Δευτέρα 25 Απριλίου 2011

ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ: Υπάρχουν σκοτεινά σημεία στην πρόταση του υπ. Παιδείας


Σκοτεινά σημεία στις προτεινόμενες απ το υπ. Παιδείας αλλαγές και τον τρόπο υλοποίησής τους για την «ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΟΡΓΑΝΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ», διαπιστώνουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι ,με ανακοίνωση που εξέδωσαν , ενώ σημειώνουν πως ως θετικά στοιχεία σε αυτήν την πρόταση μπορούν να θεωρηθούν, υπό προϋποθέσεις:
      Α) Η αύξηση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας.
  • Β) Η κατάργηση των Γραφείων Εκπαίδευσης.
Γ) Η δημιουργία Συμβουλίου Συντονισμού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης ανά Περιφερειακή Ενότητα. Στο όργανο αυτό θεωρούμε αυτονόητο ότι θα προΐσταται Σχολικός Σύμβουλος, αφού οι διοικητικές δομές της εκπαίδευσης υπάρχουν πρωταρχικά για να στηρίζουν το εκπαιδευτικό έργο.
ΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ 
Ειδικότερα το ανακοινωθέν της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων έχει ως εξής: 
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων, απαντώντας στην πρόταση της Πολιτικής ηγεσίας για την αναδιάρθρωση των περιφερειακών υπηρεσιών της  διοίκησης της εκπαίδευσης, η οποία μας κοινοποιήθηκε στο πλαίσιο της διαβούλευσης, επισημαίνει τα εξής: 
  • Η πρόταση η οποία τέθηκε προς διαβούλευση έχει έντονα γενικόλογο χαρακτήρα και σκοτεινά σημεία σχετικά με τις προτεινόμενες αλλαγές και τον τρόπο υλοποίησής τους.
  • Τα προβλήματα τα οποία περιγράφονται σε αυτήν την πρόταση και αναφέρονται στη σύγχυση αρμοδιοτήτων που επικρατεί στο σημερινό σύστημα Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης έχουν αναλυτικά προσδιοριστεί στο παρελθόν και σε ανύποπτο χρόνο από την ΠΕΣΣ, όταν όλοι σιωπούσαν και ανέχονταν το κομματισμό και τον αφόρητο διοικητισμό που κυριαρχεί στο σύστημα σε βάρος της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
  • Ως θετικά στοιχεία σε αυτήν την πρόταση μπορούν να θεωρηθούν, υπό προϋποθέσεις:
  • Α) Η αύξηση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας.
  • Β) Η κατάργηση των Γραφείων Εκπαίδευσης.
  • Γ) Η δημιουργία Συμβουλίου Συντονισμού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης ανά Περιφερειακή Ενότητα. Στο όργανο αυτό θεωρούμε αυτονόητο ότι θα προΐσταται Σχολικός Σύμβουλος, αφού οι διοικητικές δομές της εκπαίδευσης υπάρχουν πρωταρχικά για να στηρίζουν το εκπαιδευτικό έργο.
  • Παρά το γεγονός ότι το κείμενο στο σημείο αυτό είναι εξαιρετικά φειδωλό, γεγονός που μας δημιουργεί ανησυχίες, θεωρούμε ότι η σκέψη για ενιαιοποίηση των υποστηρικτών δομών της λειτουργίας του σχολείου και τη συγκρότηση ενιαίας και αυτόνομης δομής Στήριξης και Καθοδήγησης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης μπορεί να είναι θετική.
  • Αυτονόητο είναι ότι θα έχει επικεφαλής Σχολικούς Συμβούλους,
  • α) θα συνενώσει διάσπαρτες σήμερα δραστηριότητες σε μια ιεραρχική σχέση,
  • β) θα προχωρήσει στον εξορθολογισμό τους, περιορίζοντας όσες απ’ αυτές έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο και το έργο τους και έχουν αφομοιωθεί στα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών και εντάσσοντας στη δομή Στήριξης και Καθοδήγησης όσες στο μέλλον προκύψουν και τέλος,
  • γ) στις όποιες επιμέρους δομές προκριθούν θα τεθούν επικεφαλής Σχολικοί Σύμβουλοι στους οποίους θα ανατεθεί αποκλειστικά το καθήκον της εποπτείας καθεμιάς εξ αυτών, μετά την ολοκλήρωση της επιλογής και τοποθέτησής τους ανά Περιφέρεια.            
Στο βαθμό που τα παραπάνω μετατραπούν από προθέσεις σε πράξεις είναι δυνατό να μετακινηθούμε, από το σύστημα Οργάνωσης και Διοίκησης που σήμερα υπάρχει για τον εαυτό του και αποτελεί κομματικό λάφυρο στα χέρια του εκάστοτε νικητή των εκλογών, προς ένα σύστημα που θα υπάρχει για το σχολείο και τη στήριξη του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού του έργου
Γενικότερα, το ΔΣ της ΠΕΣΣ θεωρεί ότι για πρώτη φορά να κατατίθεται σε επίσημο κείμενο του Υπουργείου Παιδείας η υπόψη πως: ένα συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα – το οποίο «πνίγει» την αυτονομία και κατ’ επέκταση την ευθύνη της σχολικής μονάδας, συσσωρεύοντας διοικητικά μορφώματα πάνω απ’ αυτή – όχι μόνο δε συμβάλλει στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά την εμποδίζει. Από το σημείο αυτό όμως μέχρι την ανατροπή της πραγματικότητας υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί και πολύ εύκολα οι προθέσεις μπορεί να οδηγήσουν στην πράξη στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, όπως συνέβη και στο παρελθόν.   
Για την υλοποίηση της όποιας πρότασης τελικά διαμορφωθεί θα χρειαστούν πόροι, στήριξη των νέων δομών με εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς και χαλιναγώγηση όσων, δέσμιοι της σημερινής κατάστασης, εμπνέονται από το «διοικητισμό». Ο νέος σχεδιασμός θα απαιτήσει επαναπροσδιορισμό των ρόλων και σύνταξη καινούργιου «καθηκοντολογίου», κάτι που προϋποθέτει ανοικτό, γόνιμο, συντεταγμένο και δημιουργικό διάλογο. 
Οι διαδικασίες επιλογής Σχολικών Συμβούλων και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων θα αποτελέσουν μέτρο της αξιοπιστίας του όλου εγχειρήματος. 
Για το θέμα της ενιαίας δομής Στήριξης και Καθοδήγησης της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, το οποίο είναι και το σπουδαιότερο, υπάρχει ανάγκη κάποιων εισαγωγικών παρατηρήσεων
Η νέα δομή θα είναι λειτουργική μόνο εφόσον προσδιοριστεί με ακρίβεια η θέση των Σχολικών Συμβούλων ως επικεφαλής της δομής Στήριξης και Καθοδήγησης, καθώς και όλων των σχημάτων αυτής. Σε κάθε περίπτωση, όμως, για να τοποθετηθεί υπεύθυνα και συγκεκριμένα η ΠΕΣΣ πρέπει να γίνουν διαφανείς και συγκεκριμένες οι προθέσεις του Υπουργείου για το ρόλο και το μέλλον της Επιστημονικής και Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Καθοδήγησης στο νέο σχήμα.
Θεωρούμε, λοιπόν, αυτονόητο ότι στη διαδικασία αυτή η ΠΕΣΣ πρέπει να έχει θεσμικό ρόλο. Αναμένουμε να κληθούμε από το Υπουργείο, θεσμικά ως ΠΕΣΣ, προκειμένου να συζητήσουμε αναλυτικά όλα τα ζητήματα και τονίζουμε, για άλλη μια φορά, ότι η αναδιοργάνωση χωρίς κόστος δεν είναι εφικτή, η μορφή που θα λάβει ο θεσμός της Στήριξης και Καθοδήγησης της Γενικής Εκπαίδευσης θα αποτελέσει μέτρο της επιτυχίας της επιχειρούμενης αναδιοργάνωσης της οργανο-διοικητικής δομής της Εκπαίδευσης και ότι το όλο εγχείρημα έχει ανάγκη την εμπειρία των Σχολικών Συμβούλων.  

Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Σ. Κ. ΚΡΑΣΣΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΕΡΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου