Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Τι είπε ο Υφυπ. Παιδείας για τις προσλήψεις, τις άδειες και την κατανομή του προσωπικού

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το Υπουργείο Παιδείας ιδιαίτερα σ’ αυτήν την περίοδο κατέβαλε κάθε προσπάθεια, σε συνεχή επικοινωνία με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις, για την αντιμετώπιση των κενών που προέκυψαν τόσο από τη λειτουργία των σχολείων –επομένως, τα λειτουργικά κενά- όσο και κατά τη διάρκεια του έτους από τα έκτακτα κενά, τα οποία ανέκυψαν όπως τα περιγράψατε προηγουμένως.
Θα απαντήσω και στα δύο σκέλη της ερώτησής σας. Θα μου επιτρέψετε μόνο να σας δώσω μια εικόνα, όσο πιο πιστή γίνεται, της κατάστασης έτσι όπως διαμορφώθηκε από την αρχή της χρονιάς μέχρι σήμερα. 
Στη νέα σχολική χρονιά έγινε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, καθώς και στα ΕΠΑΛ. Δώσαμε προτεραιότητα στα κενά τα οποία καλύφθηκαν μέσα από πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, στην πρώτη φάση προσλήψεων, στις 5.9.2012, καλύφθηκε το σύνολο σχεδόν των δηλωθέντων λειτουργικών κενών για το σύνολο των σχολικών μονάδων της χώρας. 
Επίσης, ενημερώνω ότι μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί δύο χιλιάδες επτακόσιες εβδομήντα μία προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών του κλάδου Δασκάλων και χίλιες πεντακόσιες ενενήντα πέντε προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών του κλάδου Νηπιαγωγών.
Επιπλέον, πάντα με τις πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων των κλάδων Αγγλικής, Φυσικής Αγωγής, Μουσικής, Καλλιτεχνικών, Θεατρικών Σπουδών, προσλήφθηκε μικρός αριθμός αναπληρωτών –συνολικά για όλη την Ελλάδα εβδομήντα δύο- που βεβαίως δεν μπορούσε να καλύψει το σύνολο των κενών.
Μεριμνήσαμε για την κάλυψη των επειγόντων και επιτακτικών λειτουργικών κενών στις σχολικές μονάδες. Είμαι απόλυτα συνειδητοποιημένος για το γεγονός ότι στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν ούτε μόνο επείγοντα κενά ούτε μόνο δευτερεύοντα και πρωτεύοντα κενά. Όλα τα κενά είναι προτεραιότητας. Επομένως και στα σχολεία με αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που χρηματοδοτούνται από κοινοτικούς πόρους, το Υπουργείο Παιδείας φρόντισε για την κάλυψη του συνόλου των λειτουργικών κενών.
Ας αναφερθούμε τώρα στο πρόβλημα το οποίο υπάρχει στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, τα οποία είναι σαράντα δύο σε όλη τη χώρα. Πραγματοποιήθηκε νωρίτερα φέτος η πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών Μουσικών Ειδικεύσεων στα Μουσικά Σχολεία και αμέσως μετά τις πρώτες προσλήψεις αναπληρωτών στα Γενικά Σχολεία.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Θα ήθελα την ανοχή σας για μερικά λεπτά, κύριε Πρόεδρε.
Έτσι, σήμερα έχουν προσληφθεί διακόσιοι σαράντα οκτώ αναπληρωτές πλήρους ωραρίου για τα Μουσικά Σχολεία. Απ’ αυτούς, πέντε ήταν για το Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου, για το οποίο γνωρίζω ότι ενδιαφέρεστε ειδικότερα. Ολοκληρώθηκαν σήμερα οι ενέργειες διάθεσης του συνόλου των πιστώσεων, πράγμα που σημαίνει ότι εξελίχθηκαν οποιεσδήποτε διαδικασίες ξέρετε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, όπου ζητήθηκε επιπλέον παροχή πιστώσεων, για να καλυφθούν τα εναπομείναντα κενά, κάτι το οποίο βέβαια στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής δεν στάθηκε δυνατό.
Από τις 8.1.2013 έγινε επιπλέον πρόσληψη ωρομισθίων καθηγητών σε όλα τα Μουσικά Σχολεία για πεντακόσιες σαράντα έξι ώρες την εβδομάδα, όπως επίσης και για χίλιες τριακόσιες ώρες την εβδομάδα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σε ό,τι αφορά τα καλλιτεχνικά σχολεία, σας πληροφορούμε ότι υπάρχουν κενά στις ειδικότητες μαθηματικών, θεολόγων, χημικών και μουσικών, ενώ στο καλλιτεχνικό σχολείο του Ηρακλείου μεριμνούμε για την καλύτερη δυνατή διαχείριση της σημερινής κατάστασης. 
Κύριε συνάδελφε, θίξατε δύο ζητήματα τα οποία θα αναλύσω στη δευτερολογία μου. Το ένα ήταν το ζήτημα των αδειών. Πρέπει, λοιπόν, να ξεκαθαρίσουμε ότι μία άδεια κύησης είναι ένα γεγονός το οποίο η νομοθεσία μας όχι μόνο καλύπτει, αλλά και υποστηρίζει. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να δούμε ποιες από τις υπόλοιπες άδειες οι οποίες έχουν δοθεί δίνονται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Στο σημείο αυτό, θα σας πω ότι το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει εκπονήσει ένα πρόγραμμα για την αλλαγή του τρόπου απονομής των αδειών, το οποίο επίσης θα οδηγήσει και στην αλλαγή  των υγειονομικών επιτροπών, οι οποίες είναι υπεύθυνες για να υπάρξει ένας εξορθολογισμός του συστήματος. 
Στη δευτερολογία μου, κύριε συνάδελφε, θα σας απαντήσω και για τα ζητήματα τα οποία τίθενται αυτή τη στιγμή με τα εναπομείναντα κενά.  
Σας ευχαριστώ πολύ. 
 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Λεωνίδας Γρηγοράκος): Το λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου για τρία λεπτά.
 
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Υπουργέ, η πρόθεση του Υπουργείου να αυξήσει τις ώρες διδασκαλίας μπορεί να καλύψει κάποιες ανάγκες, αλλά αν έχουμε υπερβολική αύξηση των ωρών διδασκαλίας, αυτό θα αποβεί εις βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Άρα, λοιπόν, πράγματι θα πρέπει να προχωρήσουμε στην αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και ιδιαίτερα όσον αφορά κάποιες ειδικότητες. Όμως, δεν θα πρέπει να οδηγηθούμε στην υποβάθμιση της εκπαίδευσης. 
Και στο σημείο αυτό, θα ήθελα να καταθέσω ορισμένες σκέψεις. 
Νομίζω ότι για την ολοκλήρωση του έτους θα πρέπει τώρα να χρησιμοποιηθούν πόροι που προορίζονται για το Σεπτέμβριο, προκειμένου να υπάρξει επαρκής αναπλήρωση και κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών. Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα που αφορά και το Υπουργείο Οικονομικών. 
Το δεύτερο θέμα αφορά το ότι θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν οι αναπληρωτές στο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για την επιδότηση αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Θα πρέπει, δηλαδή, να προσλαμβάνονται με τα κριτήρια του Υπουργείου Παιδείας, αλλά με χρηματοδότηση από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο μένει αναπορρόφητο, λόγω του ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν προχωρά στην απασχόληση αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω των δεσμεύσεων που υπάρχουν. 
Το τρίτο θέμα αφορά την αναπροσαρμογή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, ούτως ώστε περισσότεροι εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα των ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ και των καλλιτεχνικών και μουσικών σχολείων να ενταχθούν στο πρόγραμμα από ευρωπαϊκούς πόρους. Αυτά πάνε προς το Σεπτέμβριο. Για το λόγο αυτό, προτείνω να καλύψουμε τώρα το δεύτερο τετράμηνο και από Σεπτέμβριο να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα με τις εναλλακτικές προτάσεις που σας κάνω. 
Τέταρτη πρόταση ή τέταρτη σκέψη. Υπάρχουν ειδικότητες που λείπουν από τις ΕΠΑΣ του Υπουργείου Παιδείας, ενώ έχουμε περίσσευμα στις ΕΠΑΣ του Υπουργείου Εργασίας. Παράδειγμα αποτελούν οι εκπαιδευτικοί κομμωτικής. Θα πρέπει να διατεθούν για όλο το υπόλοιπο διάστημα. Το ίδιο έγινε και με το Υγείας. Έγινε μια συνεργασία για γιατρούς σε έκτακτες περιπτώσεις, όπου έχουμε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ χωρίς γιατρούς, όπως για παράδειγμα στα παραϊατρικά.
Η επόμενη πρόταση αφορά το θέμα που έχει να κάνει -και κατατέθηκε από γονείς, από συλλόγους γονέων και κηδεμόνων- με την αναμόρφωση του συστήματος αδειοδότησης. Με σεβασμό -όπως ακριβώς αναφερθήκατε- στο θέμα που έχει να κάνει με την άδεια εγκυμοσύνης, θα πρέπει να απεγκλωβίσουμε τους εκπαιδευτικούς από τον -εντός εισαγωγικών- «εκβιασμό» που δέχονται από τη γνωμοδότηση ενός και μόνο γιατρού. 
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα πρέπει η γνωμοδότηση, η ιατρική γνωμάτευση, οι εξετάσεις του ενός γιατρού να πάνε σε επιτροπή. Αυτή η Επιτροπή θα πρέπει να αποφασίζει για την άδεια της επαπειλούμενης κύησης. Αν δεν θέλει η εκπαιδευτικός για διάφορους λόγους να πάει στην επιτροπή, υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις. Βεβαίως, έχουμε χίλιες πεντακόσιες άδειες επαπειλούμενης κύησης, ενώ την ίδια ώρα έχουμε μόνο χίλιες άδειες κανονικής κύησης. Αυτές είναι στρεβλώσεις του συστήματος και δεν τις αντιμετωπίζουμε με το να τις κουκουλώνουμε. Πρέπει να πούμε την αλήθεια και να κάνουμε τις σωστές κινήσεις με απόλυτο σεβασμό στη μητέρα εκπαιδευτικό. 
Έχουμε τις άδειες ανατροφής, είναι ένας θεσμός όμως που υπάρχει σε όλο το δημόσιο τομέα. Ποια είναι η διαφορά στην εκπαίδευση; Κάθε άδεια ανατροφής πρέπει να αναπληρωθεί υποχρεωτικά. Στο δήμο, παραδείγματος χάριν, μπορεί το αντικείμενο να το χειριστεί ο διπλανός υπάλληλος, ενώ στην εκπαίδευση πρέπει να αναπληρωθεί υποχρεωτικά. 
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι πρέπει να δοθεί εθελοντικά. Θα αποδώσει πάρα πολύ. Δηλαδή, με ένα επίδομα ανατροφής τις τάξεως των 300 ευρώ, όποιοι εκπαιδευτικοί, όποιες έχουν κατά την εκτίμηση τους τη δυνατότητα να εργαστούν μετά από ένα διάστημα και μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Παιδείας, από τον περιφερειακό διευθυντή, να μπορούν να προσφέρουν. Αυτό μπορεί να εφαρμοστεί και τώρα. Πιστεύω ότι από τις έξι χιλιάδες άδειες ανατροφής, θα γίνουν επίδομα ανατροφής οι τέσσερις χιλιάδες. 
Είμαστε σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες και νομίζω ότι αυτό θα βοηθήσει και την ίδια την οικογένεια του εκπαιδευτικού. Άρα πρέπει να δοθεί σε εθελοντική βάση. Πρέπει να διατηρηθεί αυτό το καθεστώς για όλο το δημόσιο τομέα. Στην εκπαίδευση, όμως, υπάρχει αυτή η ιδιαιτερότητα. 
Αυτές οι προτάσεις που έχουν γίνει από διάφορες πλευρές μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθούν άμεσα, ούτως ώστε να λύσουμε το πρόβλημα των εκπαιδευτικών κενών. 
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. 
 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Λεωνίδας Γρηγοράκος): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός, κύριος Παπαθεοδώρου για τρία λεπτά.
 
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριοι Βουλευτές, ευχαριστώ πολύ για τις προτάσεις αυτές τις οποίες και λαμβάνουμε υπόψη. Θεωρώ ότι κινούνται όχι απλά στη σωστή κατεύθυνση, αλλά μπορούν να δώσουν συγκεκριμένες λύσεις στα σημερινά προβλήματα.
Να σταθώ σε κάτι το οποίο λέτε. Πρέπει να πούμε αλήθειες σήμερα. Να τις πούμε τις αλήθειες και να τις πούμε όλες. Πράγματι, υπάρχει πρόβλημα όχι μόνο με τις άδειες –κάποιες από τις οποίες θεωρούμε ότι στο δημόσιο δίνονται αδίκως- αλλά είναι βαθειά μου πεποίθηση -και δεν χαϊδεύω τα αυτιά κανενός αυτή τη στιγμή- ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι σαν τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους. 
Το βρίσκουμε καθημερινά αυτό μπροστά μας, διότι έχουμε ένα δίκτυο σχολείων το οποίο είναι πάρα πολύ εκτεταμένο, έχουμε αυτή τη στιγμή πάνω από 14.500 σχολικές μονάδες και 150.000 εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί έχουν κατανεμηθεί στα σχολεία, βάσει των ειδικοτήτων. Θεωρώ, λοιπόν, ότι είναι αυτή η βάση της συζήτησης, δηλαδή ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ιδιαίτερο κι όχι ιδιόμορφο σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης, το οποίο και θα πρέπει να στηρίξουμε.
Θα δείτε ότι από τις πρωτοβουλίες οι οποίες θα ανακοινωθούν μέσα στα τέλη αυτής της εβδομάδας, ίσως, για τις Υγειονομικές Επιτροπές θα δοθεί μία λύση η οποία θα έχει να κάνει με ουσιαστικότερο έλεγχο, όχι εντεινόμενο, για τις άδειες τις οποίες δίνονται και από την άλλη πλευρά βεβαίως και υποστήριξη των αδειών ή των εκπαιδευτικών οι οποίοι έχουν άδεια κύησης ή επαπειλούμενης κύησης.
Τα δύο θέματα τα οποία θίξατε έχουν να κάνουν με τα κενά και με την αναπλήρωση τους ή με τρόπους αναπλήρωσής τους. Νομίζω ότι θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ή εν πάση περιπτώσει θα πρέπει να καταβληθεί μία προσπάθεια να γίνει κατανοητό πλέον ότι στο πλαίσιο στο οποίο ζούμε δεν μπορούμε να έχουμε περιοχές οι οποίες είναι υπερπλεονασματικές αυτή τη στιγμή εντός περί της ίδιας περιφέρειας και περιοχές οι οποίες είναι υπερβολικά ελλειμματικές. 
Θα πάρω το παράδειγμα του Ηρακλείου. Εάν συγκρίνεται το εκπαιδευτικό προσωπικό με τον εκπαιδευτικό πληθυσμό της Κρήτης, θα δούμε ότι η Κρήτη είναι μία περιοχή η οποία σε ορισμένες ειδικότητες έχει πλεονάσματα, ενώ στο Ηράκλειο έχουμε μεγάλα ελλείμματα. Αυτό καταλαβαίνουμε όλοι ότι οδηγεί στην ανάγκη ενός εξορθολογισμού του συστήματος και νομίζω ότι οι πρωτοβουλίες οι οποίες θα πρέπει να αναληφθούν με υποστήριξη, θεωρώ, όλων των πτερύγων είναι να ξαναδούμε τον τρόπο που θα κατανεμηθεί στα σχολεία το εκπαιδευτικό προσωπικό, έτσι ώστε να μην καταφεύγουμε κάθε φορά στην εύκολη λύση των αναπληρωτών. Κι όταν λέω στην εύκολη λύση των αναπληρωτών, εννοώ ότι τα προηγούμενα χρόνια είχαμε τους τριπλάσιους, τετραπλάσιους, πενταπλάσιους αναπληρωτές απ’ αυτούς που είχαμε φέτος.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα και τότε να έχουμε κενά και τώρα να έχουμε κενά. Κάτι δεν πάει καλά σε αυτήν τη διαδικασία. Αυτό το οποίο δεν πάει καλά είναι η κατανομή σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες. 
Επομένως, με πολύ θετικό τρόπο υποδεχόμαστε τις συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες θα μελετηθούν, και από την άλλη πλευρά σας ενημερώνω ότι επειδή η νέα χρονιά θα έχει τις δυσκολίες και της φετινής, θα πρέπει να ξεκινήσουμε με ένα διαφορετικό τρόπο κατανομής του εκπαιδευτικού προσωπικού, ανάλογα με τις ανάγκες τις οποίες έχουν. 
Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου