Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που δημιουργούνται κάθε φορά που αρχίζουν τα πρώτα κρύα στην χώρα μας, είναι ο τρόπος αλλά και το κόστος με το οποίο εμείς θα πληρώσουμε για να έχουμε θέρμανση στα σπίτια μας. Εμείς εδώ στο Greek-Weather.Org, σκεφτήκαμε μιας και τα πρώτα κρύα δεν απέχουν πολύ, να σας αναθέσουμε ένα άρθρο, στο οποίο υπάρχουν αναλυτικά όλες οι λύσεις θέρμανσης αλλά και το κόστος κάθε λύσης, για την διευκόλυνσή σας.
Το φυσικό αέριο, το κλιματιστικό, και το ενεργειακό τζάκι, είναι οι τρεις πιο οικονομικές λύσεις σε σχέση με το καλοριφέρ που καίει πετρέλαιο ενόψει του φετινού χειμώνα. Κάθε λύση ωστόσο έχει τα υπέρ και τα κατά της. Τα θερμαντικά σώματα, οι σόμπες και το ενεργειακό τζάκι προσφέρουν πολύ καλύτερη ποιότητα θέρμανσης απ’ ότι τα κλιματιστικά, αφού όπως και τα καλοριφέρ, θερμαίνουν τους τοίχους ενός σπιτιού, που είναι και το ζητούμενο κατά τη χειμερινή περίοδο.
Ένα crash test ανάμεσα στις διαθέσιμες μορφές θέρμανσης, δείχνει ότι μια οικογένεια που διαμένει σε διαμέρισμα 100 τετραγωνικών μέτρων στην Αττική και καίει 1.300 λίτρα όλη τη χειμερινή σεζόν, θα κληθεί φέτος να πληρώσει 1.800-1.900 ευρώ για πετρέλαιο θέρμανσης (με τιμή 1,45), έναντι 1.050 ευρώ αν διέθετε φυσικό αέριο. Το παράδειγμα έχει υπολογιστεί για ισοδύναμη των 1.300 λίτρων κατανάλωση, δηλαδή 13.680 KWh και με την τρέχουσα τιμή του φυσικού αερίου (7,7 λεπτά/ KWh).
Τι συμβαίνει σε περίπτωση που η πολυκατοικία δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο του αέριου, και η οικογένεια αποφασίσει να μην ανάψει καθόλου τα καλοριφέρ αλλά να χρησιμοποιήσει για να θερμανθεί ηλεκτρικά καλοριφέρ ή κλιματισμό ; Η πρώτη λύση είναι εντελώς αντιοικονομική, αντίθετα η δεύτερη συμφέρει.
Κλιματιστικό VS ηλεκτρικό καλοριφέρ
Kι αυτό, γιατί τα ηλεκτρικά καλοριφέρ και γενικά τα θερμαντικά σώματα έχουν περιορισμένη απόδοση και πολύ υψηλό κόστος χρήσης. Ακριβώς επειδή η κατανάλωση ηλεκτρισμού της οικογένειας αυξάνεται, μεταπηδά σε άλλη κλίμακα, και χρεώνεται με υψηλότερη τιμή ανά κιλοβατώρα. Το αντίστοιχο σε ρεύμα της κατανάλωσης των 1.300 λίτρων πετρελαίου, είναι 13.680 KWh, που θα προστεθούν στην υφιστάμενη κατανάλωση ρεύματος που έχει ήδη το συγκεκριμένο νοικοκυριό. Αν δηλαδή η οικογένεια καταναλώνει υπό κανονικές συνθήκες, για παράδειγμα 2.000 KWh το 4μηνο, (με τιμή κιλοβατώρας 14 λεπτά), από του χρόνου τις επιπλέον 13.680 KWh θα τις πληρώσει με 19 λεπτά. Πολλαπλασιάζοντας τις 13.680 KWh με τα 19 λεπτά, προκύπτει κόστος 2.599 ευρώ. Αν έχει νυχτερινό ρεύμα, τότε το ποσό αυτό μειώνεται στα 2.188 ευρώ.
Σαφώς οικονομικότερη λύση είναι η θέρμανση με κλιματιστικά. Κι αυτό καθώς ένα κλιματιστικό έχει απόδοση 1,7 με 2, που σημαίνει ότι για κάθε κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας που ξοδεύουμε, ζεσταινόμαστε με θερμική ενέργεια σχεδόν διπλάσια της καταναλισκόμενης. Άρα χρειαζόμαστε να καταναλώσουμε λιγότερη ενέργεια απ' ότι για παράδειγμα στην περίπτωση ενός ηλεκτρικού καλοριφέρ. Συγκεκριμένα στην περίπτωση του κλιματισμού, η ισοδύναμη κατανάλωση των 1.300 λίτρων, εφόσον οι συσκευές μας έχουν συντελεστή 1,7, πέφτει στις 8.047 KWh. Έτσι, με τιμή 19 λεπτά, προκύπτει κόστος 1.530 ευρώ για όλη τη χειμερινή σεζόν. Εάν, μάλιστα, επιλέξουμε σύστημα τελευταίας τεχνολογίας τύπου inverter, η οικονομία θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Σόμπες πέλετ VS καυστήρες βιομάζας
Τεράστια ζήτηση, ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, εκδηλώνεται επίσης για ενεργειακά τζάκια, σόμπες που καίνε πέλετ (υπολείμματα ξύλου), και καυστήρες βιομάζας. Το κόστος μιας σόμπας που καίει πέλετ κυμαίνεται από 900 έως 2.000 ευρώ ανάλογα με τον τύπο. Προσοχή ωστόσο στο μέγεθος της σόμπας που θα διαλέξετε ώστε να καλύψει τις ανάγκες σας. Γιατί, σε κάθε σπίτι απαιτείται διαφορετικού μεγέθους σόμπα. Για όλη τη χειμερινή περίοδο απαιτούνται 4.000-5.000 κιλά πέλετ. Με μέση τιμή τα 28 λεπτά το κιλό, το κόστος για όλη τη χειμερινή σεζόν δεν ξεπερνά τα 1.400 ευρώ, καθιστώντας τη μορφή θέρμανσης πολύ φθηνότερη από το πετρέλαιο, το αέριο, και τον ηλεκτρισμό. Το βασικό της μειονέκτημα, όπως και του καυστήρα βιομάζας, είναι ότι χρειάζεται χώρος για την αποθήκευση των πέλετ, που πολλά σπίτια δεν διαθέτουν. Επίσης για την εγκατάσταση μιας σόμπας πέλετ πρέπει να γίνουν κάποια μερεμέτια για την εξαγωγή των καυσαερίων, είτε στον τοίχο, είτε στο ταβάνι, αν δεν έχει γίνει σχετική πρόβλεψη κατά την κατασκευή του σπιτιού.
Από την πλευρά του ο καυστήρας βιομάζας, είναι οικονομικότερος της σόμπας πέλετ. Με μέση τιμή 28 λεπτά / κιλό, ο κάτοχός του θα πληρώσει για θέρμανση μόνο γύρω στα 1.120 ευρώ. Συνιστάται για μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες, αλλά όχι για πολυκατοικίες λόγω του χώρου που απαιτείται για την αποθήκευση των πέλετ. Ωστόσο, το κόστος αγοράς του δεν είναι αμελητέο και κυμαίνεται μεταξύ 2.500 και 5.500 ευρώ. Επίσης, χρειάζεται μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, καθώς ένας τέτοιος καυστήρας για διπλοκατοικία, έχει μέση κατανάλωση γύρω στους 3- 4 τόνους πέλετ για τη χειμερινή σεζόν. Για την αποθήκευσή τους απαιτείται χώρος γύρω στα 4 τετραγωνικά μέτρα.
Μετατροπή του τζακιού σε ενεργειακό
Πολύ προσφιλής τέλος λύση είναι η μετατροπή του συμβατικού τζακιού σε ενεργειακό. Τι είναι το ενεργειακό τζάκι ; Ένα τζάκι, με πολύ υψηλότερη απόδοση από το συμβατικό, επειδή εκμεταλλεύεται τη ροή του ζεστού αέρα που δημιουργείται από την καύση του ξύλου μέσα στον θερμοθάλαμο που περιβάλει την εστία του. Έχει μικρότερη και ελεγχόμενη κατανάλωση ξύλου από το συμβατικό, ενώ η ροή του αέρα μπορεί να είναι είτε φυσική (απλό ενεργειακό τζάκι), είτε μηχανική (αερόθερμο τζάκι). Η συνήθης λειτουργία του είναι με την πόρτα κλειστή, με αποτέλεσμα αύξηση της θερμοκρασίας, και καλύτερη καύση. Μπορεί να συνδεθεί με το υπάρχον σύστημα θέρμανσης του σπιτιού, δηλαδή με το λέβητα και με το σύστημα διανομής ζεστού νερού. Πριν από οποιαδήποτε εργασία πρέπει να προηγηθεί μελέτη του χώρου από ειδικό.
Στα πλεονεκτήματά τους είναι ότι ζεσταίνει τους τοίχους του σπιτιού, και μόλις σβήσει ο χώρος παραμένει ζεστός, αντίθετα απ' ότι ισχύει με ένα συμβατικό τζάκι. Η κατανάλωση μιας καλής εστίας, με απόδοση 75%, ανέρχεται σε 4-6 κιλά καυσόξυλα την ώρα. Αυτό σημαίνει 40-50 κιλά την ημέρα ή 7 τόνους ξύλων για όλη τη χειμερινή σεζόν, εφόσον καίει για περίπου 8 ώρες ημερησίως. Με μέση τιμή για τα καυσόξυλα 20 λεπτά/ κιλό, το κόστος χρήσης θα ανέλθει στα 1.400 ευρώ, κόστος σαφώς χαμηλότερο απ’ ότι το πετρέλαιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου