Συρρικνώνεται από το Σεπτέμβριο ο θεσμός του ολοήμερου, που καθιέρωσε το ίδιο το ΠΑΣΟΚ πριν από εννέα χρόνια, καθώς τίθενται όροι για την εφαρμογή του προγράμματος. Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, καθορίζεται ότι σε όλα τα κλασικά ολοήμερα δημοτικά με οργανικότητα 6θέσια και κάτω, είναι δυνατόν να λειτουργήσει το πρόγραμμα υπό τις εξής προϋποθέσεις:
* Να είναι εγγεγραμμένοι και να φοιτούν στο σχολείο τουλάχιστον 60 μαθητές.
* Να μετέχουν στο ολοήμερο τουλάχιστον 15 μαθητές.
Στο ολοήμερο πρόγραμμα θα εγγράφονται και θα φοιτούν οι μαθητές των οποίων οι γονείς είναι εργαζόμενοι ή άνεργοι ή ο ένας εργαζόμενος και ο άλλος άνεργος, προσκομίζοντας βεβαίωση από το φορέα ασφάλισης.
Εάν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους ο αριθμός των μαθητών του ολοήμερου προγράμματος γίνει μικρότερος των 15, το ολοήμερο πρόγραμμα παύει να λειτουργεί.
Εξετάζεται η λειτουργία ολοήμερων προγραμμάτων και σε σχολεία με αριθμό φοιτούντων μαθητών κάτω από 60. Σε κάθε περίπτωση, προϋπόθεση είναι να μετέχουν στο ολοήμερο πρόγραμμα τουλάχιστον 15 μαθητές.
«Καταργείται η φιλοσοφία του»
Παρά τις αδυναμίες και τα όποια προβλήματα, ο θεσμός του ολοήμερου έδωσε, μέχρι σήμερα, «ανάσα» σε χιλιάδες εργαζόμενους γονείς. Η εν λόγω απόφαση, αν και περιέχει βελτιωτικές ρυθμίσεις σε σχέση με την αρχική, εξακολουθεί να πυροδοτεί αντιδράσεις, με τον πρόεδρο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) να εκτιμά ότι θα καταργηθεί το πρόγραμμμα σε περισσότερα από 500 σχολεία.
Ο κ. Μαντάς κάνει λόγο για «ανατίναξη» του θεσμού, εξηγώντας πως οδεύουμε προς την κατάργηση της φιλοσοφίας του. «Από σχολείο που παρέχει εκπαίδευση, με τη λογική του υπουργείου, το ολοήμερο μετατρέπεται σε παιδοφυλακτήριο, όπου θα... παρκάρονται τα παιδιά μόνο των εργαζόμενων γονέων», δηλώνει στον «ΑτΚ» ο κ. Μαντάς και προσθέτει: «Το παιδί του μετανάστη δε θα γίνει δεκτό επειδή ο πατέρας του δεν είναι εγγεγραμμένος στον ΟΑΕΔ και δεν εργάζεται; Ενα σχολείο που δεν αγκαλιάζει όλους τους μαθητές, αλλά τους ξεχωρίζει και παρέχει εκπαιδευτικά αγαθά μόνο σε αυτούς που οι γονείς τους εργάζονται, αυστηρά και οι δύο, γίνεται αντιληπτό πως δεν εντάσσεται στις παιδαγωγικές αρχές που εμείς πρεσβεύουμε».
Το νέο λύκειο προ των πυλών
Λιγότερα μαθήματα, περισσότερες ώρες διδασκαλίας του κάθε μαθήματος και καθιέρωση της επιστημονικής εργασίας είναι μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου λυκείου, που κάνει πρεμιέρα το Σεπτέμβριο. Η φουρνιά της α' τάξης θα γευτεί τις πρώτες αλλαγές και το 2013-2014 θα εγκαινιάσει το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας. Τα νέα προγράμματα σπουδών για τις β’ και γ’ λυκείου θα είναι έτοιμα από το σχολικό έτος 2012-13.
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, το λύκειο μετατρέπεται σε βαθμίδα βαθμιαίας εξειδίκευσης και ταυτόχρονης απόκτησης γενικής παιδείας σε κεντρικής σημασίας γνωστικά αντικείμενα. Η α' λυκείου θα λειτουργήσει ως τάξη γενικής παιδείας και ως «γέφυρα» ανάμεσα στο γυμνάσιο και το λύκειο. Ο αριθμός των μαθημάτων στη συγκεκριμένη τάξη μειώνεται από 16 σε οκτώ, συμπεριλαμβανομένης της ερευνητικής εργασίας, με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 σε 32. Να σημειωθεί ότι η β' και η γ' λυκείου το Σεπτέμβριο θα ακολουθήσουν το ισχύον πρόγραμμα, δεδομένου ότι διανύουμε μεταβατική περίοδο.
Η ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή πρότζεκτ), ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών, θεωρείται υποχρεωτική για όλους τους μαθητές. Οι ίδιοι επιλέγουν το θέμα της ερευνητικής εργασίας με την οποία θέλουν να ασχοληθούν με βάση τις ιδιαίτερες προτιμήσεις και κλίσεις τους. Αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων. Η αξιολόγηση συνεκτιμά τόσο τη διαδικασία όσο και το αποτέλεσμα του πρότζεκτ των παιδιών. Οπως ανέφεραν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, επιχειρείται μια ουσιαστική μετακίνηση από τον έντονα ατομικιστικό και ανταγωνιστικό χαρακτήρα της εργασίας των μαθητών στην ομαδική προσπάθεια και συνεργασία.
Νέα διαθεματικά προγράμματα σπουδών
Τα νέα διαθεματικά προγράμματα σπουδών εισάγονται από το Σεπτέμβριο στην α' λυκείου. «Εστάλησαν για έγκριση στο νέο φορέα που αντικαθιστά το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εν συνεχεία θα προωθηθούν στο Εθνικό Τυπογραφείο, ώστε να είναι έτοιμα για τη νέα σχολική χρονιά», αναφέρει στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ιωάννης Καζάζης.
Στο πλαίσιο των νέων προγραμμάτων, «δένονται» μαθήματα από τα οποία θα προκύπτει αθροιστική βαθμολογία, χωρίς, ωστόσο, να χάσουν την ταυτότητά τους. Για παράδειγμα, σε μία ομάδα ανήκουν τα Αρχαία Ελληνικά, η Νεοελληνική Γλώσσα και η Νέα Ελληνική Λογοτεχνία και σε άλλη η Χημεία, η Φυσική και τα Μαθηματικά. «Με βάση το νέο σύστημα, τα τρία φιλολογικά θα δίνουν ένα βαθμό. Ωστόσο, δε θα είναι ένα... χωνευτήρι, αλλά τρία διακεκριμένα μαθήματα. Αναδεικνύεται το κοινό που υπάρχει μεταξύ τους. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να παρακολουθήσει ο μαθητής τι συνδέει τα Αρχαία με τα Νέα. Επομένως, είναι ένα διαχρονικό ταξίδι», τονίζει ο κ. Καζάζης.
Τεχνολογικό λύκειο
Την πρότασή του για το νέο τεχνολογικό λύκειο παρουσίασε πρόσφατα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρώντας να δώσει ώθηση στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία ενός ενιαίου τύπου τεχνολογικού λυκείου, στο οποίο θα ενσωματωθούν τα σημερινά επαγγελματικά λύκεια και οι σημερινές επαγγελματικές σχολές, ενώ οι απόφοιτοι θα μπορούν να εισάγονται στα ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις, εφόσον ολοκληρώσουν ένα τέταρτο έτος προπαρασκευαστικών σπουδών και έχουν επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που θα τεθεί προς διαβούλευση, το τεχνολογικό λύκειο θα έχει διάρκεια 3+1 έτη, καθώς ιδρύονται τμήματα Ειδίκευσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΤΕΕ) εντός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και ενταγμένα στη λειτουργία του τεχνολογικού λυκείου, διάρκειας ενός έτους. Ο απόφοιτος της γ' τάξης του τεχνολογικού λυκείου θα αποκτά απολυτήριο τεχνολογικού λυκείου και πτυχίο επιπέδου προσόντων 2, ενώ ο απόφοιτος ΕΤΕΕ θα αποκτά, ύστερα από εξετάσεις πιστοποίησης, πτυχίο επιπέδου προσόντων.