Σάββατο 19 Μαρτίου 2011

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΟΕ: «Η στιγμή είναι κρίσιμη για το μέλλον της επιμόρφωσης και της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε.»

«Φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί της μετά Δ.Ν.Τ. εποχής δε χρειάζονται μετεκπαίδευση και επιμόρφωση, ιδιαίτερα όταν απομακρύνονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα και δημιουργούν κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό για δύο χρόνια στα σχολεία, τα οποία πρέπει να καλυφθούν από τοστη σύσκεψη για τη μη κατάργηση της Μετεκπαίδευσης, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
 ΥΠ.Δ.Β.Μ.Θ.» είπε, μεταξύ άλλων, ο πρόδρος της ΔΟΕ Κομνηνός Μαντάς
«Η στιγμή είναι κρίσιμη για το μέλλον της επιμόρφωσης και της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε. τόνισε ο κ. Μαντάς και πρέπει με σοβαρότητα όλοι οι εμπλεκόμενοι, με συντονισμένες προσπάθειες να αντιδράσουμε με στόχο να διασφαλίσουμε:
Τη συνέχιση της λειτουργίας της διετούς μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε. με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα (όπως μέχρι τώρα ισχύει) και την εξασφάλιση των πόρων για τη λειτουργία αυτή»


Κυρία Κοσμητόρισσα του Παιδαγωγικού Τμήματος Π.Ε. Θεσσαλονίκης
Κύριε Πρόεδρε του Παιδαγωγικού Τμήματος Π.Ε. Θεσσαλονίκης
Κυρίες και κύριοι Πρόεδροι των Διδασκαλείων της χώρας
Κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των μετεκπαιδευομένων εκπαιδευτικών
Κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των Συλλόγων Εκπαιδευτικών της Κεντρικής Μακεδονίας
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι

Είναι λυπηρό το γεγονός ότι η διετής μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Π. Ε. βαίνει προς κατάργηση, ύστερα από σχεδόν ενενήντα χρόνια λειτουργίας του θεσμού, θυσία στο βωμό των περικοπών των δαπανών που επιβλήθηκαν από το μνημόνιο ε πί δικαίων και αδίκων.
Το Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης ξεκινάει τη λειτουργία του το 1922, με το νόμο 2857/1922 περί «προσόντων διαβαθμίσεως και αποδοχών των επιθεωρητών των δημόσιων σχολείων», ως ο μοναδικός θεσμός μετεκπαίδευσης – επιμόρφωσης των δασκάλων. Ως το 1964 η μετεκπαίδευση των δασκάλων γινόταν από τη Φιλοσοφική σχολή του Παν. Αθηνών με κύριο σκοπό τη δημιουργία στελεχών της εκπαίδευσης (ο Δ. Γληνός μάλιστα, είχε ασκήσει έντονη κριτική γι’ αυτό και είχε προτείνει αλλαγές).
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 θα προσαρτήσει τη μετεκπαίδευση των δασκάλων στο νεοϊδρυθέν Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, αναβαθμίζοντας τη λειτουργία της. Η στρατιωτική δικτατορία του 1967 θα καταργήσει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αλλά η μετεκπαίδευση των δασκάλων θα περάσει σε αυτοτελές ενδοϋπηρεσιακής ευθύνης ίδρυμα ως το 1995, όταν η μετεκπαίδευση, μετά τους αγώνες της ΔΟΕ, με υπουργό Παιδείας το σημερινό Πρωθυπουργό, με νόμο θα ενταχθεί στα Παιδαγωγικά Τμήματα των Πανεπιστημίων και θα εξακτινωθεί με την ίδρυση και λειτουργία και άλλων διδασκαλείων, εκτός του Μαρασλείου, στις έδρες των Παιδαγωγικών Τμημάτων της χώρας. Η μετεκπαίδευση των νηπιαγωγών αρχίζει να λειτουργεί από το 1973. Αξίζει εδώ να τονίσουμε ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια η μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία ήταν ο μοναδικός φορέας ειδίκευσης για τους δασκάλους και νηπιαγωγούς που στελέχωναν την ειδική αγωγή.     
    Αυτά μέχρι τον Γενάρη της φετινής χρονιάς όταν οι πληροφορίες που εντέχνως διέρρεαν από το Υπουργείο Παιδείας μιλούσαν για μετατροπή της μετεκπαίδευσης από διετή σε μονοετή, καταργώντας τη διετή απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, που μέχρι πέρυσι ήταν κατοχυρωμένη για τους επιτυχόντες στον ετήσιο διαγωνισμό για τα διδασκαλεία εκπαιδευτικούς της Π. Ε. και παρακολούθησή της από διπλάσιο αριθμό εκπαιδευτικών, με αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών και προσαρμογή του στις σύγχρονές απαιτήσεις τις παιδαγωγικής επιστήμης.
Προκειμένου να στηρίξουν αυτή τους την επιλογή επικαλούνταν τις προτάσεις της συνόδου των Προέδρων των Διδασκαλείων της χώρας που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Άνοιξη στη Ρόδο, όπου η μόνη διαφοροποίηση προήλθε από το Διδασκαλείο της Θεσσαλονίκης και γι αυτό η επιλογή της πόλης για την πραγματοποίηση της συνάντησης αυτής είναι η Θεσσαλονίκη.
Όμως ακόμη και αυτά που διέρρεαν αποδείχθηκαν πέρα για πέρα αναληθή, με αποτέλεσμα να μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Π.Ε. μας…..  «αφήνει χρόνους».
Φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί της μετά Δ.Ν.Τ. εποχής δε χρειάζονται μετεκπαίδευση και επιμόρφωση, ιδιαίτερα όταν απομακρύνονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα και δημιουργούν κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό για δύο χρόνια στα σχολεία, τα οποία πρέπει να καλυφθούν από το ΥΠ.Δ.Β.Μ.Θ.
Η ποιότητα βέβαια και η επιστημονική και παιδαγωγική αναβάθμιση των γνώσεων των εκπαιδευτικών που τόσα χρόνια εξασφαλιζόταν με τη φοίτηση τους στη διετή μετεκπαίδευση των διδασκαλείων, φαίνεται ότι όχι μόνο δεν αφορά την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Δ.Β.Μ.Θ. αλλά αποτελεί ίσως μια ξεπερασμένη και ανώφελη διαδικασία, η οποία δε συμβάλλει στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για τους εκπαιδευτικούς, που πρέπει να ενταχθούν στην εξυπηρέτηση των στόχων ενός φτηνού σχολείου που οικοδομείται από την εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης.
Φυσικά το ΥΠΔΒΜΘ ούτε καν σκέφτηκε το ενδεχόμενο να προσπαθήσει να βρει πόρους για τη συνέχιση της ύπαρξης και λειτουργίας της διετούς μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε., έστω και με αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Είναι φανερό ότι ζούμε σε μια εποχή όπου μόνο ο οικονομισμός προσδιορίζει τις συνειδήσεις των πολιτικών. Αν τον αφήσουμε να καταφάει όσα ο κλάδος , όσα ο λαός, απέκτησε για να ανεβάζει το μορφωτικό του επίπεδο, αν έχουμε μια πολιτική που ψάχνει πού υπάρχει οικονομική υπέρβαση, πού τα έξοδα είναι πολλά και αρχίζει να ψαλιδίζει την ύπαρξή τους, τότε μπορεί πραγματικά οι αριθμοί να ευημερούν αλλά η εκπαίδευση δε θα παράγει τον άνθρωπο που έχει ανάγκη η κοινωνία, γιατί ένας άνθρωπος μορφωμένος είναι ο μεγαλύτερος πλούτος για ένα τόπο.
Όταν λοιπόν, ούτε για αυτούς τους λίγους που θα θέλουν να μετεκπαιδεύονται, για αυτούς τους λίγους που θα θέλουν να προχωρούν, εμείς δεν παρέχουμε τις δυνατότητες, ψαλιδίζουμε τους θεσμούς, κόβουμε τις σπουδές που απαιτούνται, τότε ως λογιστές λειτουργούμε άριστα, ως λαομορφωτές όμως και ως παιδαγωγοί έχουμε χάσει το στόχο μας. Γιατί ο λαός μας μπορεί να επιβίωσε για αιώνες με χαμηλό βιοτικό επίπεδο αλλά εκείνο που του έδινε δύναμη και κατάφερνε να προχωρεί ήταν το μορφωτικό περιβάλλον, ήταν η απόκτηση των αγαθών της μόρφωσης και του πολιτισμού.
Αγαπητοί συνάδελφοι δεν είμαι λογιστής αλλά αντιλαμβάνομαι ότι η μετεκπαίδευση στοιχίζει εκατομμύρια, εμείς λέμε ας στοιχίσει και 20 και 30 φορές περισσότερα, γιατί η καλύτερη επένδυση είναι η μόρφωση των εκπαιδευτικών οι οποίοι στη συνέχεια θα μορφώσουν τα παιδιά του λαού μας.
Η στιγμή είναι κρίσιμη για το μέλλον της επιμόρφωσης και της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε. και πρέπει με σοβαρότητα όλοι οι εμπλεκόμενοι, με συντονισμένες προσπάθειες να αντιδράσουμε με στόχο να διασφαλίσουμε:
Τη συνέχιση της λειτουργίας της διετούς μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π. Ε. με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα (όπως μέχρι τώρα ισχύει) και την εξασφάλιση των πόρων για τη λειτουργία αυτή
        Η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Π. Ε. πρέπει να συνεχίσει, να είναι ενταγμένη στα Π.Τ.Δ.Ε. των πανεπιστημίων και να αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς της Π. Ε. (δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικότητες) με αναβαθμισμένο περιεχόμενο και αυτοτέλεια των τμημάτων που παρέχουν τη μετεκπαίδευση, με στόχο την ουσιαστική και πραγματική επιμόρφωση όλων των υπηρετούντων εκπαιδευτικών της Π. Ε.
          Αν οι πρόγονοι μας δάσκαλοι κατάφεραν, σε πολύ δύσκολες εποχές, να διεκδικήσουν και να κατοχυρώσουν ένα μοναδικό και πρωτοποριακό θεσμό για τη μετεκπαίδευση και την επιμόρφωσή τους και εμείς δεν είμαστε άξιοι να τον υπερασπιστούμε και να τον αναβαθμίσουμε ας είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε τα επίχειρα των πράξεών μας στα επόμενα χρόνια. 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η εκπαίδευση και η κοινωνία έχουν ανάγκη από έναν εκπαιδευτικό επαγγελματικά, επιστημονικά, οικονομικά και κοινωνικά αναβαθμισμένο. Έναν εκπαιδευτικό με υψηλό αίσθημα αυτοπεποίθησης γι αυτό που είναι και γι αυτό που προσφέρει. Έναν ισχυρό συντελεστή ανάπτυξης και ευημερίας της κοινωνίας.
 Κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου δεν μπορεί παρά να κινείται προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της διασύνδεσης των Διδασκαλείων με την εκπαιδευτική πραγματικότητα και να ενισχύει το γόνιμο διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων, του  Πανεπιστημίου και του Σχολείου. Για την ενίσχυση της σχέσης αυτής, προτείνουμε τα εξής:
  • Τη διατήρηση της διετούς μετεκπαίδευσης και την αναβάθμισή της με παράλληλο άνοιγμα για όλες τις ειδικότητες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Ενίσχυση των Διδασκαλείων για την επιτέλεση του σημαντικού τους έργου στο χώρο της προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
    • Να ιδρυθούν Διδασκαλεία μετεκπαίδευσης και στα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας (τις προβλέπει ο Ν.2327/95)
    • Η μετεκπαίδευση να διατηρήσει και διευρύνει το μαζικό της χαρακτήρα με αύξηση του αριθμού των εισαγομένων στα διδασκαλεία αλλά και με ουσιαστική συμμετοχή των μετεκπαιδευόμενων στην κατάρτιση των προγραμμάτων.
    • Η μετεκπαίδευση να παραμείνει μια και ενιαία τόσο για τους πτυχιούχους Π.Α. όσο και για τους πτυχιούχους Π.Τ. και να είναι δικαίωμα των εν ενεργεία Εκπαιδευτικών.
Για το θέμα αυτό όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να συντονίσουμε τη δράση μας με πρωτοβουλία της Δ. Ο. Ε. και να καταλήξουμε σε αποφάσεις τέτοιες που θα ωφελούν τη δημόσια εκπαίδευση και τον κλάδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου