Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Τα κριτήρια αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων

tanea.gr, 29/3/2012
 
Ρέππας: Το Προεδρικό Διάταγμα δεν έχει καμία σχέση με απολύσεις
Το Προεδρικό Διάταγμα για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και των υπηρεσιακών μονάδων παρουσίασε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Δημήτρης Ρέππας, διευκρινίζοντας ότι δεν έχει καμία σχέση με ενδεχόμενες απολύσεις στο Δημόσιο. Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο για την ελληνική δημόσια διοίκηση σύστημα αξιολόγησης, που θα έχει άμεση επίπτωση στην εξέλιξη της καριέρας των εργαζομένων στο δημόσιο, την ιεραρχία και τη μισθολογική τους προαγωγή.

Το Προεδρικό Διάταγμα τέθηκε από την Τετάρτη και για μία εβδομάδα σε δημόσια διαβούλευση, και κατόπιν θα σταλεί προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
 
Ο υπουργός τόνισε κατηγορηματικά ότι το Προεδρικό Διάταγμα δεν έχει καμία σχέση με ενδεχόμενες απολύσεις στο Δημόσιο, ενώ ταυτόχρονα σημείωσε ότι η αξιολόγηση θα μπορεί να αρχίσει εντός του 2013. «Πρόκειται για κεντρική πολιτική επιλογή, που γίνεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κράτος και θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναμόρφωσή του», είπε ο κ. Ρέππας.
 Το Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνει και μία σειρά από καινοτομίες, όπως:

•- Το «συμβόλαιο απόδοσης» που θα υπογράφει ο κάθε εργαζόμενος με τον προϊστάμενό του. Στο συμβόλαιο αυτό «θα αναφέρονται λεπτομερώς, σαν να πρόκειται για κάποιο πρωτόκολλο, οι στόχοι που τίθενται, το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο πρέπει να υλοποιηθούν, τα αναμενόμενα αποτελέσματα και οι δείκτες μέτρησης, βάσει των οποίων μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα για το αν επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί».

•- Τριμηνιαίο έλεγχο σε υπηρεσίες και άτομα για την πορεία υλοποίησης των στόχων. Κάθε στόχος θα έχει συγκεκριμένο δείκτη απόδοσης. Τον κάθε υπάλληλο δεν θα τον αξιολογεί ο άμεσος προϊστάμενός του, αλλά ο προϊστάμενος της αμέσως υπερκείμενης οργανικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο αξιολογούμενος υπάλληλος. Ο υπάλληλος θα έχει δικαίωμα ένστασης στην τελική αξιολόγηση, ενώ τη διαδικασία θα την εποπτεύει το νεοσυσταθέν επταμελές Συμβούλιο Εποπτείας Αξιολόγησης.

- Χορήγηση επιδομάτων που συνδέονται με τη διαδικασία αξιολόγησης. Αυτά είναι το επίδομα κινήτρου επίτευξης στόχων και το επίδομα επίτευξης δημοσιονομικών στόχων (τις υπηρεσιακές μονάδες που θα το λαμβάνουν θα τις καθορίσει το υπουργείο Οικονομικών).

Βασικοί στόχοι

* Η αποτίμηση και η συγκριτική εξέταση των προσόντων των υπαλλήλων για τη βαθμολογική και τη μισθολογική τους εξέλιξη. •
•* Η παροχή κινήτρων σε κάθε αξιολογούμενο υπάλληλο για τη βελτίωση των ικανοτήτων και της υπηρεσιακής του απόδοσης.

•* Η ορθή διαχείριση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε μια υπηρεσία για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του.

•* Η ορθολογική και αποτελεσματική οργάνωση και στελέχωση των οργανικών μονάδων του δημόσιου και των λοιπών φορέων του δημόσιου.

Σημειώνεται ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης θα τεθεί μεν σε ισχύ από το 2013, αλλά οι πρώτες κρίσεις αναμένεται να γίνουν το 2014. Αυτό υποδηλώνει ότι μέχρι τότε δεν θα δοθούν προαγωγές και πριμ παραγωγικότητας, όπως προβλέπονται στο νέο μισθολόγιο.

Κριτήρια αξιολόγησης

Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των προϊσταμένων γενικών διευθύνσεων και των προϊσταμένων διευθύνσεων, τμημάτων κλπ, λαμβάνονται υπόψη - ανάλογα με τη θέση ευθύνης την οποία κατέχουν και τα καθήκοντα που ασκούν - τα ακόλουθα στοιχεία:

• * Ικανότητα στρατηγικού σχεδιασμού

•* Ηγετική ικανότητα

•* Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού

•* Ικανότητα εκπροσώπησης της υπηρεσίας

•* Γνώση Αντικειμένου

•* Πρωτοβουλία

•* Ικανότητα λήψης αποφάσεων

•* Διαχείριση Προβλημάτων

•* Επικοινωνία

Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των υπαλλήλων ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ, λαμβάνονται υπόψη η γνώση του αντικειμένου, η διάθεση για ανάπτυξη - επιμόρφωση, η ικανότητα προσαρμογής, η οργανωτικότητα, η πρωτοβουλία, η αντιμετώπιση προβλημάτων και η επικοινωνία.

Για την αξιολόγηση της συμπεριφοράς των υπαλλήλων στην υπηρεσία λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία: Η ικανότητα συνεργασίας με τους συναδέλφους τους, η ευπρεπής συμπεριφορά προς τους πολίτες και η έγκαιρη και με πληρότητα εξυπηρέτηση αυτών κατά τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Για την αξιολόγηση της απόδοσης των υπαλλήλων λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία:

•* Ο βαθμός επίτευξης των στόχων

•* Ο χρόνος εκτέλεσης

•* Η κανονικότητα του ρυθμού εκτέλεσης των καθηκόντων

•* Η ορθολογική διαχείριση των παρεχόμενων από την υπηρεσία πόρων

•* Οι ειδικοί δείκτες μέτρησης του παραγόμενου έργου.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι για να λάβει κάποιος το πριμ παραγωγικότητας πρέπει να επιτύχει τους στόχους των υπηρεσιακών μονάδων. Δηλαδή, αν μία υπηρεσιακή μονάδα πετύχει τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί, τότε οι υπάλληλοι θα λάβουν το επίδομα, ανεξαρτήτως του αν έχουν πετύχει τους ατομικούς στόχους.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι η τελική βαθμολόγηση της απόδοσης του υπαλλήλου, εξαρτάται από το περιβάλλον στο οποίο κινείται. Αν ένας υπάλληλος πετύχει το 90% των στόχων του και η υπηρεσιακή μονάδα πετύχει το 70%, τότε ο υπάλληλος αυτός σημαίνει ότι εργάστηκε σε ένα περιβάλλον το οποίο δεν είναι ιδανικό, με αποτέλεσμα να μπορεί να διορθώσει τη βαθμολογία του προς τα πάνω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου