Γερασμένο και «υποταγμένο» στο κυνήγι της βαθμοθηρικής επιτυχίας στις
πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ/ΤΕΙ οδεύει το ελληνικό σχολείο
στον 21ο αιώνα. Με βάση την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ «Education at
glance 2015» που δημοσιοποιήθηκε χθες και παρουσιάζει σήμερα η «Κ», η
Ελλάδα έχει τους πιο μεγάλους ηλικιακά εκπαιδευτικούς λόγω «παγώματος»
των διορισμών αλλά και τις λιγότερες διδακτικές ώρες τον χρόνο, ιδίως
στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αφού η εκπαιδευτική διαδικασία
ολοκληρώνεται στα μέσα Μαΐου για να αρχίσουν οι εξετάσεις.
Ειδικότερα, από τα ευρήματα της έκθεσης στα οποία η Ελλάδα ξεχωρίζει είναι οι πολύ λίγες ώρες του διδακτικού έτους.
• Στα νηπιαγωγεία, οι ετήσιες ώρες διδασκαλίας είναι λιγότερες από 700, σε Ελλάδα, Κορέα και Μεξικό. Στον αντίποδα, είναι πάνω από 1.500 σε Νορβηγία και Σουηδία. Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ οι νηπιαγωγοί διδάσκουν 1.005 ώρες ετησίως.
• Στα δημοτικά, στην Ελλάδα ο χρόνος διδασκαλίας είναι λιγότερες από 570 ώρες. Αντίθετα, περισσότερες από 1.000 ώρες είναι στη Χιλή. Ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 772 ώρες.
• Στα γυμνάσια, οι καθηγητές στην Ελλάδα διδάσκουν 415 ώρες ετησίως, ενώ σε Χιλή, Κολομβία και Μεξικό πάνω από 1.000. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 694 ώρες ετησίως.
• Αντίστοιχες με τα γυμνάσια είναι οι ώρες διδασκαλίας ετησίως στα λύκεια της Ελλάδας. Κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ οι καθηγητές διδάσκουν 643 ώρες ετησίως. Ο αριθμός των ωρών κυμαίνεται από 369 ώρες στη Δανία έως πάνω από 1.000 ώρες σε Χιλή και Κολομβία.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με το γηραιότερο προσωπικό. Ενδεικτικά, το 40% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι τουλάχιστον 50 ετών, ξεπερνώντας κατά πολύ τον μέσο όρο (30%) στις χώρες του ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα βρίσκεται στις ίδιες θέσεις με τη Γερμανία και την Ιταλία. Ωστόσο, καθώς στην Ελλάδα οι διορισμοί έχουν «παγώσει» ελλείψει κονδυλίων, η ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού εκτιμάται ότι θα αποτελεί ανέφικτο στόχο για τα επόμενα πολλά χρόνια.
Βέβαια, η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν υπολογίζει τους διορισμούς των αναπληρωτών, θεωρώντας ότι το δεκάμηνο εργασίας τους δεν μπορεί να θεωρηθεί επένδυση στην παιδεία, η οποία απαιτεί σταθερότητα στον χώρο εργασίας για να αποδώσει καρπούς. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2016 συρρικνώνει ακόμη περισσότερο τις δαπάνες για την παιδεία. «Ο μεγάλος χαμένος αυτής της μείωσης είναι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου τα κονδύλια σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2015 μειώνονται κατά 65.000.000 ευρώ», λέει η Δημοκρατική Συνεργασία της ΔΟΕ. «Ετσι αποδεικνύονται κούφια τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για δήθεν αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας το 2016. Αλήθεια, με μειωμένες δαπάνες πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία την επόμενη χρονιά; Πώς θα υλοποιηθούν οι υποσχέσεις του κ. Φίλη για μόνιμους διορισμούς;», ρωτούν οι δάσκαλοι.
Ειδικότερα, από τα ευρήματα της έκθεσης στα οποία η Ελλάδα ξεχωρίζει είναι οι πολύ λίγες ώρες του διδακτικού έτους.
• Στα νηπιαγωγεία, οι ετήσιες ώρες διδασκαλίας είναι λιγότερες από 700, σε Ελλάδα, Κορέα και Μεξικό. Στον αντίποδα, είναι πάνω από 1.500 σε Νορβηγία και Σουηδία. Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ οι νηπιαγωγοί διδάσκουν 1.005 ώρες ετησίως.
• Στα δημοτικά, στην Ελλάδα ο χρόνος διδασκαλίας είναι λιγότερες από 570 ώρες. Αντίθετα, περισσότερες από 1.000 ώρες είναι στη Χιλή. Ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 772 ώρες.
• Στα γυμνάσια, οι καθηγητές στην Ελλάδα διδάσκουν 415 ώρες ετησίως, ενώ σε Χιλή, Κολομβία και Μεξικό πάνω από 1.000. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 694 ώρες ετησίως.
• Αντίστοιχες με τα γυμνάσια είναι οι ώρες διδασκαλίας ετησίως στα λύκεια της Ελλάδας. Κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ οι καθηγητές διδάσκουν 643 ώρες ετησίως. Ο αριθμός των ωρών κυμαίνεται από 369 ώρες στη Δανία έως πάνω από 1.000 ώρες σε Χιλή και Κολομβία.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με το γηραιότερο προσωπικό. Ενδεικτικά, το 40% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι τουλάχιστον 50 ετών, ξεπερνώντας κατά πολύ τον μέσο όρο (30%) στις χώρες του ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα βρίσκεται στις ίδιες θέσεις με τη Γερμανία και την Ιταλία. Ωστόσο, καθώς στην Ελλάδα οι διορισμοί έχουν «παγώσει» ελλείψει κονδυλίων, η ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού εκτιμάται ότι θα αποτελεί ανέφικτο στόχο για τα επόμενα πολλά χρόνια.
Βέβαια, η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν υπολογίζει τους διορισμούς των αναπληρωτών, θεωρώντας ότι το δεκάμηνο εργασίας τους δεν μπορεί να θεωρηθεί επένδυση στην παιδεία, η οποία απαιτεί σταθερότητα στον χώρο εργασίας για να αποδώσει καρπούς. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2016 συρρικνώνει ακόμη περισσότερο τις δαπάνες για την παιδεία. «Ο μεγάλος χαμένος αυτής της μείωσης είναι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου τα κονδύλια σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2015 μειώνονται κατά 65.000.000 ευρώ», λέει η Δημοκρατική Συνεργασία της ΔΟΕ. «Ετσι αποδεικνύονται κούφια τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για δήθεν αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας το 2016. Αλήθεια, με μειωμένες δαπάνες πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία την επόμενη χρονιά; Πώς θα υλοποιηθούν οι υποσχέσεις του κ. Φίλη για μόνιμους διορισμούς;», ρωτούν οι δάσκαλοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου