Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Οι κόκκινες γραμμές των συγχωνεύσεων

Κρίσιμο θεωρείται το επόμενο διάστημα για το υπουργείο Παιδείας. Την Παρασκευή 11 Μαρτίου ή το αργότερο στις αρχές της επόμενης εβδομάδας αναμένονται οι τελικές αποφάσεις για τις συγχωνεύσεις των σχολείων, ενώ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου θα κατατεθούν προς ψήφιση στη βουλή διάφορα σχέδια νόμου.
.Της Στελίνας Μαργαριτίδου
smargaritidou@gmail.com
Τα σχέδια νόμου θα κατατεθούν προς ψήφιση με την εξής σειρά:
1) Σχέδιο νόμου για τα πειραματικά σχολεία.
2) Συγχώνευση οργανισμών (ΟΕΔΒ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΚΕΕ, ΟΕΠΕΚ).
3) Αλλαγές στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ (νέο μοντέλο διοίκησης).
4) Σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της διοίκησης της εκπαίδευσης, το οποίο μεταξύ άλλων θα προβλέπει την κατάργηση των γραφείων εκπαίδευσης και σε περιφέρειες με μεγάλο αριθμό σχολείων.
5) Σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο, το οποίο εκτιμάται ότι η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου θα δώσει στη δημοσιότητα γύρω στα τέλη Μαρτίου.
Κόκκινο πανί για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και για τους συλλόγους εκπαιδευτικών και γονέων και κηδεμόνων της ευρύτερης περιοχής αποτελούν οι συγχωνεύσεις των σχολείων στον νομό Θεσσαλονίκης, οι οποίες επιχειρούνται, όπως καταγγέλλει στη "Μ" ο αντιπεριφερειάρχης ανάπτυξης Ευθύμης Φωτόπουλος, ουσιαστικά χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος του υπουργείου Παιδείας με τους τοπικούς φορείς, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Κι ενώ το υπουργείο Παιδείας βιάζεται να προχωρήσει μέσα στις επόμενες ημέρες στον ορισμό του τελικού αριθμού των συγχωνεύσεων σχολείων σε όλη την Ελλάδα, προκαλώντας κύματα αντιδράσεων σε όλη τη χώρα, οι εκπαιδευτικοί του νομού επισημαίνουν ότι “τα κριτήρια των συγχωνεύσεων είναι καθαρά οικονομικά και όχι εκπαιδευτικά”. “Προσπαθεί να μας πείσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, με προσχηματικές, εκβιαστικές και κατευθυνόμενες διαβουλεύσεις, ότι προλαβαίνει στο ελάχιστο χρονικό διάστημα ενός μήνα (στις 27 Ιανουαρίου 2011 στάλθηκε από το υπουργείο η σχετική εγκύκλιος στις διευθύνσεις εκπαίδευσης και στις 25 Φεβρουαρίου 2011 απέστειλαν οι διευθύνσεις συμπληρωμένους τους σχετικούς πίνακες στο υπουργείο) να ολοκληρώσει για όλη την επικράτεια τη σοβαρότατη μελέτη που απαιτείται και αφορά τις καταργήσεις-συγχωνεύσεις, ώστε να αποφασίσει σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν τη σχολική χρονιά 2011-2012 άνω του μισού εκατομμυρίου μαθητές σε όλη τη χώρα, αναστατώνοντας χιλιάδες οικογένειες", υποστήριξε ο κ. Φωτόπουλος
Το Άδενδρο και το ΑνατολικόΣύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά μετά τη σύσκεψη που έγινε στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων εκπαιδευτικών, "θα μπορούσε να γίνει συζήτηση για συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης και μόνο στις περιπτώσεις σχολείων που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση μεταξύ τους, με σκοπό μάλιστα να λειτουργούν όλα σε πρωινό κύκλο. Ωστόσο οι συγχωνεύσεις στην περιφέρεια του νομού, και μάλιστα σε περιοχές όπως το Άδενδρο και το Ανατολικό, κρίνονται μη παιδαγωγικές".
Το παράδειγμα του γυμνασίου και του λυκείου του Άδενδρου, το 97% των μαθητών του οποίου έχουν εξαιρετικές επιτυχίες με εισαγωγή σε σχολές των ΑΕΙ τα τελευταία χρόνια, είναι χαρακτηριστικό και δηλώνει την προχειρότητα με την οποία το υπουργείο Παιδείας προχωρά στο θέμα των συγχωνεύσεων.
Μη παιδαγωγικά θεωρούνται και τα κριτήρια της πιθανής συγχώνευσης του 2ου Γυμνασίου Ανατολικού, το οποίο έχει 75 μαθητές και, σύμφωνα με τις προτάσεις της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρόκειται να συγχωνευθεί με το γυμνάσιο Χαλάστρας, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση επτά χιλιομέτρων.

Ποιος υπολογίζει τους μαθητές;
Κάθετα αντίθετοι στις συγχωνεύσεις σχολείων είναι οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι γονείς. Ο ρόλος του σχολείου της γειτονιάς, κυρίως για παιδιά που προέρχονται από οικονομικά αδύνατες ή κοινωνικά ευαίσθητες οικογένειες, είναι σημαντικός. Αν τα σχολεία συγχωνευθούν και το σχολείο της γειτονιάς καταργηθεί, τότε θα πρέπει να περιμένουμε μεγάλη διαρροή μαθητικού πληθυσμού, κυρίως στις περιοχές όπου ζουν μετανάστες, οικογένειες χαμηλού οικονομικού εισοδήματος. Η μαζικοποίηση της εκπαίδευσης και η οριστική κατάργηση της μοναδικής προσωπικής σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή, ειδικά την περίοδο της κρίσης που διανύουμε, θα πληγώσει καίρια τον κοινωνικό ιστό της χώρας, η συνοχή του οποίου δοκιμάζεται σκληρά.
"Θέλουμε να τονίσουμε την ανεκτίμητη συμβολή των σχολικών μονάδων στη ζωή των τοπικών κοινωνιών και να τους ζητήσουμε να αποκρούσουν τις επιλογές του υπουργείου Παιδείας, που οδηγούν σε προκρούστειες συγχωνεύσεις-καταργήσεις πολλών σχολείων", τονίζει ο πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Τριαντάφυλλος Τρανός. Στο ίδιο μήκος κύματος ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Νίκος Αγαθαγγέλου υποστηρίζει ότι "επιχειρείται η συρρίκνωση των σχολείων με οικονομίστικους όρους. Εδώ δόθηκε αγώνας για να κρατήσει κάθε τοπική κοινωνία το σχολείο της και τώρα, με την πολιτική της μείωσης του κόστους, καταργούνται σχολεία, και είναι αμφίβολο αν τα παιδιά σε αγροτικές, φτωχές περιοχές θα μπορούν να συνεχίσουν τη φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση".

Ψωμιάδης: Να δοθεί παράταση
"Να δοθεί παράταση ενός έτους για την εφαρμογή των συγχωνεύσεων και να εφαρμοστεί πιλοτικά για το σχολικό έτος 2011-12 το σχέδιο των συγχωνεύσεων σε μια περιοχή ή σε μία περιφέρεια, ώστε με τη μελέτη των αποτελεσμάτων να διαφανούν τυχόν ατέλειες στην πράξη", προτείνει σε χθεσινή δήλωσή του ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Π. Ψωμιάδης.
Ο κ. Ψωμιάδης εξηγεί ότι "ως διοίκηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είμαστε αντίθετοι στην ισοπεδωτική πολιτική της κυβέρνησης που προτίθεται αιφνιδιαστικά να εφαρμόσει το σαρωτικό σχέδιο της κατάργησης-συγχώνευσης εκατοντάδων σχολείων της πατρίδας μας και καλούμε τις κυρίες Διαμαντοπούλου, Χριστοφιλοπούλου και Γεννηματά να αναθεωρήσουν τα σχέδιά τους για τη σχολική χρονιά 2011-2012”.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου