Αξιότιμες κυρίες /Αξιότιμοι κύριοι,
Αγαπητές/οί Συνάδελφοι,
Σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά. Επικοινωνούμε μαζί σας, ως ένα πρώτο βήμα στη διαδρομή μιας κοινής προσπάθειας. Κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά θα υλοποιηθεί ένα σημαντικό εκπαιδευτικό έργο - η πιλοτική εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Η πιλοτική εφαρμογή θα πραγματοποιηθεί σε 188 σχολικές μονάδες (21 νηπιαγωγεία, 99 δημοτικά και 68 γυμνάσια), και το σχολείο σας είναι ένα από αυτά. Τα κριτήρια της επιλογής ήταν: η αντιπροσωπευτικότητα ως προς τη γεωγραφική κατανομή, το επίπεδο των βαθμίδων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς και η συμμετοχή σε πιλοτικά προγράμματα, όπως είναι αυτό για τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία, που λειτουργούν με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα, καθώς και το πρόγραμμα της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Τα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ), όπως και οι αντίστοιχοι Οδηγοί για τον Εκπαιδευτικό έχουν εκπονηθεί από την Κεντρική Επιτροπή των Προγραμμάτων Σπουδών και έχουν αναρτηθεί
στον κόμβο του «Ψηφιακού Σχολείου» (
Η πιλοτική εφαρμογή των νέων ΠΣ αποτελεί κεντρική επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ προκειμένου αυτά να δοκιμασθούν στην εκπαιδευτική πράξη, πριν από τη γενική εφαρμογή τους σε όλα τα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης της χώρας. Πρόκειται για μια διαδικασία καθιερωμένη στη διεθνή πρακτική, που υλοποιείται για πρώτη φορά και σε τέτοια έκταση στη χώρα μας.
Η πιλοτική εφαρμογή των ΠΣ ανταποκρίνεται σε βασική εκπαιδευτική αρχή για την προώθηση των αλλαγών στην παιδεία, οι οποίες πρέπει να συνδέονται με την εκπαιδευτική πράξη και να εξασφαλίζουν την ενεργό συμμετοχή των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Για τον λόγο αυτόν προσβλέπουμε στη δική σας ενεργό συμμετοχή για την ένταξη των προτεινόμενων ΠΣ στη σχολική πράξη και για τη βελτίωση/τροποποίησή τους-όπου αυτό απαιτείται.
Κατά την πιλοτική εφαρμογή των νέων ΠΣ, θα παρασχεθούν στα σχολεία τα αναγκαία μέσα για την υποστήριξη του έργου τους. Για παράδειγμα, παρέχονται ευκαιρίες για συστηματική επιμόρφωση και συνεχή καθοδήγηση των εκπαιδευτικών από ειδικούς εμπειρογνώμονες-συμβούλους, καθώς και από την Κεντρική Επιτροπή των ΠΣ, εκπόνηση των απαραίτητων διαδικασιών-εργαλείων της πιλοτικής εφαρμογής των ΠΣ, κ.α.
Ειδικότερα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα αναπτυχθεί σε τρεις κύκλους κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής. και θα πραγματοποιηθεί στα περιφερειακά ΠΕΚ από 285 επιμορφωτές, οι οποίοι θα επιμορφωθούν ειδικά για τις ανάγκες της πιλοτικής εφαρμογής των ΠΣ. Ειδική επιμόρφωση προβλέπεται για τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων της πιλοτικής καθώς οι διαδικασίες/εργαλεία της πιλοτικής εφαρμογής εκπονούνται και θα αναλυθούν από ειδικές ομάδες εμπειρογνωμόνων. Τέλος, σε όλη τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής τα σχολεία θα υποστηρίζονται από ειδικά επιλεγμένους εμπειρογνώμονες των ΠΣ σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα.
Η συστηματική προσπάθεια που καταβάλλεται για την οργάνωση της πιλοτικής εφαρμογής στοχεύει, μέσω της εμπέδωσης/βελτίωσης των ΠΣ, να συμβάλλει στην αναμόρφωση/βελτίωση του σχολείου και ιδιαίτερα των παιδαγωγικών σχέσεων, στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και στη δημιουργία ενός κλίματος που ενθαρρύνει την αποτελεσματική μάθηση. Στο επίκεντρο της προσπάθειας βρίσκονται οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί , οι Διευθυντές των σχολείων, οι Σχολικοί Σύμβουλοι, τα Διευθυντικά Στελέχη, οι καταλύτες του όλου εγχειρήματος.
Προσδοκούμε στη δική σας δημιουργική συμβολή και πρωτοβουλία και ευελπιστούμε ότι μέσα σ΄ ένα κλίμα αμοιβαιότητας, εμπιστοσύνης και συνεργασίας, που όλοι θα πρέπει να οικοδομήσουμε, θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση αυτού του καινοτόμου εγχειρήματος.
Ιδιαίτερα, κατά τη φάση της έναρξης λειτουργίας των σχολείων και πριν από τις επιμορφωτικές δραστηριότητες, που αφορούν τα ΠΣ, είναι σημαντική η αξιοποίηση της εμπειρίας σας και η υποστήριξή σας μέσω των διευθυντικών αρμοδιοτήτων σας. Από το Υπουργείο θα σας αποσταλούν οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκύκλιοι τόσο για το Πρόγραμμα Σπουδών όσο και το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, το οποίο έχει ως βάση το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των αναμορφωμένων Ολοήμερων Δημοτικών και το Ωρολόγιο των Ημερήσιων Γυμνασίων για τα οποία ο προβλεπόμενος χρόνος λειτουργίας τους παραμένει ο ίδιος σύμφωνα με το ισχύον ωράριο λειτουργίας .
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας θα πραγματοποιηθεί, όπως έχετε ήδη ενημερωθεί, η ειδική Ημερίδα για τους Διευθυντές των πιλοτικών σχολείων-και τα Διευθυντικά Στελέχη το Σάββατο, 17 Σεπτεμβρίου 2011.
H Κεντρική Επιτροπή Προγραμμάτων Σπουδών και η Ομάδα Υλοποίησης της Πιλοτικής Εφαρμογής θα είναι στη διάθεσή σας για κάθε θέμα που θα σας απασχολήσει, στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,
pilotiki@iep.edu.gr. Σύντομα θα ενημερωθείτε για την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής διεύθυνσης.http://digitalschool.minedu.gov.gr). Ένας σημαντικός αριθμός εμπειρογνωμόνων (πανεπιστημιακοί, εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε σχολεία, Σχολικοί Σύμβουλοι, μέλη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) εργάσθηκαν για την εκπόνησή τους. Εκ μέρους της Ομάδας Υλοποίησης της Πιλοτικής Εφαρμογής,
Χρήστος Δούκας,
Επιστημονικός Υπεύθυνος του Έργου για τα Προγράμματα Σπουδών και την Πιλοτική Εφαρμογή,
Αντιπρόεδρος του ΠΙ
Αντιπρόεδρος του ΠΙ
Α. Προγράμματα Σπουδών
- Επιστημονικό πεδίο: Προσχολική - Πρώτη Σχολική Ηλικία
- Επιστημονικό πεδίο: Γλώσσα - Λογοτεχνία
- Επιστημονικό πεδίο: Ξένες Γλώσσες
- Επιστημονικό πεδίο: Θρησκευτικά
- Επιστημονικό πεδίο: Μαθηματικά
- Επιστημονικό πεδίο: Φυσικές επιστήμες
- Επιστημονικό πεδίο: Κοινωνικές επιστήμες και Ιστορία
- Επιστημονικό πεδίο: Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες
- Επιστημονικό πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
- Επιστημονικό πεδίο: Σχολική και Κοινωνική Ζωή
- Επιστημονικό πεδίο: Τέχνες - Πολιτισμός — πρόταση α´
- Επιστημονικό πεδίο: Τέχνες - Πολιτισμός — πρόταση β´
Β. Οδηγοί για τον Εκπαιδευτικό
- Επιστημονικό πεδίο: Προσχολική - Πρώτη Σχολική Ηλικία
- Επιστημονικό πεδίο: Γλώσσα - Λογοτεχνία
- Επιστημονικό πεδίο: Μαθηματικά
- Επιστημονικό πεδίο: Φυσικές επιστήμες
- Επιστημονικό πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
- Επιστημονικό πεδίο: Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Γ. Πιλοτική Εφαρμογή των Προγραμμάτων Σπουδών και Υποστηρικτικές Ενέργειες
Πιλοτική Εφαρμογή και Υποστηρικτικές Ενέργειες (θα αναρτηθεί σύντομα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου