Παρασκευή 24 Απριλίου 2015

Η χρήση των smartphone από τους γονείς μπροστά στα παιδιά επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία τους


Η χρήση των smartphone από τους γονείς μπροστά στα παιδιά επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία τους
Μια νέα μελέτη από το Ιατρικό Κέντρο της Βοστόνης, αποκαλύπτει ότι οι γονείς που απορροφούνται με τα e-mail, τα βιντεο-παιχνίδια ή άλλες εφαρμογές στα smartphones και στα tablets, έχουν περισσότερες αρνητικές αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά τους, κάνοντάς τα να νιώθουν ότι πρέπει να ανταγωνιστούν τα gadgets για να κερδίσουν την προσοχή των γονέων τους.

Τα smartphone είναι πολύ ελκυστικά και δύσκολο να τα αποφύγει κανείς, άλλωστε υπάρχουν τόσες πολλές εφαρμογές για κάθε πτυχή της ζωής μας. Και εάν είστε γονέας με θορυβώδη παιδιά, ίσως να μην θέλετε να αποχωριστείτε τα smartphones. Αλλά μια συναρπαστική μελέτη της δυναμικής μεταξύ των γονέων, παιδιών και smartphones, απεικονίζει μία απογοητευτική εικόνα του τι η αλόγιστη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών μπορεί να κάνει στη σχέση γονέα-παιδιού.

Η Δρα Radesky, ειδική στην Αναπτυξιακή και Συμπεριφοριστική Παιδιατρική στο Ιατρικό Κέντρο Βοστόνης, ειδικεύεται στην παροχή συμβουλών στους γονείς σχετικά με θέματα ανάπτυξης και συμπεριφοράς των παιδιών τους. Έτσι, της διακινήθηκε η περιέργεια για το πώς η πανταχού παρουσία των smartphones και η διασπαστική γοητεία τους, ενδέχεται να επηρεάσει την ποιότητα του χρόνου που οι γονείς και τα παιδιά τους περνούν μαζί. Προηγούμενες μελέτες έδειξαν ότι οι τηλεοράσεις, ακόμα και αν είναι μόνο ανοιχτές, μπορούν να εμποδίσουν τη δημιουργικότητα των παιδιών και να ελαχιστοποιήσουν τη συγκέντρωσή τους.

Για να μελετήσουν την επίδραση των smartphones, η Radesky και οι συνεργάτες της έστειλαν «μυστικούς» ερευνητές να παρατηρήσουν κρυφά την έξοδο ενός γονέα με περισσότερα από ένα παιδιά καθώς έτρωγαν όλοι μαζί σε ένα εστιατόριο fast-food. Οι παρατηρητές κατέγραψαν την συμπεριφορά τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών σε 55 τέτοιες ομάδες καθώς και το πόσο συχνά οι ενήλικες χρησιμοποιούσαν τα smartphones τους.

Τα στοιχεία παρέχουν μια ξεκάθαρη αποτύπωση στο πόσο απορροφημένοι ήταν πολλοί γονείς από τις συσκευές τους. Ένα παιδί έπεσε κάτω από την καρέκλα του, σε μια προσπάθεια να σηκώσει το πρόσωπο της μητέρας του, ενώ εκείνη κοιτούσε κάτω στο tablet, αλλά εις μάτην. Μια άλλη μητέρα κλώτσησε το παιδί της κάτω από το τραπέζι, όταν το παιδί προσπαθούσε να κερδίσει την προσοχή της, ενώ κοιτούσε το τηλέφωνό της. Ένας πατέρας απάντησε απότομα και οξύθυμα στα παιδιά του την ώρα που κλιμάκωναν τις προσπάθειές τους για να τον ξεκολλήσουν από το smartphone του.

«Αυτό που ανεδείχθη ήταν πόσο αρνητικές θα μπορούσαν να γίνουν οι αλληλεπιδράσεις των γονέων με τα παιδιά τους, σε ένα υποσύνολο γονέων και κηδεμόνων, που χρησιμοποιούσαν ηλεκτρονικές συσκευές σχεδόν σε όλο το γεύμα», λέει η Radesky. Αν και η μελέτη δεν κωδικοποίησε ή  ποσοτικοποίησε τις αντιδράσεις, η Radesky λέει ότι υπήρχαν «πολλές περιπτώσεις όπου υπήρχε πολύ μικρή αλληλεπίδραση και επίσης παρατηρήθηκε σκληρή αλληλεπίδραση ή αρνητική αλληλεπίδραση» μεταξύ των ενηλίκων και των παιδιών.

Υπό το φως αυτών των δεδομένων, η Radesky συνεργάζεται με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής να αναπτύξει ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές για την έξυπνη χρήση των smartphone μπροστά στα παιδιά. Αυτή και η ομάδα της επίσης, σχεδιάζουν να επεκτείνουν τις μελέτες, με βιντεοκασέτες από τις αλληλεπιδράσεις που κατέγραψαν, για να κατανοήσουν καλύτερα πώς οι γονείς που απορροφούνται από τα τηλέφωνά τους συνεργάζονται και απαντούν στα παιδιά τους, καθώς και να δουν τις αντιδράσεις των παιδιών να έχουν γονείς ή κηδεμόνες τους που η προσοχή τους απορροφάται από τις συσκευές.

Εν τω μεταξύ, η απομάκρυνση των ηλεκτρονικών συσκευών σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές, όπως στο φαγητό και το κρεβάτι, μπορεί να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση των ενδεχόμενων επιπτώσεων απόσπασης προσοχής που τα smartphones έχουν στις αλληλεπιδράσεις γονέα-παιδιού. Η χρήση του τηλεφώνου, δεν συνιστάται κατά τη διάρκεια δείπνου, μια συνθήκη που θεωρείται ότι είναι πολύτιμη για την ενίσχυση της οικογενειακής συνοχής.

Επίσης, αναγνωρίζοντας ότι απαντώντας στα e-mail ή τσεκάροντας το Facebook, ενώ τα παιδιά σας περιμένουν ή προσπαθούν με αγωνία να κερδίσουν την προσοχή σας, δεν είναι δίκαιο για εκείνα και μία τέτοια συμπεριφορά θα μπορούσε να αλλάξει τη φύση της σχέσης σας με τα παιδιά σας, εάν δεν αισθάνονται ότι είναι τόσο σημαντικά όσο και η συσκευή. «Αυτά τα στοιχεία είναι μια αφύπνισης για εμάς τους γονείς σε αυτό που πραγματικά πρέπει να σκεφτούμε για το πώς αυτές οι συσκευές όχι μόνο μας αποσπούν την προσοχή, αλλά ενδεχομένως να αλλάξουμε αυτό που είμαστε ως γονείς» λέει η Radesky.

H καθιέρωση συγκεκριμένων κανόνων για την απαγόρευση της χρήσης των ηλεκτρονικών συσκευών σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας ή μέρη του σπιτιού, είναι επίσης βοηθητική. Η τήρηση αυτών των κανόνων όχι μόνο μπορεί να βελτιώσει τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών και των γονιών τους, αλλά και να διδαχθούν τα παιδιά για τους σωστούς τρόπους σύνδεσης με άλλους ανθρώπους κατά τη διάρκεια συνομιλιών ή αλληλεπιδράσεων, κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. «Η ανησυχία μου είναι ότι, αν η χρήση της συσκευής γίνεται πραγματικά υπερβολική, και αντικαθιστά μέρα με την ημέρα τις αλληλεπιδράσεις μας, τότε τα παιδιά δεν θα έχουν εξοικοιωθεί με τις ζωντανές συζητήσεις, δεν θα γνωρίσουν τις κοινωνικές νόρμες και δεν θα είναι ικανά να ανταποκρίνονται με ευαισθησία στις συναισθηματικές εκφράσεις του συνομιλητή τους», λέει.

Τα παιδιά μαθαίνουν τον κόσμο καθώς βλέπουν και συμμετέχουν και αν οι γονείς δεν αλληλεπιδρούν ζωντανά με τα παιδιά τους, τότε οι νέοι θα αρχίσουν να χάνουν τον κοινωνικό τους ρόλο. Και ποιος θέλει μια γενιά ανθρώπων που στέλνει μηνύματα μέσω κινητού ο ένας στον άλλον, ενώ κάθονται στο ίδιο τραπέζι;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου