Το υπουργείο Παιδείας καταργεί τη δυνατότητα επιλογής των μαθητών
Της Στελίνας Μαργαριτίδου
Εκατοντάδες επιστολές διαμαρτυρίας από συλλόγους γονέων και κηδεμόνων αλλά και εκπαιδευτικών που διδάσκουν ξένη γλώσσα στάλθηκαν χθες στο υπουργείο Παιδείας. Διότι ενώ η σχολική χρονιά κοντεύει να ολοκληρωθεί, χιλιάδες μαθητές δημοτικού σε όλη τη χώρα που διδάχθηκαν κάποια δεύτερη ξένη γλώσσα της επιλογής τους δεν γνωρίζουν αν την επόμενη χρονιά θα μπορέσουν να τη συνεχίσουν.
Αιτία για όλα τα παραπάνω, που ουσιαστικά βάζουν τέλος στη διαδικασία εκμάθησης δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία, είναι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να την... κόψει. Σύμφωνα με την απόφαση, που αφορά και τα γυμνάσια, οι μαθητές θα διδαχθούν ως δεύτερη ξένη γλώσσα αυτή που θα επιλέξει η πλειοψηφία των μαθητών του σχολείου. Όμως οι μαθητές που διδάχθηκαν, για παράδειγμα, γαλλικά στην ε’ δημοτικού, αν στη συνέχεια στην στ’ δημοτικού αποφασιστεί από την πλειοψηφία να διδαχθούν γερμανικά, ουσιαστικά δεν θα έχουν μάθει καμία ξένη γλώσσα.
Με ανοιχτή επιστολή τους προς το υπουργείο Παιδείας οι επιστημονικές ενώσεις καθηγητών γαλλικής και γερμανικής γλώσσας επισημαίνουν μεταξύ άλλων: “Συνέπειες της απόφασης είναι:
Εκατοντάδες επιστολές διαμαρτυρίας από συλλόγους γονέων και κηδεμόνων αλλά και εκπαιδευτικών που διδάσκουν ξένη γλώσσα στάλθηκαν χθες στο υπουργείο Παιδείας. Διότι ενώ η σχολική χρονιά κοντεύει να ολοκληρωθεί, χιλιάδες μαθητές δημοτικού σε όλη τη χώρα που διδάχθηκαν κάποια δεύτερη ξένη γλώσσα της επιλογής τους δεν γνωρίζουν αν την επόμενη χρονιά θα μπορέσουν να τη συνεχίσουν.
Αιτία για όλα τα παραπάνω, που ουσιαστικά βάζουν τέλος στη διαδικασία εκμάθησης δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία, είναι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να την... κόψει. Σύμφωνα με την απόφαση, που αφορά και τα γυμνάσια, οι μαθητές θα διδαχθούν ως δεύτερη ξένη γλώσσα αυτή που θα επιλέξει η πλειοψηφία των μαθητών του σχολείου. Όμως οι μαθητές που διδάχθηκαν, για παράδειγμα, γαλλικά στην ε’ δημοτικού, αν στη συνέχεια στην στ’ δημοτικού αποφασιστεί από την πλειοψηφία να διδαχθούν γερμανικά, ουσιαστικά δεν θα έχουν μάθει καμία ξένη γλώσσα.
Με ανοιχτή επιστολή τους προς το υπουργείο Παιδείας οι επιστημονικές ενώσεις καθηγητών γαλλικής και γερμανικής γλώσσας επισημαίνουν μεταξύ άλλων: “Συνέπειες της απόφασης είναι:
- Η επιβολή της δεύτερης ξένης γλώσσας και όχι η επιλογή, που αποτελεί βασικό κίνητρο μάθησης των παιδιών.
- Η αναγκαστική μετακίνηση των παιδιών σε άλλο σχολείο στην περίπτωση που η επιλογή τους δεν είναι σύμφωνη με τη δεύτερη ξένη γλώσσα του σχολείου φοίτησης.
- Η εκμάθηση και διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας δεν θα είναι αποτελεσματική, καθώς τα τμήματα θα είναι πολυπληθέστερα.
- Η εξαγγελθείσα σύνδεση της διδασκαλίας με την απόκτηση ενός διπλώματος - πιστοποίησης δεύτερης ξένης γλώσσας δεν θα είναι εφικτή”.
Όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος που διανεμήθηκε στα δημοτικά σχολεία: "Η αξιολόγηση των μαθητών της στ’ τάξης που είχαν διδαχθεί στην ε’ τάξη το σχολικό έτος 2010-11 δεύτερη ξένη γλώσσα διαφορετική από αυτήν που θα επιλεγεί μπορούν, εφόσον το δηλώσουν οι γονείς και οι κηδεμόνες τους, να μην αξιολογηθούν, αλλά υποχρεωτικά θα παρακολουθούν τη διδασκαλία του μαθήματος”.
Δηλαδή η δεύτερη ξένη γλώσσα επιβάλλεται στους μαθητές και τις οικογένειές τους ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό που κάθε οικογένεια έκανε την προηγούμενη χρονιά μετά τις εξαγγελίες του ίδιου υπουργείου για ακριβώς το ίδιο θέμα.
Τι ισχύει στο γυμνάσιο
Δηλαδή η δεύτερη ξένη γλώσσα επιβάλλεται στους μαθητές και τις οικογένειές τους ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό που κάθε οικογένεια έκανε την προηγούμενη χρονιά μετά τις εξαγγελίες του ίδιου υπουργείου για ακριβώς το ίδιο θέμα.
Τι ισχύει στο γυμνάσιο
- Σε κάθε γυμνάσιο θα διδάσκεται μία δεύτερη ξένη γλώσσα, η οποία επιλέγεται μεταξύ της γαλλικής ή της γερμανικής ή της ιταλικής ή της ισπανικής.
- Για την επιλογή της δεύτερης ξένης γλώσσας θα ληφθεί υπόψη η ύπαρξη οργανικής θέσης εκπαιδευτικού στο σχολείο.
- Σε περίπτωση που δεν υπάρχει οργανική θέση ή οργανική θέση έχουν δύο ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων (ΠΕ05, ΠΕ07, ΠΕ34, ΠΕ40), θα επιλεγεί η ξένη γλώσσα που επιθυμεί να διδαχθεί η πλειοψηφία των μαθητών του γυμνασίου. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ο διευθυντής του γυμνασίου γνωστοποιεί στην οικεία διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τη δεύτερη ξένη γλώσσα που θα διδάσκεται στο σχολείο.
Για τους μαθητές β’ και γ’ τάξης του γυμνασίου, οι οποίοι στην α’ και β’ τάξη διδάχθηκαν διαφορετική γλώσσα από τη γλώσσα επιλογής του σχολείου, υπάρχουν οι εξής δυνατότητες:
- Ή να πάρουν απαλλαγή από τη δεύτερη ξένη γλώσσα.
- Ή να μετεγγραφούν σε όμορο γυμνάσιο, όπου θα διδάσκεται η γλώσσα που διδασκόταν ο μαθητής.
Όλα τα παραπάνω ένα και μόνο στόχο έχουν, όπως τονίζουν σε επιστολές διαμαρτυρίας γονείς και εκπαιδευτικοί: Να αυξηθούν τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών σε περίοδο βαθιάς οικονομικής ύφεσης, να αναστατωθούν οι μαθητές και οι οικογένειές τους, αλλάζοντας ορισμένοι σχολικό περιβάλλον, και να απαξιωθεί γενικά το μάθημα της ξένης γλώσσας στην περίπτωση που οι μαθητές πάρουν απαλλαγή από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου