Στην Ελλάδα το μισθολογικό κόστος ανά μαθητή είναι 3.170 δολάρια έναντι 2.308 δολαρίων κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ΗΜΕΡΗΣΙΑ (3/8/2011) Αύξηση του ωραρίου εργασίας των Ελλήνων εκπαιδευτικών μέχρι το 2015, προκειμένου να φθάσουν στα επίπεδα των συναδέλφων τους στο εξωτερικό, προτείνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην έκθεσή του για την Παιδεία.
Παρότι αναγνωρίζει ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι από τους χαμηλότερα αμειβόμενους στην Ευρώπη, εντούτοις υποστηρίζει πως ο μεγάλος αριθμός τους (περίπου 180.000 δάσκαλοι και καθηγητές το 2010-11) σε συνδυασμό με το χαμηλό αριθμό μαθητών ανά τμήμα (π.χ. αναλογούν 10,1 μαθητές ανά δάσκαλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 14,4 μαθητές ανά δάσκαλο) έχουν ως αποτέλεσμα το κόστος ανά μαθητή να «εκτινάσσεται» στα ύψη. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα το μισθολογικό κόστος ανά μαθητή είναι 3.170 δολάρια έναντι 2.308 δολαρίων κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ, την ίδια ώρα που η χώρα μας έχει από τις λιγότερες διδακτικές ημέρες ανά έτος.
Εκθεση
Η έκθεση, η οποία παραδόθηκε χθες στην υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου από το γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, επιφυλάσσει συστάσεις προς την Ελλάδα και για την αναβάθμιση του συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Αφού διαπιστώνει ότι σαράντα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι διασκορπισμένα σε 66 πόλεις, κατακερματισμένα σε περισσότερα από 500 τμήματα, κρίνει ότι είναι απαραίτητη η εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτης» με συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων, αλλά και ιδρυμάτων, ενώ προτείνει και την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Όσο για τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στα ΑΕΙ, ο ΟΟΣΑ τάσσεται υπέρ της θεσμοθέτησης συμβουλίου ιδρύματος, λέγοντας, μάλιστα, πως «τα καλύτερα Πανεπιστήμια της Ευρώπης είναι αυτά όπου ο πρύτανης δεν εκλέγεται από τη βάση». Επίσης, ζητά σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας και κατάργηση, επί της ουσίας, των «αιώνιων» φοιτητών, αφού, όπως αναφέρει, το ποσοστό αποφοίτησης από τα ΑΕΙ είναι εξαιρετικά χαμηλό -μόλις 8,8%- κατατάσσοντας την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Ο ΟΟΣΑ προτείνει, ακόμη, την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς και την αποκέντρωση της σχολικής μονάδας.
Η έκθεση, η οποία παραδόθηκε χθες στην υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου από το γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, επιφυλάσσει συστάσεις προς την Ελλάδα και για την αναβάθμιση του συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Αφού διαπιστώνει ότι σαράντα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι διασκορπισμένα σε 66 πόλεις, κατακερματισμένα σε περισσότερα από 500 τμήματα, κρίνει ότι είναι απαραίτητη η εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτης» με συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων, αλλά και ιδρυμάτων, ενώ προτείνει και την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Όσο για τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στα ΑΕΙ, ο ΟΟΣΑ τάσσεται υπέρ της θεσμοθέτησης συμβουλίου ιδρύματος, λέγοντας, μάλιστα, πως «τα καλύτερα Πανεπιστήμια της Ευρώπης είναι αυτά όπου ο πρύτανης δεν εκλέγεται από τη βάση». Επίσης, ζητά σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας και κατάργηση, επί της ουσίας, των «αιώνιων» φοιτητών, αφού, όπως αναφέρει, το ποσοστό αποφοίτησης από τα ΑΕΙ είναι εξαιρετικά χαμηλό -μόλις 8,8%- κατατάσσοντας την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Ο ΟΟΣΑ προτείνει, ακόμη, την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς και την αποκέντρωση της σχολικής μονάδας.
Ακτινογραφία
«Εχουμε και από πλευράς του ΟΟΣΑ μία πλήρη ακτινογραφία και για τις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης και ένα σύνολο εξαιρετικά σημαντικών συστάσεων και προτάσεων, τις οποίες πήραμε και παίρνουμε υπόψη σε όλη την προσπάθεια των αλλαγών στην Παιδεία. Αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας, στην αποκέντρωση και την αξιολόγησή της και στο νέο μοντέλο λειτουργίας των Ανώτατων Ιδρυμάτων, το οποίο προωθούμε», δήλωσε η κ. Άννα Διαμαντοπούλου μετά τη συνάντησή της με το γ.γ. του ΟΟΣΑ και πρόσθεσε: «Η συνεργασία θα συνεχιστεί γιατί χρειαζόμαστε τους καλύτερους από όλο τον κόσμο, όπως και τα καλύτερα παραδείγματα από όλο τον κόσμο».
«Εχουμε και από πλευράς του ΟΟΣΑ μία πλήρη ακτινογραφία και για τις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης και ένα σύνολο εξαιρετικά σημαντικών συστάσεων και προτάσεων, τις οποίες πήραμε και παίρνουμε υπόψη σε όλη την προσπάθεια των αλλαγών στην Παιδεία. Αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας, στην αποκέντρωση και την αξιολόγησή της και στο νέο μοντέλο λειτουργίας των Ανώτατων Ιδρυμάτων, το οποίο προωθούμε», δήλωσε η κ. Άννα Διαμαντοπούλου μετά τη συνάντησή της με το γ.γ. του ΟΟΣΑ και πρόσθεσε: «Η συνεργασία θα συνεχιστεί γιατί χρειαζόμαστε τους καλύτερους από όλο τον κόσμο, όπως και τα καλύτερα παραδείγματα από όλο τον κόσμο».
«Το μέλλον της Ελλάδας βρίσκεται στην Εκπαίδευση? Η μεγάλη πρόκληση είναι να πιάνουν τόπο οι υπάρχοντες πόροι. Στο μέλλον, αν μπορούν να αυξηθούν, ακόμη καλύτερα?», σημείωσε, από την πλευρά του, ο κ. Άνχελ Γκουρία, προσθέτοντας πως «το πρόβλημα δεν είναι να μειώσουμε το χρέος ή να ισοσκελίσουμε τον προϋπολογισμό. Αυτά είναι εργαλεία. Το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και οι ευκαιρίες που δημιουργούνται μέσα από αυτή».
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ - Χαρά Καλημέρη, 3/8/2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου