Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2018

1ο Ενημερωτικό Φεβρουαρίου 2018 του Λιόντου Βασιλείου, αιρετού στο ΠΥΣΠΕ Ιωαννίνων

Λιόντος Βασίλειος

Αιρετός στο ΠΥΣΠΕ Ιωαννίνων με τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.
Δάσκαλος Αγγλικών στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Μετσόβου
Τηλέφωνο 6946260184
Ιωάννινα, 01.02.2018
1ο Ενημερωτικό Φεβρουαρίου 2018
Αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητές συναδέλφισσες, αφού σας ευχηθώ να έχετε έναν καλό και δημιουργικό μήνα, με το παρόν ενημερωτικό θα ήθελα να σας ενημερώσω για το εξής θέμα:

1. Εγκύκλιος για το ωράριο των εκπαιδευτικών-Σκέψεις-Σχόλια και Επισημάνσεις
            Απεστάλη χθες από το υπουργείο προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, τους Προϊσταμένους Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. & Δ.Ε., τους Σχολικούς Συμβούλους Π.Ε. & Δ.Ε., τους Δ/ντές Π.Ε. & Δ.Ε. και τις Σχολικές μονάδες Π.Ε. & Δ.Ε. (μέσω των οικείων Δ/νσεων Π.Ε.& Δ.Ε.) η εφαρμοστική εγκύκλιος του του άρθρου 245 του Ν. 4512/2018 (ΦΕΚ 5,τ.Α’/ 17-1-2018). Ας δούμε λοιπόν τι προβλέπει η συγκεκριμένη εγκύκλιος:
1. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας όπως αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα.
2. Στους εκπαιδευτικούς ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως
·
·          η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων,
·          η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων,
·          η καταχώρηση-ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών,
·   η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων,
·          ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου,
·          η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου,
·        η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα,
·       οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών,
·          η επίβλεψη σχολικών γευμάτων,
·          η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων,
·          η τήρηση βιβλίων του σχολείου και
·          η εκτέλεση διοικητικών εργασιών.
3. Η επίβλεψη σχολικών γευμάτων όπως αναφέρεται παραπάνω, θεωρείται εξωδιδακτική αρμοδιότητα, χωρίς εξαιρέσεις.
4.  Είναι σαφές ότι, με την επιφύλαξη της περίπτ. α ́ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν.
2721/1999 (Α ́ 112), ο γονέας παιδιού μέχρι δύο (2) ετών απαλλάσσεται από την ανάθεση εργασιών οι οποίες δεν συνδέονται με το διδακτικό έργο που τους ανατίθεται από τα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας όπως είναι η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών.
            Θεωρώ σκόπιμο να δούμε εδώ τι προβλέπει ο νόμος  4512/2018 (Άρθρο 245).
Η παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α ́ 167) αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου ΣΤ ́ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως
·          η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων,
·          η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων,
·          η καταχώρηση-ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών,
·   η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων,
·          ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου,
·          η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου,
·        η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα,
·      οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών,
·          η επίβλεψη σχολικών γευμάτων,
·          η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων,
·          η τήρηση βιβλίων του σχολείου και
·          η εκτέλεση διοικητικών εργασιών.
Με την επιφύλαξη της περίπτωσης α ́ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α ́ 112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών.».
Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται πως ο νόμος και η εγκύκλιος ταυτίζονται. Θεωρώ όμως πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει και στο σημείο αυτό προτίθεμαι να κάνω κάποια σχόλια-επισημάνσεις-παρατηρήσεις.
ü  Ασφαλώς και στον παρόντα νόμο αναφέρονται πιο αναλυτικά και εξειδικευμένα οι υπηρεσίες που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου. Τα ίδια αναφέρονται και στην εφαρμοστική εγκύκλιο.
ü  Μολονότι και στο νόμο και στην εφαρμοστική εγκύκλιο γίνεται λόγος για υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα υπάρχει μια σημαντική λεπτομέρεια που ίσως κάνει τη διαφορά. Στο νόμο αφήνεται έμμεσα να εννοηθεί ότι οι εκπαιδευτικοί παραμένουν υποχρεωτικά στη σχολική μονάδα για την προσφορά των υπηρεσιών που τους ανατίθενται. Συνεπώς, αν δεν τους ανατεθούν υπηρεσίες, δεν υποχρεούνται να παραμένουν στη σχολική μονάδα, αλλά να αποχωρούν.
Στην εφαρμοστική εγκύκλιο ωστόσο υπάρχει μια άλλη διατύπωση σχετικά με το νόμο. Στην πρώτη παράγραφο γίνεται ξεχωριστή αναφορά στην υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα, γεγονός που καταφανέστατα υποδηλώνει ότι άπαντες υποχρεούνται να παραμένουν στη σχολική μονάδα, ανεξάρτητα από το αν θα ανατεθούν σε αυτούς υπηρεσίες. Για τις δε υπηρεσίες γίνεται άλλη αναφορά στην αμέσως επόμενη παράγραφο.      
ü  Στο νόμο επίσης αναφέρεται ότι από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών. Ωστόσο στην εφαρμοστική εγκύκλιο αναφέρεται ότι ο γονέας παιδιού μέχρι δύο (2) ετών απαλλάσσεται από την ανάθεση εργασιών οι οποίες δεν συνδέονται με το διδακτικό έργο που τους ανατίθεται από τα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας όπως είναι η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών.
ü  Στην εγκύκλιο γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα σχολικά γεύματα των οποίων η επίβλεψη θεωρείται εξωδιδακτική αρμοδιότητα χωρίς εξαιρέσεις. Μήπως και για την επίβλεψη των γευμάτων δημιουργήθηκε μεγάλο θέμα με την υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών;
ü  Η διατύπωση του Ν.4512/2018 είναι πανομοιότυπη με τη διατύπωση του Ν.1566/1985. Η μόνη διαφορά είναι ότι στο Ν.1566/1985 γινόταν μια ενδεικτική αναφορά στις άλλες υπηρεσίες όπως η συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών και τίποτα περισσότερο. Βέβαια τότε δεν υπήρχε ο θεσμός των σχολικών γευμάτων ώστε να μνημονεύεται.
ü  Θεωρώ πως παρά τις συνεχόμενες διαβεβαιώσεις από την πλευρά του υπουργείου σχετικά με την υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών πως όλα ισχύουν όπως άλλωστε όριζε ο Ν.1566/1985, ότι κάτι τέτοιο είναι αναληθές. Τότε για ποιο λόγο επαναφέρουμε στο προσκήνιο και μάλιστα σε νόμο κάτι που δεν άλλαξε και άρα ισχύει ως έχει; Προς τι η επανάληψη; Μήπως ελέω της εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών;
ü  Η νομική σύμβουλος της ΔΟΕ Μαρία-Μαγδαληνή Τσίπρα τον Οκτώβριο του 2017 έδωσε κάποιες διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών επικαλούμενη το Ν.1566/1985 και το Ν. 2517/1997. Εν ολίγοις ανέφερε: «…… υφίσταται διάκριση μεταξύ του διδακτικού ωραρίου, που ορίζεται σαφώς και του ωραρίου εργασίας, το οποίο βεβαίως σχετίζεται με την ανάθεση ορισμένου διοικητικού έργου, από τα όργανα διοικήσεως του σχολείου. Είναι συνεπώς, προφανές, ότι σε περίπτωση, που στον εκπαιδευτικό δεν έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο από τον Διευθυντή του σχολείου, αυτός δικαιούται να αποχωρήσει από το σχολείο μετά την λήξη του διδακτικού του ωραρίου ή να προσέλθει πριν την έναρξη του εάν η έναρξη του διδακτικού ωραρίου δεν συμπίπτει με την έναρξη του ημερησίου σχολικού προγράμματος (ΔΕφΑθηνών 438/2009, Α Δημοσίευση ΝΟΜΟΣ). Είναι προφανές, ότι η υποχρέωση παραμονής στον χώρο του σχολείου υπάρχει μόνο στην περίπτωση, που η παρουσία του εκπαιδευτικού συνδέεται με την παροχή διδακτικού έργου, έτσι για παράδειγμα επιτρέπεται η αποχώρηση εκπαιδευτικού από τον χώρο του σχολείου κατά την διάρκεια κενών στην διδακτική τους απασχόληση.
……η αναφορά, της παραγράφου 17 ότι οι εκπαιδευτικοί παραμένουν στο σχολείο μετά το πέρας του διδακτικού τους ωραρίου για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες, που συνδέονται με το εκπαιδευτικό τους έργο εν γένει, δεν μπορεί να συνεπάγεται την αύξηση είτε του διδακτικού ωραρίου ή του διοικητικού ωραρίου, που ορίζει ο νόμος. Από την άλλη πλευρά εάν κάποιο συγκεκριμένο διοικητικό έργο, δεν έχει ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς αυτοί είναι υποχρεωμένοι να ασκούν μόνο τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, συνεπώς να αποχωρούν από την εργασία τους με την συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου.»
ü  To υπουργείο προκειμένου να άρει τις όποιες αμφιλεγόμενες απόψεις και ερμηνείες θα μπορούσε να κάνει λόγο για δυνητική υποχρεωτική παραμονή των συναδέλφων μας εκπαιδευτικών αν και εφόσον τους ανατίθενται άλλες υπηρεσίες εντός της σχολικής μονάδας. Έτσι θα καθίστατο αξιόπιστο. Θυμίζω ότι μόλις προχθές ο υφυπουργός Παιδείας διαβεβαίωνε πως δεν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με ό, τι ίσχυε.
ü  Θεωρώ πως τα προβλήματα που θα προκύψουν από την εφαρμογή του νόμου και της εγκυκλίου από την πλευρά των συναδέλφων μας Διευθυντών θα είναι πολλά. Ήδη μιλώντας με κάποιους διαπίστωσα πως μια μερίδα εξ’ αυτών δεν προτίθεται να υποχρεώνει τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να παραμένουν στη σχολική μονάδα. Μια άλλη μερίδα θεωρεί αυτονόητο ότι επιβάλλεται το σύνολο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στη σχολική μονάδα να παραμένουν υποχρεωτικά σε αυτή μέχρι το πέρας του εργασιακού ωραρίου, ανεξάρτητα από το αν τους ανατίθενται επιπλέον υπηρεσίες. Τούτο σημαίνει δύο μέτρα και δύο σταθμά. Θα έχουμε τον καλό Διευθυντή από τη μια και τον τυπολάτρη-αντισυνάδελφο Διευθυντή από την άλλη. Θα έχουμε επίσης τους συναδέλφους που θα συνωστίζονται στο σχολείο από τις 8:00  το πρωί μέχρι τις 14:00 το μεσημέρι (που άραγε;)  και τους άλλους που απλά θα κάνουν το διδακτικό τους ωράριο και εφόσον δεν τους ανατίθεται κάτι, θα αποχωρούν. Θα έχουμε όμως και Συλλόγους Διδασκόντων ευρισκομένους σε αναβρασμό.
ü  Αλήθεια πώς θα ελέγχονται οι Διευθυντές ότι υποχρεώνουν τους συναδέλφους να παραμένουν στο σχολείο;
Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για το οποίο άμεσα το υπουργείο οφείλει να προβεί σε περαιτέρω διευκρινήσεις, ώστε να φανούν και οι πραγματικές του προθέσεις. Η ΔΟΕ από την άλλη οφείλει να ζητήσει από τη νομική σύμβουλο να γνωμοδοτήσει επί του θέματος, με δεδομένο ότι πια έχουμε έναν πρόσφατο νόμο και μια εφαρμοστική εγκύκλιο, ώστε να υπάρχει η ανάλογη κάλυψη στους συναδέλφους Διευθυντές, αλλά και μια κοινή γραμμή σε πανελλαδικό επίπεδο.
ΥΓ: Η εγκύκλιος προφανώς και έχει άμεση ισχύ (από 1.2.2018)

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Λιόντος Βασίλειος
Αιρετός στο ΠΥΣΠΕ Ιωαννίνων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου