Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Πρόστιμο 15% για όσους καθυστερούν ένα μήνα την πληρωμή - απώλεια ρύθμισης στη δεύτερη καθυστέρηση

Ύπουλες παγίδες, που δυσχεραίνουν αντί να διευκολύνουν τις συνθήκες επιβίωσης για εκατομμύρια υπερχρεωμένους στο Δημόσιο φορολογούμενους, περιλαμβάνουν οι διατάξεις για τις νέες ρυθμίσεις οφειλών προς το Δημόσιο.

Οι παλαιές ρυθμίσεις

Όσοι έχουν οφειλές που έγιναν ληξιπρόθεσμες μέχρι τις 31-12-2012 και τις έχουν εντάξει σε παλαιές ρυθμίσεις χάνουν όλα τα δικαιώματα που είχαν βάσει του προηγούμενου νομοθετικού καθεστώτος, το οποίο καταργείται. Χάνουν δηλαδή τη δυνατότητα επανεξέτασης και βελτίωσης των όρων αποπληρωμής των οφειλών τους, ενώ εάν δεν καταφέρουν να εξοφλήσουν τις δόσεις των παλαιών ρυθμίσεων οι όροι επανένταξης σε νέα ρύθμιση είναι πλέον επαχθέστατοι και σχεδόν απαγορευτικοί, οπότε ουσιαστικά βρίσκονται προ της κατάσχεσης.
Ακόμη, εάν οι παλαιές ρυθμίσεις ήταν ενεργές μέχρι τις 26 Απριλίου 2013 και δεν είχαν απωλεσθεί μέχρι τότε, ο φορολογούμενος δεν έχει δικαίωμα να ενταχθεί στη νέα ρύθμιση ζητώντας περισσότερες δόσεις, αφού αυτό απαγορεύεται.
Επιπλέον πολλοί από όσους καταφέρουν να ρυθμίσουν την εξόφληση των οφειλών που έγιναν ληξιπρόθεσμες μέχρι τις 31-12-2012 έως και σε 48 ή 100 δόσεις, αργά ή γρήγορα κινδυνεύουν να τεθούν εκτός ρύθμισης καθώς οι όροι για την παραμονή τους είναι τόσο αυστηροί, ώστε να είναι αδύνατο να τηρηθούν μέσα στο τόσο μεγάλο διάστημα που διαρκεί η τμηματική αποπληρωμή.

Προθάλαμος κατάσχεσης η νέα ρύθμιση

Από τη στιγμή δε που θα τεθούν εκτός ρύθμισης, θα βρεθούν αντιμέτωποι με κατασχέσεις στα εισοδήματα και τα περιουσιακά τους στοιχεία, οι οποίες θα επιβάλλονται με ταχύτατες διαδικασίες. Κι αυτό διότι οι ίδιοι οι οφειλέτες, έχοντας υποβάλει αναλυτικές δηλώσεις εισοδηματικής και περιουσιακής κατάστασης ταυτόχρονα με τις αιτήσεις υπαγωγής στη νέα ρύθμιση, θα έχουν διευκολύνει ήδη την Εφορία να δεσμεύσει άμεσα συγκεκριμένα ποσά εισοδημάτων ή συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία για την διασφάλιση της είσπραξης των οφειλομένων.

Η ρύθμιση-σκάνδαλο: αυτοφακέλωμα των φορολογούμενων

Ουσιαστικά, αν διαβάσει κανείς πιο προσεκτικά πίσω από τις γραμμές των νέων διατάξεων, θα διαπιστώσει, τελικά, ότι έχουν καταρτιστεί όχι με σκοπό να βοηθήσουν τους οφειλέτες να ξεχρεώσουν, αλλά με στόχο να διευκολύνουν τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών στις κατασχέσεις των περιουσιακών στοιχείων και των εισοδημάτων τους.
Οι διατάξεις για τις νέες ρυθμίσεις είναι, δηλαδή, σκόπιμα δομημένες κατά τέτοιο τρόπο, ώστε η απώλεια του δικαιώματος εξόφλησης των οφειλών σε δόσεις να επέρχεται πλέον πάρα πολύ εύκολα και κάθε οφειλέτης να βρίσκεται πολύ γρήγορα αντιμέτωπος με μέτρα κατασχέσεων!
Ας δούμε όμως, πιο αναλυτικά, ποιες είναι οι παγίδες των νέων ρυθμίσεων:

Η παγίδα για όσους πλήρωναν παλαιές ρυθμίσεις

1) Με τις επίμαχες διατάξεις, θεσπίζονται δυνατότητες αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων μέχρι 31-12-2012 οφειλών προς το Δημόσιο έως και σε 48 μηνιαίες δόσεις ή ακόμη και μέχρι 100 δόσεις.
Επιπλέον καθιερώνεται νέο καθεστώς «πάγιας ρύθμισης» για τις νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, το οποίο είναι πολύ πιο αυστηρό καθώς προβλέπει τη δυνατότητα αποπληρωμής των χρεών μόνο σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις και σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις έκτακτων χρεών επιτρέπει οι δόσεις να φθάσουν μέχρι τις 24.
Το νέο αυτό αυστηρό καθεστώς αντικαθιστά ένα άλλο πιο ευέλικτο σύστημα «πάγιας ρύθμισης», το οποίο είχε καθιερωθεί από το 1998 και προέβλεπε ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο μπορούσαν να εξοφλούνται σε 2 έως και 26 μηνιαίες δόσεις. Το σύστημα αυτό καταργείται από την 1η Ιουλίου 2013.

Κατάργηση της επανεξέτασης

Ταυτόχρονα όμως, από την 1η-7-2013 καταργείται γενικότερα όλο το νομοθετικό πλαίσιο διαχείρισης των παλαιών «πάγιων ρυθμίσεων», παρόλο που υπολογίζεται ότι σε αυτό υπάγονται περί τους 200.000 φορολογούμενους. Το παλαιό πλαίσιο προέβλεπε δεύτερη ή ακόμη και τρίτη ευκαιρία τμηματικής αποπληρωμής για όσους χάσουν την πρώτη ρύθμιση, καθώς και δυνατότητα επανεξέτασης και βελτίωσης των όρων της αρχικής ρύθμισης με αύξηση του αριθμού των δόσεων στις 48. Καταργείται ακόμη και η Γνωμοδοτική Επιτροπή Παροχής Διευκολύνσεων Τμηματικής Καταβολής στην οποία υποβάλλονταν αιτήσεις για ρυθμίσεις οφειλών πάνω από 600.000 ευρώ, με το παλαιό καθεστώς.
Έτσι, από την 1η Ιουλίου και μετά, όποιος οφειλέτης έχει ενταχθεί σε παλαιά «πάγια ρύθμιση» για την τμηματική εξόφληση χρεών του τα οποία έγιναν ληξιπρόθεσμα μέχρι 31-12-2012, εάν κάποια στιγμή δεν καταφέρει να ανταποκριθεί στις δόσεις της ρύθμισης αυτής δεν θα έχει πλέον το δικαίωμα να ζητήσει επανεξέταση ώστε να πετύχει καλύτερους όρους αποπληρωμής σε περισσότερες μηνιαίες δόσεις, που θα μπορούν να φθάσουν μέχρι τις 48, ούτε καν θα μπορεί να ζητήσει δεύτερη ή τρίτη ευκαιρία ρύθμισης με βάση το παλαιό νομοθετικό πλαίσιο.
Από την άλλη πλευρά, δεν θα μπορεί να ενταχθεί ούτε στη νέα ρύθμιση της «τελευταίας ευκαιρίας» η οποία επιτρέπει την εξόφληση των παλαιών οφειλών έως και σε 48 ή ακόμη και μέχρι 100 μηνιαίες δόσεις. Κι αυτό διότι οι νέες διατάξεις προβλέπουν ότι στη ρύθμιση αυτή δεν μπορούν να υπαχθούν όσοι οφειλέτες απολέσουν παλαιές ρυθμίσεις μετά την 26η-4-2013.
Το μόνο που θα μπορεί να κάνει πλέον ο οφειλέτης που θα χάσει την παλαιά «πάγια ρύθμιση» είναι να ζητήσει την υπαγωγή του στη νέα «πάγια ρύθμιση» η οποία όμως προβλέπει πάρα πολύ αυστηρούς όρους ένταξης και επιτρέπει την εξόφληση του χρέους μόνο σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις. Σε ελάχιστες μόνο περιπτώσεις επιτρέπει την εξόφληση σε 13 έως 24 δόσεις (εάν το χρέος έχει προκύψει από έκτακτη αιτία).

Δρακόντειοι όροι, που είναι σχεδόν αδύνατον να τηρηθούν

2) Με τις νέες διατάξεις για τις ρυθμίσεις οφειλών, καθιερώνονται αυστηρότατοι όροι για τη διατήρηση του δικαιώματος τμηματικής εξόφλησης των χρεών, οι οποίοι είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο να τηρηθούν καθ' όλη τη διάρκεια των νέων ρυθμίσεων. πιθανότατα αργά ή γρήγορα θα τους οδηγήσουν εκτός ρυθμίσεων, εξέλιξη η οποία θα έχει ως συνέπεια να ενεργοποιηθούν άμεσα σε βάρος τους όλα τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, όπως οι κατασχέσεις εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων.
Ας δούμε όμως αναλυτικά ποιοι είναι οι όροι, οι οποίοι είναι ανθρωπίνως αδύνατο να τηρηθούν και αναμένεται να φέρουν τους οφειλέτες που θα υπαχθούν στις νέες ρυθμίσεις σε δυσμενέστερη θέση:

Πρόστιμο 15% για ένα μήνα καθυστέρηση!

Σε περίπτωση καθυστέρησηςπληρωμής μίας δόσης, ο οφειλέτης θα επιβαρύνεται με προσαύξηση 15% επί του ποσού της δόσης αυτής. Η εκπρόθεσμη αυτή δόση, μαζί με την αναλογούσα προσαύξηση, θα πρέπει οπωσδήποτε να εξοφλείται μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης.
Δηλαδή εάν ένας οφειλέτης δεν πληρώσει τον μήνα Ιούλιο μια δόση της τάξεως των 500 ευρώ, τότε θα πρέπει να πληρώσει μέχρι το τέλος Αυγούστου το ποσό της καθυστερημένης δόσης των 500 ευρώ προσαυξημένο κατά 15% συν άλλα 500 ευρώ τη μηνιαία δόση του Αυγούστου.
Συνολικά, δηλαδή θα πρέπει να πληρώσει μέχρι το τέλος Αυγούστου 1.075 ευρώ (500 ευρώ τη δόση του Ιουλίου + 75 ευρώ την προσαύξηση του 15% + 500 ευρώ τη δόση του Αυγούστου). Αν δεν πληρωθούν τα ποσά αυτά εμπρόθεσμα τότε ο οφειλέτης θα τεθεί εκτός ρύθμισης και θα βρεθεί άμεσα αντιμέτωπος με μέτρα κατασχέσεων σε περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματά του. Εάν βρίσκεται συνεχώς "ένα μήνα πίσω" στις πληρωμές, θα καταβάλλει διαρκώς 15% πρόστιμο.

Εκτός ρύθμισης "δι ασήμαντον αφορμήν"

Ο οφειλέτης θα τίθεται, επίσης, εκτός νέας ρύθμισης και θα βρίσκεται αντιμέτωπος με κατασχέσεις, εφόσον:
α) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα.
β) δεν υποβάλλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ, καθ' όλο το διάστημα κατά το οποίο είναι ενταγμένος στη ρύθμιση. Έστω και μία δήλωση να μην υποβάλει θα χάνει τη ρύθμιση για όλα τα παλαιά χρέη του.
γ) αφήσει απλήρωτο οποιοδήποτε νέο χρέος του προς το Δημόσιο με αποτέλεσμα αυτό να καταστεί ληξιπρόθεσμο. Αν δηλαδή καθυστερήσει έστω και μια μέρα να εξοφλήσει εμπρόθεσμα τον τρέχοντα φόρο εισοδήματος ή τον τρέχοντα ΦΠΑ ή μια δόση φόρου κληρονομιάς ή τα τέλη κυκλοφορίας, τότε θα τίθεται αυτόματα εκτός ρύθμισης και για τα παλιά χρέη του.
δ) διαπιστωθεί ότι έχειυποβάλει ελλιπή ή αναληθή στοιχεία για την εισοδηματική και την περιουσιακή του κατάσταση, προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση.

Κατασχέσεις σε εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία

Ένας ή περισσότεροι από τους όρους αυτούς είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, δεν θα είναι δυνατό να τηρηθούν από πάρα πολλούς οφειλέτες, οι οποίοι τελικά θα τεθούν εκτός ρύθμισης, οπότε θα ενεργοποιηθούν αυτόματα εναντίον τους όλα τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, δηλαδή οι κατασχέσεις σε εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία.
Και μόνο το βουνό των νέων χαρατσιών που έρχεται στο επόμενο διάστημα είναι πρακτικά αδύνατον να εξοφληθεί.

Ταχύτατες κατασχέσεις με πληροφορίες που καταθέτουν οι ίδιοι οι φορολογούμενοι

3) Μετά την απώλεια της δυνατότητας εξόφλησης των οφειλών σε δόσεις, οι διαδικασίες των κατασχέσεων θα είναι πλέον ταχύτατες καθώς οι Εφορίες θα έχουν ήδη στη διάθεσή τους πλήρη και αναλυτικά στοιχεία για την εισοδηματική και περιουσιακή κατάσταση κάθε οφειλέτη. Κι αυτό διότι κατά την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στη νέα ρύθμιση, κάθε οφειλέτης έχει υποχρεωθεί να δώσει αναλυτική αναφορά στην Εφορία για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση υποβάλλοντας λεπτομερή δήλωση με στοιχεία για όλα τα τρέχοντα εισοδήματά του, τα ακίνητά του, τα αυτοκίνητα και τα λοιπά κινητά περιουσιακά στοιχεία του, τις αποταμιεύσεις του, τις επενδύσεις του και τις συμμετοχές του σε κάθε μορφής επιχειρήσεις.
Συνεπώς, μπορεί πλέον να συμπεράνει κανείς ότι η διάταξη με την οποία κάθε οφειλέτης υποχρεώνεται να υποβάλει αναλυτική δήλωση για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση μαζί με την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση συνιστά μία ακόμη παγίδα, η οποία αποσκοπεί στο να διευκολύνει τις διαδικασίες κατασχέσεων που θα ακολουθήσουν αμέσως μόλις οι οφειλέτης χάσουν τη ρύθμιση και βρεθούν εκτεθειμένοι στα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου