Οι διατάξεις για τη εισαγωγή τρίτεκνων και πολύτεκνων στα Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας και οι αλλαγές σε θέματα λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων που αναμένονταν για αρκετό καιρό, είναι οι μόνες τροπολογίες που «πέρασαν» τελικά σήμερα τις πύλες του Κοινοβουλίου, απο την πλευρά του υπουργείου Παιδείας.
Οι διατάξεις για ειδικές κατηγορίες και πολύτεκνους διορθώνουν μια σειρά από παρενέργειες που είχαν διαπιστωθεί πέρυσι, όπου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το νέο σύστημα. Παράλληλα ευεργετικές διατάξεις θεσπίζονταν και για τα δίδυμα ή τρίδυμα αδέλφια.
Όπως είναι γνωστό, από πέρυσι το σύστημα μετεγγραφών σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχει καταργηθεί.Οι υποψήφιοι που ανήκαν σε ειδικές κατηγορίες μπορούσαν να διεκδικήσουν το σύνολο των θέσεων που απευθύνονταν σε όλους τους υποψήφιους, αλλά ταυτόχρονα είχαν και ένα ποσοστό 20% επιπλέον του αριθμού των εισακτέων που διατίθονταν στην κατηγορία τους. Αυτό με τρία κριτήρια: τα μόρια στις εξετάσεις, τη σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό και το οικογενειακό εισόδημα.
Όπως είναι γνωστό, από πέρυσι το σύστημα μετεγγραφών σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχει καταργηθεί.Οι υποψήφιοι που ανήκαν σε ειδικές κατηγορίες μπορούσαν να διεκδικήσουν το σύνολο των θέσεων που απευθύνονταν σε όλους τους υποψήφιους, αλλά ταυτόχρονα είχαν και ένα ποσοστό 20% επιπλέον του αριθμού των εισακτέων που διατίθονταν στην κατηγορία τους. Αυτό με τρία κριτήρια: τα μόρια στις εξετάσεις, τη σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό και το οικογενειακό εισόδημα.
Με την τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή, αίρονται μια σειρά «εμποδίων» για τους υποψήφιους των ειδικών κατηγοριών, όπως το ηλικιακο όριο (οι υποψήφιοι δεν μπορούσαν να κάνουν χρήση των ευεργετημάτων εάν ένας εκ των αδελφών τους ήταν μεγαλύτερος των 26 ετών) και το όριο του οικογενειακού εισοδήματος. Παράλληλα, τίθενται διαφορετικά κριτήρια για τα αδέλφια των δικαιούχων.
Συγκεκριμένα στην τροπολογία ορίζεται ότι: «Προσδιορίζεται κατ' αρχάς ρητά ότι από τη στιγμή που θα κτηθεί κατά νόμο η πολυτεκνική ιδιότητα διατηρείται ισοβίως σύμφωνα και με την σχετική πρόβλεψη της παραγράφου 3 του άρθρου 6 ν. 3454/2006». Ακόμη:
Συγκεκριμένα στην τροπολογία ορίζεται ότι: «Προσδιορίζεται κατ' αρχάς ρητά ότι από τη στιγμή που θα κτηθεί κατά νόμο η πολυτεκνική ιδιότητα διατηρείται ισοβίως σύμφωνα και με την σχετική πρόβλεψη της παραγράφου 3 του άρθρου 6 ν. 3454/2006». Ακόμη:
- Στην περίπτωση των τριτέκνων απαλείφεται το ηλικιακό όριο του 26ου έτους που είχε προβλεφθεί, προκειμένου να υπαχθούν στην ειδική κατηγορία οι υποψήφιοι. Έτσι, οι υποψήφιοι θα υπάγονται πλέον στην ειδική κατηγορία ανεξαρτήτως της ηλικίας των τριών τέκνων της πολυμελούς οικογένειας.
- Στην περίπτωση που οι υποψήφιοι έχουν αδελφούς που ήδη φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θέλουν να φοιτήσουν σε ομοταγές τμήμα της ίδιας πόλης, διευκρινίζεται ότι για την υπαγωγή στην εν λόγω ειδική κατηγορία εισακτέων θα πρέπει ο αδελφός ή η αδελφή του υποψηφίου να είναι ενεργός φοιτητής του πρώτου κύκλου σπουδών και να μην είναι ήδη κάτοχος πτυχίου, μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου.
- Προστίθεται ως ειδική κατηγορία κοινωνικών κριτηρίων εκείνη των πολυδύμων τέκνων που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ίδιο έτος. Με τον τρόπο αυτόν αποκαθίσταται η ίση μεταχείριση των διδύμων, τριδύμων κ.λπ. υποψηφίων με εκείνους που έχουν αδελφούς ήδη φοιτούντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Απαλείφεται η προϋπόθεση της κατοχής οικογενειακού εισοδήματος ορισμένου ύψους προκειμένου να υπαχθούν οι υποψήφιοι στις ανωτέρω ειδικές κατηγορίες. Όπως αναφέρεται στην τροπολογία «το εισοδηματικό όριο των 60.000 € (συν 10.000 € για κάθε επιπλέον τέκνο πέραν του δεύτερου), πέραν των ερμηνευτικών ζητημάτων που προκάλεσε όσον αφορά στον προσδιορισμό του οικογενειακού εισοδήματος, ήταν αρκούντως υψηλό ώστε δεν αποτέλεσε αποτελεσματικό μέσο περιορισμού του αριθμού των υποψηφίων των ειδικών κατηγοριών».
Ειδικά για τους πολυτέκνους ωστόσο, έχει κριθεί από τα δικαστήρια «ότι η αναγνωριζόμενη ειδική φροντίδα προς τις πολύτεκνες οικογένειες δεν δύναται να εξαρτηθεί από κριτήρια εισοδήματος, καθώς ο συνταγματικός νομοθέτης, θεσπίζοντας την υπέρ αυτών ειδική κρατική φροντίδα, δεν απέβλεψε στην ενίσχυση αυτών ως κατηγορίας οικονομικώς αδυνάτων ή αναξιοπαθούντων προσώπων».
Πάντως, ο συνολικός αριθμός των θέσεων εισακτέων των ειδικών αυτών κατηγοριών, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% των θέσεων εισακτέων που ανακοινώνονται κάθε χρόνο.
Ιδιωτική εκπαίδευση
Παράλληλα κατατέθηκαν διατάξεις που αφορούν την λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, τον έλεγχο νομιμότητας των απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και την διδασκαλία ξένων γλωσσών. Ετσι, αλλάζει η διαδικασία ελέγχου νομιμότητας των απολύσεων εκπαιδευτικών (που έως σήμερα ελέγχονταν απο τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικων) και η αρμοδιότητα αυτή περνάει στους κατά τόπους Διευθυντές εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας. Ορίζεται ακόμη ότι «ουσιαστικά ζητήματα και κυρίως η τυχόν καταχρηστικότητα της καταγγελίας ελέγχονται μόνον δικαστικώς και όχι διοικητικώς» (οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δηλαδή μπορούν πλέον να καταγγέλουν την απόλυση τους στα δικαστήρια και όχι στα υπηρεσιακά τους συμβούλια όπως γινόταν ως σήμερα). Παραμένει το όριο της μιας απόλυσης το χρόνο για τα ιδιωτικά σχολεία.
Ειδικά για τους πολυτέκνους ωστόσο, έχει κριθεί από τα δικαστήρια «ότι η αναγνωριζόμενη ειδική φροντίδα προς τις πολύτεκνες οικογένειες δεν δύναται να εξαρτηθεί από κριτήρια εισοδήματος, καθώς ο συνταγματικός νομοθέτης, θεσπίζοντας την υπέρ αυτών ειδική κρατική φροντίδα, δεν απέβλεψε στην ενίσχυση αυτών ως κατηγορίας οικονομικώς αδυνάτων ή αναξιοπαθούντων προσώπων».
Πάντως, ο συνολικός αριθμός των θέσεων εισακτέων των ειδικών αυτών κατηγοριών, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% των θέσεων εισακτέων που ανακοινώνονται κάθε χρόνο.
Ιδιωτική εκπαίδευση
Παράλληλα κατατέθηκαν διατάξεις που αφορούν την λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, τον έλεγχο νομιμότητας των απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και την διδασκαλία ξένων γλωσσών. Ετσι, αλλάζει η διαδικασία ελέγχου νομιμότητας των απολύσεων εκπαιδευτικών (που έως σήμερα ελέγχονταν απο τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικων) και η αρμοδιότητα αυτή περνάει στους κατά τόπους Διευθυντές εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας. Ορίζεται ακόμη ότι «ουσιαστικά ζητήματα και κυρίως η τυχόν καταχρηστικότητα της καταγγελίας ελέγχονται μόνον δικαστικώς και όχι διοικητικώς» (οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δηλαδή μπορούν πλέον να καταγγέλουν την απόλυση τους στα δικαστήρια και όχι στα υπηρεσιακά τους συμβούλια όπως γινόταν ως σήμερα). Παραμένει το όριο της μιας απόλυσης το χρόνο για τα ιδιωτικά σχολεία.
Με τη τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, δίνεται ακόμη στα ιδιωτικά σχολεία η δυνατότητα επιλογής των ξένων γλωσσών που θα διδάξουν, ενώ διατηρείται η προυπόθεση διδασκαλίας τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας.
Επίσης με την τροπολογία που κατατέθηκε δίνεται η δυνατότητα στα ιδιωτικά σχολεία να νοικιάζουν όταν δεν εχουν μαθήματα τις εγκαταστάσεις τους για «πολιτιστικούς, επιμορφωτικούς, ψυχαγωγικούς και αθλητικούς σκοπούς εφόσον συμπλέουν με τη φύση του χώρου ως σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζεται η παροχή υπηρεσιών γενικής εκπαίδευσης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου