Η Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου βρέθηκε σήμερα 23/1/2011 καλεσμένη στην εκπομπή της ΝΕΤ «Σαββατοκύριακο στη ΝΕΤ» στην οποία παραχώρησε συνέντευξη σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται στην εκπαίδευση.
Παρακάτω παρατίθενται κάποια σημεία από τη συνέντευξη της Υπουργού όπως παραουσίαζονται στο δικτυακό τόπο edugate.gr
Η Υπουργός ρωτήθηκε αν οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων γίνονται με βάση οικονομικά κριτήρια και αν απώτερος σκοπός είναι η εξοικονόμηση χρημάτων που σπαταλούνται σε χιλιάδες σχολεία που λειτουργούν με περιορισμένο αριθμό μαθητών.
Το πρώτο σχόλιο της κυρίας Διαμαντοπούλου ήταν ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν προϋποθέτει συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει να γίνουν άμεσα στο χώρο της παιδείας. Ως εκ τούτου οι αλλαγές που προωθούνται δεν γίνονται υπό πίεση, αλλά με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και την αποτελεσματικότερη εκπαίδευσή τους.
Η Υπουργός αναφέρθηκε στα δημογραφικά δεδομένα, τα οποία χρόνο με το χρόνο αλλάζουν εξαιτίας της συνεχούς μετακίνησης πληθυσμών (κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα) και τα οποία επιβάλλουν συγχωνεύσεις σχολείων για να μην σπαταλούνται πόροι άσκοπα και χωρίς αποτέλεσμα.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου 2 σχολεία συστεγάζονται στο ίδιο κτήριο, με αποτέλεσμα διπλάσιο κόστος, αφού υπάρχουν 2 διοικητικές ομάδες.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να δικαιολογήσει το σκεπτικό των συγχωνεύσεων.
Έστω ότι υπάρχει ένα σχολείο με 20 τμήματα των 12 ατόμων και σε απόσταση 7 χιλιομέτρων υπάρχει ένα σχολείο με 7 παιδιά. Οι μαθητές του δεύτερου σχολείου εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να λάβουν σωστή εκπαίδευση. Επιπλέον δεν μπορούν να κοινωνικοποιηθούν, να επιλέξουν τις ξένες γλώσσες που επιθυμούν κλπ.
Ως εκ τούτου το Υπουργείο Παιδείας οφείλει από τη μία να αναλάβει τα έξοδα μεταφοράς και από την άλλη να ενώσει τα δύο σχολεία, ώστε και οι 7 μαθητές να έχουν τα ίδια δικαιώματα στην εκπαίδευση.
Τρόπος Διδασκαλίας
Η κυβέρνηση επιθυμεί να αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων έτσι όπως τον γνωρίζουμε τώρα, με διαγωνίσματα, αποστήθιση, στείρα γνώση. Επιθυμεί ένα μοντέλο όπου θα υπάρχουν συνεργασίες, το μάθημα θα είναι διαδραστικό και οι μαθητές θα μπορούν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα των νέων τεχνολογιών.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την κ. Διαμαντοπούλου υπάρχουν 250 εκπαιδευτικοί σε 11 ομάδες οι οποίοι σχεδιάζουν τον νέο τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων στα σχολεία.
Σχολικά πρωταθλήματα – Αθλητισμός στο λύκειο
Αντίθετα με τις φήμες που υπάρχουν, η Υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει ούτε προβλέπεται κατάργηση των σχολικών πρωταθλημάτων. Παράλληλα όμως ανέφερε πως δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν σχολεία για όλα τα αθλήματα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα και ότι η επιθυμία της άθλησης θα πρέπει να είναι ασύνδετη με την επιθυμία εισαγωγής στο πανεπιστήμιο.
Πρόθεση του υπουργείου είναι ο σχολικός αθλητισμός να μην αποτελεί πλέον το μέσο για την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ με υψηλή βάση. Θα πρέπει να επανεξεταστεί το σύστημα μοριοδότησης στις πανελλαδικές εξετάσεις και να φοιτούν σε αθλητικά σχολεία μαθητές που έχουν ιδιαίτερη αγάπη στον αθλητισμό.
Σύστημα Πανελλαδικών
Οι πανελλαδικές εξετάσεις διαχωρίζονται από το απολυτήριο λυκείου. Σε κάποιες χώρες της Ευρώπης οι μαθητές εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βάση το βαθμό απολυτηρίου τους και έπειτα τα πανεπιστήμια κάνουν ένα ξεκαθάρισμα των φοιτητών που θα μείνουν.
Στην Ελλάδα, η Υπουργός παραδέχθηκε πως ο βαθμός απολυτηρίου στο λύκειο δεν μπορεί να θεωρηθεί ακόμα αντικειμενικός. Από την άλλη, τα πανεπιστήμια δεν έχουν την υποδομή να διεξάγουν μαζικές εξετάσεις ώστε να επιλέγουν τους ικανότερους φοιτητές.
Ως αποτέλεσμα, τα σύστημα με τις πανελλαδικές εξετάσεις παραμένει με κάποιες διαφοροποιήσεις. Οι μαθητές δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά τα τμήματα των πανεπιστημίων θα θέτουν κάποιους συντελεστές βαρύτητας σε μαθήματα που θεωρούνται βασικά για την εκάστοτε σχολή. Έτσι με βάση αυτούς τους συντελεστές θα προκύπτει αν ένας μαθητής θα εισαχθεί σε κάποιο τμήμα.
Όσον αφορά την Τρίτη λυκείου θα υπάρχουν τέσσερα βασικά, υποχρεωτικά μαθήματα ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν οι μαθητές και στα οποία θα γίνεται εκτεταμένη εκπαίδευση. Οι ώρες των μαθημάτων θα είναι αισθητά αυξημένες με στόχο οι μαθητές να μην χρειάζονται ενίσχυση μετά τα σχολείο (φροντιστήρια).
Αιώνιοι φοιτητές και Άσυλο
Η κα Διαμαντοπούλου απέφυγε να αναφερθεί σε αυτά τα δύο θέματα. Οποιοσδήποτε αναφέρεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επικεντρώνεται σε αυτά τα δύο θέματα, είπε.
Συγχωνεύσεις Σχολείων
Το πρώτο σχόλιο της κυρίας Διαμαντοπούλου ήταν ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν προϋποθέτει συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει να γίνουν άμεσα στο χώρο της παιδείας. Ως εκ τούτου οι αλλαγές που προωθούνται δεν γίνονται υπό πίεση, αλλά με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και την αποτελεσματικότερη εκπαίδευσή τους.
Η Υπουργός αναφέρθηκε στα δημογραφικά δεδομένα, τα οποία χρόνο με το χρόνο αλλάζουν εξαιτίας της συνεχούς μετακίνησης πληθυσμών (κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα) και τα οποία επιβάλλουν συγχωνεύσεις σχολείων για να μην σπαταλούνται πόροι άσκοπα και χωρίς αποτέλεσμα.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου 2 σχολεία συστεγάζονται στο ίδιο κτήριο, με αποτέλεσμα διπλάσιο κόστος, αφού υπάρχουν 2 διοικητικές ομάδες.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να δικαιολογήσει το σκεπτικό των συγχωνεύσεων.
Έστω ότι υπάρχει ένα σχολείο με 20 τμήματα των 12 ατόμων και σε απόσταση 7 χιλιομέτρων υπάρχει ένα σχολείο με 7 παιδιά. Οι μαθητές του δεύτερου σχολείου εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να λάβουν σωστή εκπαίδευση. Επιπλέον δεν μπορούν να κοινωνικοποιηθούν, να επιλέξουν τις ξένες γλώσσες που επιθυμούν κλπ.
Ως εκ τούτου το Υπουργείο Παιδείας οφείλει από τη μία να αναλάβει τα έξοδα μεταφοράς και από την άλλη να ενώσει τα δύο σχολεία, ώστε και οι 7 μαθητές να έχουν τα ίδια δικαιώματα στην εκπαίδευση.
Τρόπος Διδασκαλίας
Η κυβέρνηση επιθυμεί να αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων έτσι όπως τον γνωρίζουμε τώρα, με διαγωνίσματα, αποστήθιση, στείρα γνώση. Επιθυμεί ένα μοντέλο όπου θα υπάρχουν συνεργασίες, το μάθημα θα είναι διαδραστικό και οι μαθητές θα μπορούν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα των νέων τεχνολογιών.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την κ. Διαμαντοπούλου υπάρχουν 250 εκπαιδευτικοί σε 11 ομάδες οι οποίοι σχεδιάζουν τον νέο τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων στα σχολεία.
Σχολικά πρωταθλήματα – Αθλητισμός στο λύκειο
Αντίθετα με τις φήμες που υπάρχουν, η Υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει ούτε προβλέπεται κατάργηση των σχολικών πρωταθλημάτων. Παράλληλα όμως ανέφερε πως δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν σχολεία για όλα τα αθλήματα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα και ότι η επιθυμία της άθλησης θα πρέπει να είναι ασύνδετη με την επιθυμία εισαγωγής στο πανεπιστήμιο.
Πρόθεση του υπουργείου είναι ο σχολικός αθλητισμός να μην αποτελεί πλέον το μέσο για την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ με υψηλή βάση. Θα πρέπει να επανεξεταστεί το σύστημα μοριοδότησης στις πανελλαδικές εξετάσεις και να φοιτούν σε αθλητικά σχολεία μαθητές που έχουν ιδιαίτερη αγάπη στον αθλητισμό.
Σύστημα Πανελλαδικών
Οι πανελλαδικές εξετάσεις διαχωρίζονται από το απολυτήριο λυκείου. Σε κάποιες χώρες της Ευρώπης οι μαθητές εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βάση το βαθμό απολυτηρίου τους και έπειτα τα πανεπιστήμια κάνουν ένα ξεκαθάρισμα των φοιτητών που θα μείνουν.
Στην Ελλάδα, η Υπουργός παραδέχθηκε πως ο βαθμός απολυτηρίου στο λύκειο δεν μπορεί να θεωρηθεί ακόμα αντικειμενικός. Από την άλλη, τα πανεπιστήμια δεν έχουν την υποδομή να διεξάγουν μαζικές εξετάσεις ώστε να επιλέγουν τους ικανότερους φοιτητές.
Ως αποτέλεσμα, τα σύστημα με τις πανελλαδικές εξετάσεις παραμένει με κάποιες διαφοροποιήσεις. Οι μαθητές δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά τα τμήματα των πανεπιστημίων θα θέτουν κάποιους συντελεστές βαρύτητας σε μαθήματα που θεωρούνται βασικά για την εκάστοτε σχολή. Έτσι με βάση αυτούς τους συντελεστές θα προκύπτει αν ένας μαθητής θα εισαχθεί σε κάποιο τμήμα.
Όσον αφορά την Τρίτη λυκείου θα υπάρχουν τέσσερα βασικά, υποχρεωτικά μαθήματα ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν οι μαθητές και στα οποία θα γίνεται εκτεταμένη εκπαίδευση. Οι ώρες των μαθημάτων θα είναι αισθητά αυξημένες με στόχο οι μαθητές να μην χρειάζονται ενίσχυση μετά τα σχολείο (φροντιστήρια).
Αιώνιοι φοιτητές και Άσυλο
Η κα Διαμαντοπούλου απέφυγε να αναφερθεί σε αυτά τα δύο θέματα. Οποιοσδήποτε αναφέρεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επικεντρώνεται σε αυτά τα δύο θέματα, είπε.
Σύμφωνα με την Υπουργό και το άσυλο και οι αιώνιοι φοιτητές μπορούν να διευθετηθούν ως προβλήματα, ομαλά, μέσα από τα στάδια της μεταρρύθμισης που συντελείται.
esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου