ΤΗΣ ΛΙΝΑΣ ΚΟΪΝΑ
Την ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, του ρόλου του διευθυντή, του υποδιευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων προωθεί το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο του νέου «χάρτη» της διοίκησης της εκπαίδευσης. Το κείμενο διαβούλευσης, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα, προβλέπει την κατάργηση των 363 γραφείων εκπαίδευσης, τη δημιουργία «Κανονισμού λειτουργίας σχολικής μονάδας» και την εισαγωγή θεσμών, όπως το «Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας» και η «Ενότητα Σχολικών Μονάδων».

Η δημόσια διαβούλευση με θέμα «"Πρώτα ο Μαθητής" -"Πρώτα η Σχολική Μονάδα"- Νέα Διοίκηση για το Νέο Σχολείο» άρχισε χτες στην ιστοσελίδα της ανοιχτής διακυβέρνησης (www.opengov.gr) και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Απριλίου.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις καταργούνται τα 363 Γραφεία Εκπαίδευσης και οι περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας διαρθρώνονται ως εξής:
α) Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που υπάγονται απευθείας στον/στην υπουργό Παιδείας.
β) Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας (νομού), οι οποίες υπάγονται στην οικεία Περιφέρεια Εκπαίδευσης.
γ) Οι σχολικές μονάδες που υπάγονται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της νέας δομής, επιδιώκεται η ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας.
Νέοι ρόλοι

Το κείμενο διαβούλευσης προβλέπει αναβάθμιση του ρόλου του διευθυντή, του υποδιευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων, στους οποίους αποδίδονται νέες διοικητικές αρμοδιότητες. Ο διευθυντής του σχολείου καθίσταται ο ηγέτης και ο εμψυχωτής των αλλαγών στη σχολική του μονάδα. Απαλλάσσεται από τα διδακτικά καθήκοντα (στα μεγαλύτερα διδακτήρια) και είναι υπεύθυνος για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, την κατάρτιση προγραμμάτων ενδοσχολικής επιμόρφωσης, την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων, τη διαφάνεια και για σειρά άλλων ζητημάτων.
Ο υποδιευθυντής του σχολείου, ο οποίος επιλέγεται από το σύλλογο διδασκόντων, αναπληρώνει το διευθυντή. Ο σύλλογος διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο χάραξης κατευθύνσεων για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και την καλύτερη λειτουργία του σχολείου.
Το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας θεσμοθετείται ως όργανο κοινωνικής λογοδοσίας και οικονομικής διαχείρισης της σχολικής μονάδας. Αποτελείται από το διευθυντή, ως πρόεδρο, ένα μέλος του συλλόγου των διδασκόντων, έναν εκπρόσωπο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων κι έναν εκπρόσωπο των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης, ο «κανονισμός λειτουργίας σχολικής μονάδας» είναι το σύνολο των προϋποθέσεων, των όρων και των κανόνων, που αποτελούν τους πυλώνες για την ευόδωση της αποστολής του σχολείου.
Παράλληλα, εισάγεται ο θεσμός της «Ενότητας σχολικών μονάδων», βάσει του οποίου όμορα σχολεία του ίδιου δήμου ομαδοποιούνται και σχηματίζουν ενότητες για την προώθηση της συνεργασίας, το συντονισμό του έργου τους και την ενιαία αντιμετώπιση διοικητικών θεμάτων.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ