Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

Όταν οι λέξεις σκοτώνουν

Ένα βίαιο «παιχνίδι» με τραγικές συνέπειες παίζεται τα τελευταία χρόνια στις σχολικές αίθουσες αλλά και στο διαδίκτυο... Γκέι, υπέρβαροι νέοι και μαθητές με κάθε είδους διαφορετικότητα υφίστανται καθημερινά λεκτική βία, ενώ αυξάνονται διαρκώς τα περιστατικά αυτοκτονιών, ως αποτέλεσμα του bullying.

Το φαινόμενο εξελίσσεται σε παγκόσμια μάστιγα και ήδη τα κοινωνικά δίκτυα προσπαθούν να βρουν τρόπους ώστε να εμποδίσουν τους θύτες να προχωρήσουν στο θανατηφόρο έργο τους, την ώρα που τα θύματα πλέον είναι εντελώς απροστάτευτα, καθώς το να μείνουν σπίτι δεν έχει κανένα αποτέλεσμα...

Μάλιστα, μεγάλες διαστάσεις έχει πάρει το φαινόμενο του bullying και στη χώρα μας, καθώς πάνω από 1 στους 10 μαθητές έχουν πέσει θύματα εκφοβισμού, χυδαίων φραστικών επιθέσεων και διαπόμπευσης στο διαδίκτυο.

Τα στατιστικά προκαλούν τρόμο

Σύμφωνα με έρευνες, η αυτοκτονία είναι το τρίτο αίτιο θανάτου για τους νέους ανθρώπους, ενώ τα θύματα bullying έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να σκεφτούν την αυτοκτονία, σε σχέση με όσους νέους δεν έχουν πέσει θύματα λεκτικής βίας. Μάλιστα, πρόσφατη έρευνα στη Βρετανία έδειξε ότι τουλάχιστον οι μισές αυτοκτονίες στους νέους έχουν να κάνουν με το bullying.

Τα κορίτσια από 10 έως 14 βρίσκονται στον υψηλότερο κίνδυνο ώστε να διαπράξουν αυτοκτονία, ενώ το 30% των μαθητών στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και σε άλλες χώρες του κόσμου διαπράττουν ή υφίστανται το φαινόμενο της λεκτικής βίας. Εξάλλου, περίπου 160.000 παιδιά μένουν σπίτι κάθε μέρα προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα bullying.

Το τελευταίο περιστατικό...

Η Ρεμπέκα Σέντγουικ θα έπρεπε σήμερα να είναι 13 ετών. Ωστόσο, δεν θα βιώσει ποτέ πως είναι η εφηβεία, πως είναι ο έρωτας, πως είναι να μεγαλώνεις ένα παιδί... Η μικρή κοπέλα αποφάσισε να δώσει τέλος στη ζωή της τον προηγούμενο μήνα, αφού πρώτα βασανίστηκε από έντονη λεκτική βία στη Φλόριντα.

Στις 21 Οκτωβρίου θα γιόρταζε τα γενέθλιά της... Η μητέρα της αποφάσισε εκείνη τη μέρα να γράψει στο Facebook: «Θυμάμαι τη στιγμή που γεννήθηκες. Ήξερα ότι μου είχε δοθεί σαν δώρο μία πολύτιμη ζωή και κάθε στιγμή από τότε, έκανα ό,τι περνούσε από το χέρι μου για να σε προστατεύσω. Τώρα νιώθω ότι απέτυχα σε αυτή την τόσο σημαντική αποστολή που μου έδωσε ο Θεός, γιατί σε πήρε μακριά μου πολύ νωρίς...».

Για το περιστατικό συνελήφθησαν δύο κοπέλες 12 και 14 ετών, ωστόσο την Πέμπτη οι κατηγορίες για λεκτική βία αποσύρθηκαν. Μάλιστα, ο δικηγόρος της 12χρονης ζήτησε από την Αστυνομία να ζητήσει συγγνώμη για τη σύλληψή της.

«Οι δράστες και τα θύματα έχουν κοινά χαρακτηριστικά»

«Το φαινόμενο του σχολικού bullying μόλις τα τελευταία χρόνια λαμβάνει την προσοχή των ειδικών που αξίζει». Αυτό τονίζει στο Real.gr o ψυχολόγος και συγγραφέας Παύλος Ιωαννίδης, ο οποίος σημειώνει ότι «πολλές έρευνες έχουν σκιαγραφήσει ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά που μοιράζονται είτε οι δράστες (bullies) είτε τα θύματα (bullied)».

Σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη, τα παιδιά που προχωρούν σε λεκτική βία μεγαλώνουν σε δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον: «Οι bullies είναι συνήθως παιδιά πιο δυνατά σωματικά από τους συνομήλικούς τους. Μεγαλώνουν σε ένα δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον με αποτέλεσμα συχνά να παραμελούνται και να μην επιτηρούνται από ενήλικες. Όταν επιτηρούνται, η πειθαρχία που λαμβάνουν εμπεριέχει τη χρήση βίας (χαστούκι, τσίμπημα κτλ) με αποτέλεσμα να απενοχοποιούν την άσκηση σωματικού πόνου στους άλλους. Δυσκολεύονται να ελέγξουν το θυμό τους, μπορεί να είναι υπερκινητικά και συνήθως εμφανίζονται ιδιαίτερα χειριστικά τόσο προς τους γονείς όσο και προς τους δασκάλους. Συχνά, μάλιστα, πάσχουν από κάποια ψυχική διαταραχή και έχει φανεί ερευνητικά πως μπορεί να είναι περισσότερο αυτοκτονικά από το μέσο παιδί».

Όσο για τα παιδιά που πέφτουν θύματα bullying, ο ψυχολόγος αναφέρει ότι «το παιδί το οποίο κακοποιείται συνήθως είναι σωματικά πιο αδύναμο. Έχει υψηλότερες μαθησιακές επιδόσεις από το μέσο παιδί, αλλά χαμηλότερη αυτοπεποίθηση και μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι στο άγχος και τη θλίψη. Το παιδί αυτό είναι συνήθως ντροπαλό, κλεισμένο στον εαυτό του και στερείται διαπροσωπικών δεξιοτήτων».

Σύμφωνα με τον Παύλο Ιωαννίδη, το κοινό χαρακτηριστικό των δραστών και των θυμάτων είναι πως τα παιδιά αυτά «είναι περισσότερο αυτοκτονικά από το μέσο παιδί. Περισσότερη ψυχολογική έρευνα και καλύτερη ενημέρωση των εκπαιδευτικών μπορούν να αποτρέψουν και να μειώσουν σημαντικά την εμφάνιση του σχολικού bullying».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου