Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011

Καταργήσεις, συνενώσεις και ιδρύσεις πολυδύναμων σχολικών μονάδων ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας. Σφοδρές αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση

Μια τεράστια «επιχείρηση» ετοιμάζεται να στήσει το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να εφαρμόσει το σχέδιο «Καλλικράτης» και για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την ερχόμενη σχολική χρονιά.
Το υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνει ότι εξαιρούνται από το πρόγραμμα συνενώσεων τα σχολεία των απομονωμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών στις οποίες οι αποστάσεις και οι συνθήκες δεν διασφαλίζουν τη μεταφορά των μαθητώνΜαζί πρέπει να κάμψει τις σφοδρές αντιδράσεις που υπάρχουν από τον κόσμο της εκπαίδευσης και να καθησυχάσει τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες φοβούνται τις μεγάλες μετακινήσεις των παιδιών μέχρι να φτάσουν στα νέα σχολεία.

Τους κινδύνους που υπάρχουν στα αστικά κέντρα όταν οι μαθητές μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοίΤα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για τις καταργήσεις, συνενώσεις και ιδρύσεις πολυδύναμων σχολικών μονάδων έχουν βρει υποστηρικτές που ζητούν καλύτερη εκπαίδευση για τα παιδιά και ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές, αλλά και πολέμιους οι οποίοι υπογραμμίζουν ότι το όλο σχέδιο γίνεται στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή για εξοικονόμηση πόρων και όχι για εκπαιδευτικούς λόγους.
Μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών και πολιτών υποστηρίζει ότι στο όνομα του ΔΝΤ, το σχολείο της γειτονιάς ή της κοινότητας καταργείται για να δώσει τη θέση του σε πολυπληθή, απρόσωπα και μαζικά «πολυδύναμα» σχολικά κέντρα. Κατηγορούν επίσης την κυβέρνηση ότι με τα σχέδια που προωθεί το σχολείο της γειτονιάς θα γίνει παρελθόν, χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί θα εξαναγκαστούν σε εξοντωτικές μετακινήσεις και ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα θα αυξηθεί κατακόρυφα με δραματικές συνέπειες στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Από την πλευρά των γονέων σε απομακρυσμένες περιοχές υπάρχουν αυτοί που φοβούνται τις μετακινήσεις κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες, αλλά και οι γονείς που θέλουν τα παιδιά τους να πηγαίνουν σε σχολεία που θα έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν ξένες γλώσσες, να κάνουν γυμναστική κλπ. Ολοι, πάντως, ζητούν το σχέδιο αυτό να εφαρμοστεί μελετημένα ώστε να πεισθούν οι τοπικές κοινωνίες και να εξασφαλισθεί η συνεργασία των δήμων, αφού αυτοί θα αναλάβουν το θέμα της μεταφοράς των μαθητών και θα ζητήσουν επιπρόσθετα κονδύλια.
ΕξορθολογισμόςΜάχιμοι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι ο εξορθολογισμός των σχολικών μονάδων είναι απαραίτητος, αλλά τονίζουν ότι το υπουργείο αυτήν τη στιγμή πιέζεται να προχωρήσει μόνο για λόγους εξοικονόμησης πόρων (από τη μείωση του προσωπικού, της υλικοτεχνικής υποδομής κ.ά.).
Οι ίδιοι τονίζουν ότι δεν υπάρχουν χρήματα αυτήν τη στιγμή για ένα τέτοιο σχέδιο, με δεδομένο ότι τις επόμενες μέρες θα κλείσουν σχολεία γιατί δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για θέρμανση. Το βέβαιο είναι ότι το σχέδιο αυτό θα προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς σε μεγάλες κοινωνικές ομάδες, τις οποίες η κυβέρνηση θα πρέπει να πείσει για τις «αγαθές» προθέσεις της.
Το υπουργείο, πάντως, από την πλευρά του διαβεβαιώνει ότι εξαιρούνται από το πρόγραμμα συνενώσεων τα σχολεία των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή και άνετη μεταφορά των μαθητών.
ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Κίνδυνοι από τις μετακινήσεις μαθητών
Οι εκπαιδευτικοί μέσω της Ομοσπονδίας τους, ΟΛΜΕ, επισημαίνουν ότι τόσο στην επαρχία όσο και στα μεγάλα αστικά κέντρα υπάρχουν κίνδυνοι όταν οι μαθητές πρέπει να μετακινούνται σε μεγάλες από το σπίτι τους αποστάσεις.
Υπογραμμίζουν ότι ο μαθητής δεν πρέπει να μετακινείται πεζός σε μεγάλη απόσταση από το σπίτι του, δεν πρέπει, εάν είναι εφικτό, να διασχίζει μεγάλες αρτηρίες, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων και επιπροσθέτως πρέπει να συνεκτιμάται ότι η επικινδυνότητα του αστικού περιβάλλοντος για ένα ανήλικο είναι πολύ μεγαλύτερη απ' ό,τι στις αγροτικές περιοχές.
Οσον αφορά τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, η πολιτεία δεν πρέπει να ξεχνά το άθλιο οδικό δίκτυο της χώρας μας και ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές καθώς και τις ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές.
Ταλαιπωρία
Η καθημερινή αυτή ταλαιπωρία των μαθητών εγκυμονεί κινδύνους ατυχημάτων. Οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ακόμη ότι είναι μεγάλος ο κίνδυνος να αυξηθεί η μαθητική διαρροή, ιδίως για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος που δεν θα έχουν τη δυνατότητα μετεγκατάστασης σε περιοχές κοντά σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα.
ΑΙΡΕΤΟΙ
Συνενώσεις και συγχωνεύσεις σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών
Ναι, αλλά υπό προϋποθέσεις, λένε στις συνενώσεις των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί και ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να λάβει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες των παιδιών και να μην ταλαιπωρήσει τους μαθητές και ιδιαίτερα τους μικρότερους σε ηλικία σε πολύωρες και επικίνδυνες διαδρομές.
Σάββας Εμφιετζής, αιρετός στην περιφέρεια Αν. Μακεδονίας - Θράκης: Οι συγχωνεύσεις αφορούν κυρίως μονοθέσια σχολεία της επαρχίας . Σε αυτές τις περιπτώσεις μια συγχώνευση θα έχει όφελος όσον αφορά την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά. Κάτι τέτοιο έχει συμβεί και στο παρελθόν πριν από 10-12 χρόνια, όπου ολιγοθέσια σχολεία τα κάναμε πολυδύναμα . Το αποτέλεσμα ήταν θετικό, γιατί τότε μπήκαν και ειδικότητες εκπαιδευτικών στις τάξεις που πριν δεν υπήρχαν. Η μεταφορά των παιδιών στα σχολεία είναι σοβαρό θέμα και πρέπει να λυθεί εκ των προτέρων με την εξασφάλιση των σχετικών πόρων . Εμείς συμφωνούμε με τη μείωση των λειτουργικών εξόδων μιας μονάδας, αλλά διαφωνούμε με μείωση οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς και όλα αυτά θα πρέπει να εξετασθούν.
Σίντος Στέφανος, αιρετός στο ΑΠΥΣΠΕ Ηπείρου: Η Ηπειρος έχει πολλά μονοθέσια σχολεία. Σίγουρα με την Εγνατία λύθηκαν κάποια προβλήματα. Αλλά τα παιδιά δεν μπορούν να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις, ούτε τα μικρά σε ηλικία να ξυπνούν από τα άγρια χαράματα. Για να γίνουν οι αλλαγές, χρειάζεται να συμφωνήσει η τοπική κοινωνία. Μπορούν να γίνουν βελτιώσεις. Στην πόλη των Ιωαννίνων, για παράδειγμα, έχουμε σχολεία που πρέπει και μπορούν να συγχωνευθούν, αλλά απαιτείται καλός προγραμματισμός.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ξεχωριστά θα εξεταστεί η κάθε περίπτωση
Η κάθε περίπτωση σχολείου θα εξετασθεί αυτοτελώς, ώστε να μη δημιουργηθούν προβλήματα στους μαθητές και στις οικογένειές τους, διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.
Οπως τόνισε στο «Εθνος» υπάρχει παραίνεση στους δημάρχους να δουν την κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Τα μεγαλύτερα οφέλη από τη διαδικασία των συνενώσεων θα έχουν τα ολιγοθέσια δημοτικά της επαρχίας και τα συστεγαζόμενα γυμνάσια και λύκεια, τα οποία θα μπορούν να έχουν στη διάθεσή τους τον εξοπλισμό που χρειάζονται, τάξεις υποδοχής για μετανάστες κ.ά. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάμε σε σχολεία «μαμούθ», ούτε θα αλλάξει η εγκύκλιος, που προβλέπει 25 μαθητές ανά τάξη στην πρωτοβάθμια και 30 μαθητές στη δευτεροβάθμια.
Οπως δήλωσε η υφυπουργός στο «Εθνος» όλες οι προτάσεις για τις συνενώσεις θα γίνουν μέσα στον Φεβρουάριο, ώστε μετά να ακολουθήσουν και όλες οι διαδικασίες των μεταθέσεων και αποσπάσεων των εκπαιδευτικών και τον Σεπτέμβριο οι μαθητές να πάνε στα «νέα τους» σχολεία.
Απαντώντας σε όσους κατηγορούν το υπουργείο ότι έχει μοναδικό σκοπό να κόψει θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού, η κ. Χριστοφιλοπούλου δηλώνει ότι το κράτος θέλει να αξιοποιήσει όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά όχι και να διατηρήσει «θέσεις-φέουδα» κάποιων που ενδιαφέρονται μόνο γι΄αυτό.
Οσον αφορά στους δήμους, οι οποίοι έχουν πλέον την αρμοδιότητα για τη μεταφορά των μαθητών, η υφυπουργός δηλώνει ότι «το υπουργείο Εσωτερικών θα δώσει τις κατευθύνσεις προς τους δήμους και το νομικό πλαίσιο για τη μεταφορά των μαθητών».
ΝΙΚΟΛ ΤΡΙΓΚΑ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Α. ΒΑΛΑΤΙΔΗΣ
Διάλογος με την τοπική κοινωνία
Στις τοπικές κοινωνίες οι αντιδράσεις ποικίλλουν. Αντικειμενικά, πάντως, υπάρχουν περιοχές και κυρίως ορεινές και απομακρυσμένες στις οποίες δεν μπορούν να εφαρμοστούν τέτοια σχέδια. Είναι αναγκαίο προτού προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε κίνηση να συζητήσουμε με την τοπική κοινωνία η οποία θα εκφράσει τις ανάγκες της και με βάση αυτές να διαμορφώσουμε το νέο πλαίσιο. Για μας κόκκινη γραμμή θα είναι η δημιουργία σχολικών μονάδων με πληθωρικά τμήματα και η κατάργηση οργανικών θέσεων, στο όνομα της δήθεν «οικονομικής τακτοποίησης του κράτους».
* Ο Α.Βαλατίδης είναι αιρετός στο ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης
ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου