Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2013

Συνεντεύξεις του υπ. Παιδείας Κ.Αρβανιτόπουλου, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Real FM και Βήμα FM

Δελτίο Τύπου
Συνεντεύξεις του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Real FM και Βήμα FM
Συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό REAL.FM και στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου έδωσε σήμερα ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Σε ερώτηση για τον τρόπο οργάνωσης του διαλόγου πάνω στο Σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» ο κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος απάντησε:
«Θα σας πω τα βήματα που ακολουθήσαμε ως σήμερα. Από τις προγραμματικές δηλώσεις τα θέσαμε και τα ακολουθούμε απαρέγκλιτα. Κάναμε έναν διάλογο με τους φορείς, με τους Προέδρους των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, με την ΠΟΣΔΕΠ με τα Κόμματα.
Μετά από αυτό το διάλογο, θέσαμε τα κριτήρια, πάνω στα οποία θα εκπονούσαμε το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ. Τα συζητήσαμε τα κριτήρια. Μετά είδαμε κάθε Ίδρυμα από τα 40 Ιδρύματα ένα-ένα ξεχωριστά, πήραμε και ενσωματώσαμε προτάσεις και καταλήξαμε σε ένα σχέδιο.
Το Σχέδιο αυτό, το επικοινωνήσαμε με τα Κόμματα, με τους φορείς και τώρα το έχουμε θέσει σε διαβούλευση. Τώρα, θα ξεκινήσουμε μία συζήτηση, η οποία όμως, κ. Χατζηνικολάου, για να ανταποκριθώ και στο ερώτημά σας, δεν θα είναι μία συζήτηση, η οποία θα ενδίδει σε πολιτικές πέσεις, οι οποίες δεν θα είναι τεκμηριωμένες σε ακαδημαϊκό και αναπτυξιακό επίπεδο».
Απαντώντας σε ερώτηση για τις οικονομικές συνέπειες σε σπουδαστές και σε φοιτητές από την εφαρμογή του Σχεδίου ΑΘΗΝΑ καθώς και για συνέπειες, που μπορεί να αφορούν τις ίδιες τις σπουδές τους, ο κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος τόνισε ότι προτεραιότητα οφείλει να δίνεται στους νέους ανθρώπους, και επεσήμανε :
«Ο στόχος της εκπαίδευσης είναι να τους δώσουμε τα εχέγγυα και τα εργαλεία για να μπουν στο στίβο της ζωής. Μέχρι σήμερα, αυτό το κάναμε πλημμελώς, κ. Χατζηνικολάου, και διότι το πολιτικό σύστημα έδρασε με έναν πελατειακό τρόπο και κάναμε Τμήματα, που στα σπείραμε σε όλη την Επικράτεια με συνέπεια να μη λειτουργούν ως Τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά ως συνοικιακά φροντιστήρια, ενώ και εμείς οι Πανεπιστημιακοί φέρουμε ένα μεγάλο μέρος ευθύνης, που ενδώσαμε σε αυτή την πρακτική. Και όχι μόνο ενδώσαμε, αλλά πολλές φορές την ενισχύσαμε για λόγους προσωπικής φιλοδοξίας για να φτιάξουμε -ο καθένας- το δικό του μαγαζάκι. Αυτό, επίσης συνετέλεσε σε μία πανσπερμία γνωστικών αντικειμένων, σε μία διασπορά. Ουσιαστικά, μας έδινε Ιδρύματα που ήταν ο προθάλαμος της ανεργίας. Γι αυτό και ένας από τους λόγους που η ανεργία βρίσκεται σε αυτά τα υψηλά ποσοστά, είναι ακριβώς διότι δεν τους δίνουμε τα εργαλεία , τα ανταγωνιστικά πτυχία για να βγουν στην αγορά.
Τι κάναμε, λοιπόν: λέμε ότι αυτό το πράγμα πρέπει να το εξορθολογήσουμε και βάζουμε ορισμένους κανόνες. Δε μπορεί να λειτουργήσουν Τμήματα - μιας και αναφερθήκατε στο Ιόνιο - με ένα , δύο ή τρία μέλη ΔΕΠ. Δε συγκροτούν ακαδημαϊκή μάζα και δεν έχουμε τη δυνατότητα να το αφήσουμε αυτό να συμβαίνει. Δεν νοούνται Πανεπιστήμια με δύο ή τρία Τμήματα. Αυτό ήταν μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Αδικούσαμε τις οικογένειες μας, αδικούσαμε και τα παιδιά μας. Προσπαθούμε να κάνουμε μία σύζευξη, μία συνέργεια δυνάμεων. Εκεί, λοιπόν, να κάνουμε μια χωρική ανακατανομή Τεχνολογικών Ιδρυμάτων».
Σε ερώτηση για το ενδεχόμενο να αναγκαστούν πολλοί γονείς να διακόψουν τις σπουδές των παιδιών τους γιατί είμαστε σε κρίση, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε:
«Πρέπει να ξέρουμε και να έχουμε υπόψη μας, κατ’ αρχήν ότι το κόστος ανά φορολογούμενο για τον φοιτητή και σπουδαστή, για τη φοιτήτρια και σπουδάστρια που σπουδάζουν σε μία περιοχή απομακρυσμένη, είναι διπλάσιο από το κόστος που πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος για το φοιτητή - σπουδαστή, όπου υπάρχουν πολλά Τμήματα και κρίσιμη Ακαδημαϊκή Μάζα». Και πρόσθεσε: «Έχετε δίκαιο, σε αυτό που αναφέρετε, κι επειδή έχουμε δείξει ότι δεν είμαστε κοινωνικά ανάλγητοι, έχουμε κάνει μία μελέτη, ώστε αυτοί οι φοιτητές- σπουδαστές, φοιτήτριες -σπουδάστριες που θα μετακινηθούν να είναι εντός Περιφέρειας και βεβαίως, εκεί που θα υπάρξει μετακίνηση – για περίπου 10.000 ανθρώπους - θα υπάρξει επιδότηση, για να μην επιβαρυνθεί η οικογένειά τους».
Για την ενημέρωση των ενδιαφερομένων για την εφαρμογή του Σχεδίου ΑΘΗΝΑ , ο κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος ανακοίνωσε ότι ανοίγει σύντομα στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου έναν κόμβο, ο οποίος θα διαθέτει και τηλεφωνικές γραμμές, ώστε να καταγράφονται τα αιτήματα σχετικά με την εφαρμογή του Σχεδίου, να δίδονται απαντήσεις και να καταγράφονται όλες οι ενστάσεις.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, παραχώρησε συνέντευξη και στο ραδιοφωνικό σταθμό Βήμα FM και στους δημοσιογράφους Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλο.
Απαντώντας σε ερώτηση για το πώς η δημιουργία Ομόσπονδου Πανεπιστημίου και η διοικητική αυτή αλλαγή, θα βοηθήσει να γίνει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο πιο ανταγωνιστικό, σε σχέση με τα μεγάλα Πανεπιστήμια του Εξωτερικού, ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος είπε:
«Υπάρχουν δυο κανόνες -που νομίζω ότι είναι αυτονόητοι, αλλά στη δική μας περίπτωση δεν ήταν! Δηλαδή, ένα Τμήμα για να λειτουργήσει πρέπει να είναι άρτιο, πρέπει να έχει μέλη ΔΕΠ. Εδώ είχαμε Τμήματα ανά την Επικράτεια που είχανε από 0 μέλη ΔΕΠ μέχρι 3 μέλη ΔΕΠ. Αυτό πρέπει να εκλείψει και μέσα από τη συγχώνευση εκλείπει.
Δεύτερος κανόνας είναι ι ότι πρέπει να υπάρξει μία ομογενοποίηση των γνωστικών αντικειμένων. Είχαμε υπέρ εξειδίκευση για να δικαιολογηθεί η ύπαρξη ενός Τμήματος και είχαμε το φαινόμενο ένα Τμήμα να έχει Γνωστικό αντικείμενο, που, στις περισσότερες φορές γνωρίζουμε ότι «θεραπεύεται» από ένα ή δύο μαθήματα. Η ομογενοποίηση των Γνωστικών Αντικειμένων, π.χ. στα Τεχνολογικά Ιδρύματα, τα μαθήματα που είχαν να κάνουν σχετικά με τη Διοίκηση Επιχειρήσεων αριθμούσαν γύρω στα 30 και βάλε. Τώρα αυτά τα ομογενοποιούμε, τα συγχωνεύουμε και δημιουργούμε 10 άρτια Τμήματα Διοίκησης και Επιχειρήσεων, Οργανισμών και Συστημάτων.
Το τρίτο είναι ότι δεν μπορούν να υπάρξουν Πανεπιστήμια με δύο και τρία Τμήματα μόνο. Αυτά δεν ήταν Πανεπιστήμια, ήταν παγκόσμια πρωτοτυπία! Αυτά λοιπόν τα συγχωνεύουμε σε ισχυρότερα Ιδρύματα. Κάνουμε λοιπόν πόλους ισχυρούς, δεν απογυμνώνουμε την Περιφέρεια, προσπαθούμε να έχουμε μια χωρική κατανομή των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, ένα ανά Αυτοδιοικητική Περιφέρεια και να πάμε σε κάθε πόλη όπου υπάρχουν Τμήματα να τα ενισχύσουμε, ώστε τουλάχιστον να υπάρχει κρίσιμη ακαδημαϊκή μάζα δύο – τριών Τμημάτων για να συγκροτείται μία Σχολή».
Σε ερώτηση για το θέμα των πολλαπλών συγγραμμάτων, ο Υπ. Παιδείας επεσήμανε:
«Έχει αρχίσει μία μεταρρύθμιση τα τελευταία δύο χρόνια, άρχισε με την προηγούμενη κυβέρνηση, με ευρεία συναίνεση, με διακομματική συναίνεση και τον Αύγουστο, με τις ρυθμίσεις που φέραμε, κατορθώσαμε να την υλοποιήσουμε να βγουν τα Συμβούλια Διοίκησης, να βγει μπροστά στο ξέφωτο η Ακαδημαϊκή κοινότητα, η οποία με συντριπτικά νούμερα πήγε και ψήφισε τις αλλαγές και δευτερευόντως να έρθουν στελεχωθούν τα Συμβούλια με εξωτερικά μέλη Συμβουλίων, τα οποία φάνηκε ότι είναι προσωπικότητες διεθνούς κύρους. Άρα, έχουμε μία ψήφο εμπιστοσύνης, που λέει τι; Ότι τα Τμήματά μας έχουν και θύλακες αριστείας και είναι και καλά Ιδρύματα εν γένει. Αυτό που προσπαθούμε τώρα να κάνουμε είναι να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα.
Κοιτάζουμε με προσοχή να εξορθολογήσουμε το θέμα των συγγραμμάτων, γιατί τα έξοδα είναι υπερβολικά, μπορούμε να έχουμε δωρεάν συγγράμματα, με λιγότερα έξοδα, εάν εξορθολογήσουμε όλη αυτή τη διαδικασία. Γίνεται μία σειρά από προσπάθειες».
Για το θέμα τω αιώνιων φοιτητών τόνισε:
«Δίνουμε τώρα δύο επιπλέον εξεταστικές επί πτυχίω, μία το Φεβρουάριο και μία τον Ιούνιο, ούτως ώστε όσοι είναι κοντά στο πτυχίο, να πάρουν το πτυχίο τους, όσοι έχουν χρόνια και για τους Χ λόγους δεν κατάφεραν να πάρουν το πτυχίο τους, αλλά και για να καθαρίσουμε τα μητρώα, γιατί όλη αυτή η συνύπαρξη των παλιών, αιωνίων φοιτητών δίνει επιπρόσθετα βάρη στα Ιδρύματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου