Παρουσιάζουν μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή, με λάθη) και στην ορθογραφία, και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό λόγο τους στον γραπτό. Το πρόβλημα ανάγνωσης ή δυσλεξίας, όπως μας εξηγεί ο δρ Γεώργιος Παυλίδης* εμφανίζεται διεθνώς σε 4 αγόρια προς 1 κορίτσι, που σημαίνει ότι τα αίτιά της είναι βιολογικά, γι’ αυτό και τα διαφορετικά κοινωνικοπολιτιστικά περιβάλλοντα δεν επηρεάζουν την αναλογία αγοριών - κοριτσιών. Η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική, υπάρχει από τη γέννα. Συνεπώς υπάρχει και μπορεί να εντοπισθεί από την προσχολική ηλικία με βιολογικά τεστ.
- Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα;
Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσλεξία:
Σκέφτονται καλύτερα με εικόνες και είναι εφευρετικά. Είναι δημιουργικά και καλά στις κατασκευές, δηλαδή πιάνουν τα χέρια τους. Δυσκολεύονται να μεταφέρουν τη σκέψη τους στον γραπτό λόγο. Γι’ αυτό είναι καλύτερα στα προφορικά και τα πρακτικά μαθήματα από ό,τι στα γραπτά. Υστερούν στα μαθήματα της γλώσσας, στις ξένες γλώσσες και στα φιλολογικά. Δεν έχουν καλή γραφή, είναι ανορθόγραφα, παραλείπουν τόνους και σημεία στίξης. Αντιμετωπίζουν δυσκολία στην προπαίδεια και την αποστήθιση. Παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής και άλλοτε υπερκινητικότητα.
- Εχει σχέση με τη νοητική υστέρηση;
Ο πρώην πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Νευρολογίας Critchley MacDonald αναφέρει μεταξύ άλλων: «Δεν οφείλεται σε διανοητική ανεπάρκεια ή σε έλλειψη κοινωνικοπολιτισμικών ευκαιριών, ή σε αποτυχημένη διδασκαλία, ή σε συναισθηματικούς παράγοντες, ή σε εγκεφαλική κάκωση ή βλάβη. Πιθανώς να αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη έλλειψη ωριμότητας που τείνει να μειώνεται καθώς το παιδί μεγαλώνει και επιδέχεται σημαντική βελτίωση, ειδικά όταν η κατάλληλη θεραπευτική βοήθεια προσφέρεται έγκαιρα».
- Πόσο μποροούν να συμβάλλουν σε αυτό οι γονείς και οι δάσκαλοι, και ποια είναι γενικώς τα λάθη που γίνονται απέναντι στα παιδιά με δυσλεξία;
Η δυσλεξία και οι άλλες μορφές μαθησιακών δυσκολιών αντιμετωπίζονται σωστά μόνο με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε παιδιού. Οι γονείς και οι δάσκαλοι, από την πλευρά τους, πρέπει να αποφεύγουν τις παρακάτω φράσεις:
«Εξυπνο παιδί, αλλά αδιάφορο και τεμπέλης στα μαθήματα». «Αφού τα γνωρίζεις, γιατί δεν τα γράφεις σωστά;» «Σου μιλάω και είναι σαν να μη με ακούς». «Αμα θέλεις, μπορείς». «Πρόσεχε, κάτσε φρόνιμα, μην κουνιέσαι, μην ενοχλείς, μην πειράζεις…» Ας μην ξεχνάμε ότι κοινό χαρακτηριστικό μεγάλων επιστημών και διάσημων προσωπικοτήτων όπως οι Αϊνστάιν, Εντισον, Ντα Βίντσι, Kένεντι, Τσόρτσιλ, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ, Πικάσο Τομ Κρουζ και Σ. Σταλόνε, είναι η δυσλεξία. Συνεπώς, είναι… θείο δώρο, όμως μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία των δυσλεξικών.
* Ο Γεώργιος Παυλίδης είναι καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ισόβιο μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Μαθησιακών Δυσκολιών Honorary University Fellow του Πανεπιστημίου Brunel του Λονδίνου.
Website: www.dyslexiacenters.gr
Και η κακή άρθρωση θέλει προσοχή
Η κακή άρθρωση, η οποία συνδέεται συχνά με τη δυσλεξία, είναι πολύ κοινή στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Πρόκειται για κινητικού τύπου διαταραχή, που οδηγεί σε δυσκολία παραγωγής ενός φωνητικού ήχου και οφείλεται σε οργανικά ή λειτουργικά αίτια. Δηλαδή, η άρθρωση του ήχου επηρεάζεται από την κατάσταση των οργάνων του στόματος και του προσώπου (γλώσσα, χείλη, δόντια κ.λπ.) και από τον τρόπο που αυτά λειτουργούν. Ο γονέας πρέπει να απευθυνθεί σε ειδικό για την αξιολόγηση της άρθρωσης και τη διαφοροδιάγνωση του προβλήματος.
Ο λογοθεραπευτής εξετάζει το στοματοπροσωπικό σύστημα και αξιολογεί την ομιλία του. Σύμφωνα με τα ευρήματα, καταρτίζει ένα πρόγραμμα παρέμβασης που αφορά τον περιορισμό της αιτίας, εφαρμόζοντας ειδικές ασκήσεις των οργάνων που παρουσιάζουν δυσλειτουργία και παρεμβαίνει στην παραγωγή του φθόγγου ώστε να οδηγήσει το παιδί να τοποθετήσει σωστά τους αρθρωτές και να εκφέρει τον ήχο με τον σωστό τρόπο.
- Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα;
Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσλεξία:
Σκέφτονται καλύτερα με εικόνες και είναι εφευρετικά. Είναι δημιουργικά και καλά στις κατασκευές, δηλαδή πιάνουν τα χέρια τους. Δυσκολεύονται να μεταφέρουν τη σκέψη τους στον γραπτό λόγο. Γι’ αυτό είναι καλύτερα στα προφορικά και τα πρακτικά μαθήματα από ό,τι στα γραπτά. Υστερούν στα μαθήματα της γλώσσας, στις ξένες γλώσσες και στα φιλολογικά. Δεν έχουν καλή γραφή, είναι ανορθόγραφα, παραλείπουν τόνους και σημεία στίξης. Αντιμετωπίζουν δυσκολία στην προπαίδεια και την αποστήθιση. Παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής και άλλοτε υπερκινητικότητα.
- Εχει σχέση με τη νοητική υστέρηση;
Ο πρώην πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Νευρολογίας Critchley MacDonald αναφέρει μεταξύ άλλων: «Δεν οφείλεται σε διανοητική ανεπάρκεια ή σε έλλειψη κοινωνικοπολιτισμικών ευκαιριών, ή σε αποτυχημένη διδασκαλία, ή σε συναισθηματικούς παράγοντες, ή σε εγκεφαλική κάκωση ή βλάβη. Πιθανώς να αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη έλλειψη ωριμότητας που τείνει να μειώνεται καθώς το παιδί μεγαλώνει και επιδέχεται σημαντική βελτίωση, ειδικά όταν η κατάλληλη θεραπευτική βοήθεια προσφέρεται έγκαιρα».
- Πόσο μποροούν να συμβάλλουν σε αυτό οι γονείς και οι δάσκαλοι, και ποια είναι γενικώς τα λάθη που γίνονται απέναντι στα παιδιά με δυσλεξία;
Η δυσλεξία και οι άλλες μορφές μαθησιακών δυσκολιών αντιμετωπίζονται σωστά μόνο με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε παιδιού. Οι γονείς και οι δάσκαλοι, από την πλευρά τους, πρέπει να αποφεύγουν τις παρακάτω φράσεις:
«Εξυπνο παιδί, αλλά αδιάφορο και τεμπέλης στα μαθήματα». «Αφού τα γνωρίζεις, γιατί δεν τα γράφεις σωστά;» «Σου μιλάω και είναι σαν να μη με ακούς». «Αμα θέλεις, μπορείς». «Πρόσεχε, κάτσε φρόνιμα, μην κουνιέσαι, μην ενοχλείς, μην πειράζεις…» Ας μην ξεχνάμε ότι κοινό χαρακτηριστικό μεγάλων επιστημών και διάσημων προσωπικοτήτων όπως οι Αϊνστάιν, Εντισον, Ντα Βίντσι, Kένεντι, Τσόρτσιλ, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ, Πικάσο Τομ Κρουζ και Σ. Σταλόνε, είναι η δυσλεξία. Συνεπώς, είναι… θείο δώρο, όμως μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία των δυσλεξικών.
* Ο Γεώργιος Παυλίδης είναι καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ισόβιο μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Μαθησιακών Δυσκολιών Honorary University Fellow του Πανεπιστημίου Brunel του Λονδίνου.
Website: www.dyslexiacenters.gr
Και η κακή άρθρωση θέλει προσοχή
Η κακή άρθρωση, η οποία συνδέεται συχνά με τη δυσλεξία, είναι πολύ κοινή στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Πρόκειται για κινητικού τύπου διαταραχή, που οδηγεί σε δυσκολία παραγωγής ενός φωνητικού ήχου και οφείλεται σε οργανικά ή λειτουργικά αίτια. Δηλαδή, η άρθρωση του ήχου επηρεάζεται από την κατάσταση των οργάνων του στόματος και του προσώπου (γλώσσα, χείλη, δόντια κ.λπ.) και από τον τρόπο που αυτά λειτουργούν. Ο γονέας πρέπει να απευθυνθεί σε ειδικό για την αξιολόγηση της άρθρωσης και τη διαφοροδιάγνωση του προβλήματος.
Ο λογοθεραπευτής εξετάζει το στοματοπροσωπικό σύστημα και αξιολογεί την ομιλία του. Σύμφωνα με τα ευρήματα, καταρτίζει ένα πρόγραμμα παρέμβασης που αφορά τον περιορισμό της αιτίας, εφαρμόζοντας ειδικές ασκήσεις των οργάνων που παρουσιάζουν δυσλειτουργία και παρεμβαίνει στην παραγωγή του φθόγγου ώστε να οδηγήσει το παιδί να τοποθετήσει σωστά τους αρθρωτές και να εκφέρει τον ήχο με τον σωστό τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου