Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017

«Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ υποβαθμίζεται με τις πολιτικές αποφάσεις της συγκυβέρνησης: Απαιτείται ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ» του Ευαγγέλου Φίλιππου Αιρετού στο Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Ηπείρου με τη ΔΑΚΕ/ΠΕ



Ευαγγέλου Φίλιππος
Αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Ηπείρου με τη ΔΑΚΕ/ΠΕ
Τηλέφωνο: 6946417476
 Ιωάννινα, 17/10/2017
 
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ (ΙΙ)

ΘΕΜΑ: «Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ υποβαθμίζεται με τις πολιτικές αποφάσεις της συγκυβέρνησης: Απαιτείται ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ»

Αγαπητές συναδέλφισσες & αγαπητοί συνάδελφοι,
Αποτελεί τόσο προσωπική όσο και κοινή πεποίθηση ότι η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση συνιστά κρίσιμο θεσμό για την ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών μας.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με μια σειρά αντι-εκπαιδευτικών και αντι- παιδαγωγικών αποφάσεων υποβαθμίζει και απαξιώνει τόσο την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση όσο και τις/τους νηπιαγωγούς. Οι αποφάσεις αυτές είναι οι εξής: 1) Η Υπουργική Απόφαση Φίλη για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου επέβαλε τη διάκριση του σε βασικό και προαιρετικό. Η αντισταθμιστική λειτουργία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου ουσιαστικά παύει να υπάρχει και το ολοήμερο μετατρέπεται σε φύλαξη.
2) Ο αυθαίρετος διπλασιασμός του αριθμού νηπίων από 7 σε 14 που απαιτούνται για τη λειτουργία Νηπιαγωγείου. 
Αποκορύφωμα όλων των παραπάνω επικίνδυνων αποφάσεων αποτελεί η πρόταση των τελευταίων μηνών από τη συγκυβέρνηση περί συγχώνευσης (A)ΤΕΙ με ΑΕΙ και πιο συγκεκριμένα την ενσωμάτωση τμημάτων βρεφονηπιοκομίας σε πανεπιστημιακά τμήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Είναι σαφές ότι, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, διακινούνται μύθοι και ερωτήματα από διάφορες πλευρές που πρέπει να απαντώνται με τον εξής ξεκάθαρο και τεκμηριωμένο τρόπο:

1.Οι ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους/τις βρεφονηπιοκόμους; Έχουν τις ίδιες σπουδές και τα ίδια επιστημονικά προσόντα; ΑΠΑΝΤΗΣΗ:. ΟΧΙ!Είναι απόλυτα ΞΕΚΑΘΑΡΟΣ ο διαχωρισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων και των σπουδών. Οι ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ είναι πτυχιούχοι ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ (Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης), ενώ οι βρεφονηπιοκόμοι  πτυχιούχοι (Α)Τ.Ε.Ι. Βρεφονηπιοκομίας. Στην Ελλάδα τα Τμήματα (Α)ΤΕΙ Βρεφονηπιοκομίας από την ίδρυσή τους παρέχουν επαγγελματικές σπουδές προσανατολισμένες στην αγωγή και τη φροντίδα, ενώ τα Πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Εκπαίδευσης παρέχουν σπουδές προσανατολισμένες στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας 4 -6 ετών. Ακόμη, το Π. Δ. υπ΄ αριθ. 523 ΦΕΚ 203/24-12-91, Τεύχος Α΄, αναφέρει τα εξής: « Οι πτυχιούχοι Βρεφονηπιοκόμοι έχουν δικαίωμα απασχόλησης, είτε σαν στελέχη, σε Κέντρα Βρεφών και Νηπίων καθώς και Νηπιακούς και Βρεφικούς Σταθμούς του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα εκτός των εκπαιδευτικών κέντρων αρμοδιότητας ΥΠΕΠΘ (νηπιαγωγείο), είτε σαν αυτοαπασχολούμενοι…». Τέλος, στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. οι βρεφονηπιοκόμοι για τα παιδιά ηλικίας 0 – 4 ετών και οι εκπαιδευτικοί της προσχολικής για τα παιδιά ηλικίας από 4 – 6 ετών διαφέρουν τόσο στην κατάρτιση και στα επιστημονικά προσόντα όσο και στις εργασιακές σχέσεις.
2.Σε πολλές χώρες της Ε.Ε. υπάρχει ενιαία εκπαίδευση για τις ηλικίες από 0 – 6 ετών ή υπάρχει διάκριση σε 2 ηλικιακές ομάδες (0-4 ετών & 4 – 6 ετών);
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι μέγα ΨΕΜΑ και μεγάλος μύθος η ενιαία εκπαίδευση από 0 – 6 ετών. Σύμφωνα με τη διεθνή κατάταξη των εκπαιδευτικών συστημάτων της UNESCO (άρθρο 102, 2011) η Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα (ΠΕΦ) (ISCED 0) απευθύνεται σε δύο ηλικιακές ομάδες που αφορούν: α. τη γέννηση έως 3 ή 4 ετών και β. από 4 ετών έως την είσοδο στο Δημοτικό σχολείο. Το β., δηλ. από 4 – 6 ετών αναφέρεται και ως προσχολική εκπαίδευση. Το διακριτό αυτό σύστημα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με βάση την ηλικία, όπως ισχύει στην Ελλάδα, είναι και το πλέον διαδεδομένο στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντίθετα, το ενιαίο σύστημα εφαρμόζεται κυρίως στις Σκανδιναβικές χώρες, στις οποίες τόσο το συνολικό εκπαιδευτικό σύστημα και κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον είναι σαφώς διαφορετικό από το ελληνικό όσο και το πρόγραμμα σπουδών είναι περισσότερο κοινωνικού παρά εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
3.Στις ηλικίες από 0 – 6 ετών είναι αναγκαίο να υπάρχει ενιαία εκπαίδευση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΟΧΙ! Είναι όχι μόνο μεγάλος μύθος, αλλά αντι-επιστημονική και αντι-παιδαγωγική αντίληψη. Οι ποικίλες ανάγκες (κοινωνικοσυναισθηματικές, σωματικές, γνωστικές) των δύο ηλικιακών ομάδων (γέννηση - τέσσερα και τέσσερα - έξι) δεν είναι ίδιες. Είναι λογικό, λοιπόν, να μην είναι ίδιες αλλά να διαφοροποιούνται και οι εκπαιδευτικές πρακτικές που απευθύνονται σε καθεμιά από αυτές τις δυο ηλικιακές ομάδες. Πιο συγκεκριμένα, είναι αποδεδειγμένο ερευνητικά αλλά και βιωματικά ότι η ηλικία 0 - 3,5 ετών είναι ηλικία κυρίως και πρωτίστως φροντίδας και αγωγής, και όχι ηλικία συστηματικής εκπαίδευσης (σκόπιμων, μεθοδευμένων επιδράσεων προς τα παιδιά με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξή τους), όπως είναι η ηλικία μετά από τα 3,5 έτη. Ακόμη, πρέπει να σημειωθεί ότι στις ηλικίες 4 – 6 ετών η αλληλεπίδραση και συνύπαρξη παιδιών 4 και 5 ετών τα ωφελεί γνωστικά και ψυχοσυναισθηματικά, αναπτύσσοντας την κοινωνικότητά τους. Με άλλα λόγια, με τη διετή φοίτηση στο Νηπιαγωγείο δίνεται η δυνατότητα της επίτευξης των σκοπών και στόχων που θέτει το Αναλυτικό Πρόγραμμα και της ομαλής μετάβασης στο Δημοτικό Σχολείο.
4.Με τις εγγραφές των προνηπίων στα Νηπιαγωγεία και την καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης κινδυνεύουν οι θέσεις εργασίας των βρεφονηπιοκόμων; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι θέσεις εργασίας των εργαζόμενων στους βρεφονηπιακούς σταθμούς των Δήμων δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο από τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Αυτή τη στιγμή η συντριπτική πλειοψηφία των αιτήσεων για τα παιδιά ηλικίας έως 4 ετών δεν ικανοποιείται από τους Δήμους. Υπάρχουν χιλιάδες παιδιά εκτός παιδικών σταθμών ηλικίας έως 4 ετών.
5.Πολλοί δήμαρχοί και η ΚΕΔΕ διεκδικούν να ενταχθούν τα νηπιαγωγεία στους Δήμους. Είναι εφικτό; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ να υπαχθούν σχολικές μονάδες (μέσα σε αυτές είναι και τα νηπιαγωγεία) στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (2592/99), αναφέρει ρητά τα εξής: «Δεν μπορούν να μεταφερθούν αρμοδιότητες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αυτό γιατί το άρθρο 16 του Συντάγματος ρητά το απαγορεύει».

Οφείλουμε εμείς οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών αλλά και όλοι οι εκπαιδευτικοί να είμαστε σε ΣΥΝΕΧΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ ώστε να προασπιζόμαστε τα αδιαμφισβήτητα εργασιακά - επαγγελματικά μας δικαιώματα και να δίνουμε ΗΧΗΡΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ.

ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να διεκδικήσουμε και να απαιτήσουμε από τη συγκυβέρνηση:
ü  την άμεση θεσμοθέτηση και εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά σε δομές του δημόσιου νηπιαγωγείου με αποκλειστικό πάροχο τις/τους συνάδελφους νηπιαγωγούς, αποφοίτους των παιδαγωγικών τμημάτων προσχολικής εκπαίδευσης
ü  άμεση ανάκληση όλων των καταστροφικών ρυθμίσεων και Υπουργικών Αποφάσεων που έχουν αλλάξει δραματικά το δημόσιο νηπιαγωγείο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου