Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

Παιδιά με αργοπορημένη ομιλία: το φαινόμενο Late Talker.

Το φαινόμενο αυτό αφορά μικρά παιδιά, τα οποία στην ηλικία των 24 μηνών χρησιμοποιούν ενεργά λιγότερες από 50 λέξεις ή/και δεν παράγουν προτάσεις με δύο λέξεις. Στη διεθνή βιβλιογραφία και στη λογοθεραπευτική πράξη χρησιμοποιείται ο όρος Late Talker.
Ένας αργοπορημένος ομιλητής (Late Talker) κινδυνεύει να εμφανίσει σημαντική δυσκολία στον ανάπτυξη του λόγου. Βέβαια το 50% αυτών των παιδιών θα μπορέσουν να καλύψουν τα γλωσσικά τους κενά μέχρι την ηλικία περίπου των 30 μηνών και έτσι δεν θα εμφανίσουν περαιτέρω δυσκολίες στον προφορικό λόγο.
Εάν η αργοπορία στην εξέλιξη του λόγου δεν ξεπεραστεί, τότε το μικρό παιδί παρουσιάζει αναπτυξιακές δυσκολίες λόγου. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική η έγκαιρη διάγνωση και η παρέμβαση από λογοθεραπευτή.
Τα αίτια αυτού του φαινομένου μπορεί να είναι:
Οργανικά: Οι αισθήσεις της ακοής και της όρασης παίζουν σημαντικό ρόλο στην κατάκτηση του λόγου. Για παράδειγμα η βαρηκοΐα, οι δυσκολίες στην κινητικότητα των χειλιών ή/και της γλώσσας και της γνάθου μπορούν να οδηγήσουν σε μια καθυστέρηση της γλωσσικής ανάπτυξης. Επίσης, η ελλιπής δραστηριότητα και η απουσία της κίνησης, καθώς επίσης ο μειωμένος ύπνος έχουν επίπτωση στην κατάκτηση του προφορικού λόγου στα μικρά παιδιά.
Νοητικά: η αντίληψη, η επεξεργασία των πληροφοριών από τις αισθήσεις μέσα από το σώμα και το περιβάλλον (αισθητηριακή ολοκλήρωση), η δημιουργικότητα αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων ενός μικρού παιδιού. Εάν τα παραπάνω εκλείψουν από τη ζωή του τότε αυξάνονται οι πιθανότητες να επιβραδυνθεί ο λόγος του.
Έτσι, η νοητική και γλωσσική ανάπτυξη μπορεί να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από το περιβάλλον στο οποίο ζει ένα παιδί: η έλλειψη ερεθισμάτων και κατάλληλων γλωσσικών προτύπων, παιχνιδιών και βιβλίων επηρεάζουν αρνητικά το γλωσσικό ρεπερτόριο. Μερικοί γονείς προωθούν γλωσσικά λιγότερο το παιδί, το οποίο αργεί να μιλήσει. Επίσης, η διγλωσσία μπορεί να οδηγήσει σε μια επιβράδυνση της γλωσσικής ανάπτυξης.
Κοινωνικά: η εμπιστοσύνη, η ασφάλεια, η διάθεση για ομιλία και επικοινωνία παίζουν μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη του λόγου. Εάν λείπει από ένα παιδί η εμπιστοσύνη, είναι κλεισμένο στον εαυτό του και δεν δείχνει ενδιαφέρον να μιλήσει, τότε πιθανόν να είναι ένα μικρό παιδί με αργοπορημένη ομιλία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το περιβάλλον του παιδιού να μεταδίδει την εμπιστοσύνη, τη σιγουριά, την προσοχή και τη θαλπωρή. Η απουσία κοινωνικών επαφών με συγγενείς και φίλους έχουν αρνητικές επιδράσεις στην εξέλιξη του λόγου.
Γενετικά: η πιθανότητα γενετικής προδιάθεσης οδηγεί στην ανάπτυξη δυσκολιών στην περιοχή του προφορικού λόγου. Υπέρ αυτής της θεωρίας είναι το γεγονός ότι τα αγόρια παρουσιάζουν αργοπορημένη ομιλία τρεις φορές περισσότερο από τα κορίτσια.
Συχνά η αιτία δεν είναι μία, αλλά πολλοί παράγοντες συντελούν στη μη ομαλή εξέλιξη του λόγου. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό, να υποστηρίζονται τα μικρά παιδιά και οι γονείς τους από ειδικούς λογοθεραπευτές έτσι ώστε να αμβλύνονται οι δυσκολίες στην κατάκτηση του λόγου και να αποφεύγονται οι δευτερογενείς επιπτώσεις στη συμπεριφορά των παιδιών.
Επιμέλεια: Λαμπριάνα Τσιακπίνη - Πετμεζά, Λογοπεδικός -Λογοθεραπεύτρια.
πηγή:www.logopaedie.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου