• Πριν από ένα περίπου μήνα είχαμε αναφερθεί από αυτές τις στήλες στον κίνδυνο να τιναχτούν στον αέρα τα κοινωνικά προγράμματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως το «βοήθεια στο σπίτι» αλλά και μόνιμες κοινωνικές και προνοιακές δομές των ΟΤΑ, όπως τα ΚΑΠΗ, οι Παιδικοί Σταθμοί κλπ. που εξυπηρετούν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους και τις οικογένειές τους.
Αιτία του προβλήματος ήταν η νομοθετική αβλεψία (;) του «Καλλικράτη» με βάση την οποία τα ΝΠΔΔ των Δήμων και οι κοινωφελείς τους επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να έχουν κοινό πεδίο δραστηριοτήτων και να ασκούν π.χ. και οι δύο ταυτόχρονα αρμοδιότητες «κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης». Αυτό πρακτικά σήμαινε πως αν σ’ ένα Δήμο υπήρχε έστω ένα ΚΑΠΗ ως ιδιαίτερο ΝΠΔΔ, τότε κανένα από τα κοινωνικά προγράμματα, τις δομές κλπ δεν μπορούσε να υλοποιηθεί πλέον από την κοινωφελή επιχείρηση του Δήμου, ακόμη κι αν αυτή η δημοτική επιχείρηση είχε ενταχθεί ως δικαιούχος φορέας σε ειδικά προγράμματα χρηματοδότησης για το σκοπό αυτό!
ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ...
Το Υπουργείο Εσωτερικών θορυβήθηκε από την αποκάλυψη αυτή και τη διαπίστωση ότι έχει βάση και προσπαθεί τώρα να αντιμετωπίσει το σοβαρό αυτό πρόβλημα, που δεν αφορά μόνο τους εξυπηρετούμενους πολίτες αλλά και μεγάλο μέρος των εργαζομένων στα προγράμματα και τις δομές αυτές. Έτσι εξέδωσε πρόσφατα την υπ’ αριθμ. οικ9104/24-2-11 Εγκύκλιο με την οποία διευκρινίζει ότι «επειδή υπάρχουν διάφοροι περιορισμοί που υφίστανται από τις ανειλημμένες υποχρεώσεις των ΝΠΔΔ και των κοινωφελών επιχειρήσεων (όπως δηλαδή η ένταξη σε κοινοτικά χρηματοδοτικά προγράμματα) καθώς και ιδιαιτερότητες που απορρέουν από τη νομοθεσία (όπως π.χ. η άσκηση ορισμένων δραστηριοτήτων –ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ κλπ- υποχρεωτικά από ειδικό φορέα), επιτρέπεται να ασκηθούν διακριτές δράσεις του ίδιου τομέα αρμοδιοτήτων από το ΝΠΔΔ και την κοινωφελή επιχείρηση για όσο διάστημα ισχύουν οι προϋποθέσεις αυτές» δηλαδή για όσο διάστημα υπάρχει π.χ η κοινοτική χρηματοδότηση.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί και απειλούσε να φρακάρει όλη την κοινωνική δραστηριότητα των ΟΤΑ, λύνεται και μπορούν έτσι παράλληλα και ταυτόχρονα να ασκούνται αρμοδιότητες κοινωνικής προστασίας τόσο από τα ΝΠΔΔ των Δήμων (σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» κάθε Δήμος μπορεί να έχει μόνο δυο ΝΠΔΔ ή μόνο ένα αν έχει και κοινωφελή επιχείρηση) όσο και από τις κοινωφελείς τους επιχειρήσεις.
ΤΡΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ...
Το ίδιο το Υπουργείο μάλιστα παρέθεσε και τρία διαφωτιστικά ενδεικτικά παραδείγματα που είναι τα εξής:
1. Σε ένα Δήμο μπορεί παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός (ως πρώην κρατικός σταθμός που μεταβιβάστηκε στο Δήμο με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001) να λειτουργεί στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα μπορεί η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί πρόγραμμα παιδικού – βρεφονηπιακού σταθμού της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
2. Σε ένα Δήμο μπορεί να λειτουργεί το ΚΑΠΗ στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα να λειτουργεί από την κοινωφελή επιχείρηση η συγχρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ πράξη «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων και λοιπών ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων», μέσω των ΚΗΦΗ, που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
3. Σε ένα Δήμο μπορεί να λειτουργεί βιβλιοθήκη στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί το πρόγραμμα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΑμεΑ της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα παιδείας).
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ...
Τέλος καλό όλα καλά λοιπόν; Ίσως όχι ακόμη, καθώς νομικοί που παρακολουθούν τα θέματα των ΟΤΑ εκφράζουν επιφυλάξεις για το σύννομο της όλης διαδικασίας, αφού το νομοθετικό κενό δεν αντιμετωπίζεται και δεν καλύπτεται με μια απλή εγκύκλιο, ωστόσο στο Υπουργείο Εσωτερικών φαίνεται πως έχουν αντιληφθεί το σοβαρό λάθος που έκαναν στη διαδικασία σύνταξης του «Καλλικράτη» (και δεν είναι φυσικά το μόνο) και σπεύδουν να το διορθώσουν με αυτή την επείγουσα μορφή, διασκεδάζοντας έτσι και τις υποψίες ότι δεν επρόκειτο ενδεχομένως για αβλεψία αλλά για σκοπιμότητα που υποδήλωνε πρόθεση περικοπών των χρηματοδοτήσεων των κοινωνικών προγραμμάτων και δομών των ΟΤΑ.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Αιτία του προβλήματος ήταν η νομοθετική αβλεψία (;) του «Καλλικράτη» με βάση την οποία τα ΝΠΔΔ των Δήμων και οι κοινωφελείς τους επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να έχουν κοινό πεδίο δραστηριοτήτων και να ασκούν π.χ. και οι δύο ταυτόχρονα αρμοδιότητες «κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης». Αυτό πρακτικά σήμαινε πως αν σ’ ένα Δήμο υπήρχε έστω ένα ΚΑΠΗ ως ιδιαίτερο ΝΠΔΔ, τότε κανένα από τα κοινωνικά προγράμματα, τις δομές κλπ δεν μπορούσε να υλοποιηθεί πλέον από την κοινωφελή επιχείρηση του Δήμου, ακόμη κι αν αυτή η δημοτική επιχείρηση είχε ενταχθεί ως δικαιούχος φορέας σε ειδικά προγράμματα χρηματοδότησης για το σκοπό αυτό!
ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ...
Το Υπουργείο Εσωτερικών θορυβήθηκε από την αποκάλυψη αυτή και τη διαπίστωση ότι έχει βάση και προσπαθεί τώρα να αντιμετωπίσει το σοβαρό αυτό πρόβλημα, που δεν αφορά μόνο τους εξυπηρετούμενους πολίτες αλλά και μεγάλο μέρος των εργαζομένων στα προγράμματα και τις δομές αυτές. Έτσι εξέδωσε πρόσφατα την υπ’ αριθμ. οικ9104/24-2-11 Εγκύκλιο με την οποία διευκρινίζει ότι «επειδή υπάρχουν διάφοροι περιορισμοί που υφίστανται από τις ανειλημμένες υποχρεώσεις των ΝΠΔΔ και των κοινωφελών επιχειρήσεων (όπως δηλαδή η ένταξη σε κοινοτικά χρηματοδοτικά προγράμματα) καθώς και ιδιαιτερότητες που απορρέουν από τη νομοθεσία (όπως π.χ. η άσκηση ορισμένων δραστηριοτήτων –ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ κλπ- υποχρεωτικά από ειδικό φορέα), επιτρέπεται να ασκηθούν διακριτές δράσεις του ίδιου τομέα αρμοδιοτήτων από το ΝΠΔΔ και την κοινωφελή επιχείρηση για όσο διάστημα ισχύουν οι προϋποθέσεις αυτές» δηλαδή για όσο διάστημα υπάρχει π.χ η κοινοτική χρηματοδότηση.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί και απειλούσε να φρακάρει όλη την κοινωνική δραστηριότητα των ΟΤΑ, λύνεται και μπορούν έτσι παράλληλα και ταυτόχρονα να ασκούνται αρμοδιότητες κοινωνικής προστασίας τόσο από τα ΝΠΔΔ των Δήμων (σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» κάθε Δήμος μπορεί να έχει μόνο δυο ΝΠΔΔ ή μόνο ένα αν έχει και κοινωφελή επιχείρηση) όσο και από τις κοινωφελείς τους επιχειρήσεις.
ΤΡΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ...
Το ίδιο το Υπουργείο μάλιστα παρέθεσε και τρία διαφωτιστικά ενδεικτικά παραδείγματα που είναι τα εξής:
1. Σε ένα Δήμο μπορεί παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός (ως πρώην κρατικός σταθμός που μεταβιβάστηκε στο Δήμο με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001) να λειτουργεί στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα μπορεί η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί πρόγραμμα παιδικού – βρεφονηπιακού σταθμού της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
2. Σε ένα Δήμο μπορεί να λειτουργεί το ΚΑΠΗ στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα να λειτουργεί από την κοινωφελή επιχείρηση η συγχρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ πράξη «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων και λοιπών ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων», μέσω των ΚΗΦΗ, που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
3. Σε ένα Δήμο μπορεί να λειτουργεί βιβλιοθήκη στο πλαίσιο ΝΠΔΔ και παράλληλα η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί το πρόγραμμα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΑμεΑ της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα παιδείας).
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ...
Τέλος καλό όλα καλά λοιπόν; Ίσως όχι ακόμη, καθώς νομικοί που παρακολουθούν τα θέματα των ΟΤΑ εκφράζουν επιφυλάξεις για το σύννομο της όλης διαδικασίας, αφού το νομοθετικό κενό δεν αντιμετωπίζεται και δεν καλύπτεται με μια απλή εγκύκλιο, ωστόσο στο Υπουργείο Εσωτερικών φαίνεται πως έχουν αντιληφθεί το σοβαρό λάθος που έκαναν στη διαδικασία σύνταξης του «Καλλικράτη» (και δεν είναι φυσικά το μόνο) και σπεύδουν να το διορθώσουν με αυτή την επείγουσα μορφή, διασκεδάζοντας έτσι και τις υποψίες ότι δεν επρόκειτο ενδεχομένως για αβλεψία αλλά για σκοπιμότητα που υποδήλωνε πρόθεση περικοπών των χρηματοδοτήσεων των κοινωνικών προγραμμάτων και δομών των ΟΤΑ.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου