«Το Π.Δ. 152/2013, ως χρονικά μεταγενέστερο και νομικά
ασθενέστερο από τον νόμο 4024/2011, υπόκειται στις προβλέψεις του
ανωτέρω νόμου για τη βαθμολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων. Ο εν
λόγω νόμος, για τα υψηλότερα κλιμάκια, προβλέπει συγκεκριμένες
ποσοστώσεις, γεγονός που εντάσσει στοιχεία ανταγωνιστικότητας, τα οποία
προκαλούν ενστάσεις έναντι της αξιολόγησης και επισκιάζουν την
παιδαγωγική της λειτουργία, στα ανώτερα τουλάχιστον υπηρεσιακά
κλιμάκια».
Το παραπάνω αναφέρεται σε χωρίο των 314 σελίδων του
εκπαιδευτικού υλικού που δόθηκε στα στελέχη εκπαίδευσης από το
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα www.dictyo.gr.
Στην ουσία αναγνωρίζεται το πρόβλημα που έχουν θίξει πολλοί
εκπαιδευτικοί ότι με την αξιολόγηση υπεισέρχεται ο ανταγωνισμός ανάμεσα
στους εκπαιδευτικούς σκιάζοντας όπως αναφέρεται στο επιμορφωτικό υλικό
την παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης.
Αναφορά υπάρχει και
στα κίνητρα της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση.
Συγκεκριμένα τα κίνητρα είναι τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Στα
εξωτερικής φύσης κίνητρα είναι η θεσμική αναγνώριση της προσωπικής
συμβολής στις επιτυχίες του σχολείου καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων
για την ανάληψη θέσεων ευθύνης εντός της σχολικής μονάδας και εκτός
του εκπαιδευτικού συστήματος.
Συγκεκριμένα αναφέρεται στο επιμορφωτικό υλικό:
«Η
άμεση σύνδεση της αξιολόγησης με την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών
και την επαγγελματική μάθηση και ανάπτυξη, μέσω και της ανάλογης
επιμόρφωσης, απευθύνεται στα εσωτερικά κίνητρα των εκπαιδευτικών, που
σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, είναι αυξημένα.
Ταυτόχρονα,
ικανοποιεί και εξωτερικής φύσης κίνητρα, όπως είναι η θεσμική αναγνώριση
της προσωπικής συμβολής και των επιτυχιών του σχολείου και η δημιουργία
προϋποθέσεων για ανάληψη θέσεων ευθύνης εντός της σχολικής μονάδας
ή/και εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.
Στις περισσότερες
χώρες, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης
αποβλέπει, επίσης, πέραν της επαγγελματικής ανάπτυξης, και στην
υπηρεσιακή εξέλιξή τους, βαθμολογική και οικονομική.
Το Π.Δ.
152/2013, ως χρονικά μεταγενέστερο και νομικά ασθενέστερο από τον νόμο
4024/2011, υπόκειται στις προβλέψεις του ανωτέρω νόμου για τη
βαθμολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων. Ο εν λόγω νόμος, για τα
υψηλότερα κλιμάκια, προβλέπει συγκεκριμένες ποσοστώσεις, γεγονός που
εντάσσει στοιχεία ανταγωνιστικότητας, τα οποία προκαλούν ενστάσεις
έναντι της αξιολόγησης και επισκιάζουν την παιδαγωγική της λειτουργία,
στα ανώτερα τουλάχιστον υπηρεσιακά κλιμάκια».
Ποια είναι τα Εργαλεία της Αξιολόγησης;
Το κύριο εργαλείο αξιολόγησης είναι το σχετικό πλαίσιο που προβλέπει επισκέψεις παρατήρησης με βάση τις σχετικές ρούμπρικες.
Συμπληρωματικά
με τις παρατηρήσεις αξιοποιούνται και οι συνεντεύξεις και συζητήσεις
που, εκτός των άλλων, αναδεικνύουν τους προσανατολισμούς, τους
προβληματισμούς και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών και, το σημαντικότερο,
βοηθούν τον αξιολογητή να ερμηνεύσει καλύτερα τα εμφανή και
παρατηρήσιμα στοιχεία του εκπαιδευτικού έργου.
Ακόμη, σε σχέση με τα δύο παραπάνω μέσα, αξιοποιείται και ο ατομικός φάκελος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του εκπαιδευτικού(portfolio),
που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον ετήσιο και μεσοπρόθεσμο
προγραμματισμό, διδακτικό υλικό, δείγματα μαθητικών εργασιών,
σχολιασμούς σε μαθητές, απαντήσεις και θέματα εξετάσεων, υλικό από τις
εκτός τάξης δραστηριότητες, σχολιασμούς σε μαθητικές εργασίες,
προσωπικές σκέψεις και αναστοχασμούς του εκπαιδευτικού (Journals),
παραστατικά από τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας
και τα παρόμοια.
Αξιοποιώντας τα στοιχεία που προκύπτουν από
τις παρατηρήσεις, τις συζητήσεις, την αυτο-αξιολόγηση, τον ατομικό
φάκελο εκπαιδευτικών και τα λοιπά παραστατικά, ο αξιολογητής προβαίνει
στην έκθεση αξιολόγησης και διατυπώνει τις αξιολογικές αποτιμήσεις του
και τις προτάσεις του για τα περαιτέρω, οι οποίες πρέπει να είναι
τεκμηριωμένες και πλήρεις και να συνυπολογίζουν το κοινωνικο-πολιτισμικό
πλαίσιο και τις γενικότερες συνθήκες του σχολείου.
Πόσο Εύκολο είναι να «Κοπεί» ο Αξιολογούμενος;
Με
βάση το Π.Δ.152/2013 ένας εκπαιδευτικός μπορεί να θεωρηθεί «ελλιπής» σε
ένα από τα κριτήρια καθεμιάς από τις πέντε κατηγορίες κριτηρίων.
Μπορεί, δηλαδή, να είναι συνολικά «ελλιπής» στα πέντε από τα 14 κριτήρια
των πέντε κατηγοριών (ποσοστό 36% ελλιπής) και να θεωρείται γενικά
«επαρκής», θεωρητικά ίσως και «πολύ καλός». Διευκρινίζεται ότι τα
κριτήρια συνολικά είναι 15 και όχι 14, αλλά σε ένα κριτήριο, αυτό της
«επιστημονικής ανάπτυξης», οι αξιολογούμενοι κατατάσσονται αυτομάτως στο
«επαρκής» (βαθμοί 31-60), διότι είχαν τα προβλεπόμενα για τον διορισμό
τους προσόντα σπουδών.
Δεν μπορεί, όμως, ο εκπαιδευτικός να είναι
«ελλιπής» σε δύο από τα κριτήρια της ίδιας κατηγορίας και να θεωρηθεί
γενικά «επαρκής», διότι αυτό θα σήμαινε ότι μπορούσε να ήταν «ελλιπής»
στο 50% των ποιοτικών κριτηρίων στη «Διεξαγωγή της Διδασκαλίας» ή/και
«ελλιπής» στα δύο από τα τρία του «Εκπαιδευτικού περιβάλλοντος», του
«Προγραμματισμού» και της «Υπηρεσιακής Επάρκειας», ήτοι “ελλιπής” στο
66%, και παρόλα αυτά να θεωρείται γενικά «επαρκής»
Πώς γίνεται η Κατάταξη στη Βαθμίδα και ο Προσδιορισμός του Βαθμού;
Η
κρίση για την κατάταξη στη βαθμίδα (ελλιπής: βαθμός 0-30, επαρκής:
βαθμός 31-60, πολύ καλός: βαθμός 61-80, εξαιρετικός: βαθμός 81-100) σε
καθένα από τα 15 κριτήρια γίνεται με βάση τα προβλεπόμενα στο Π.Δ.
152/2013 και είναι αρμοδιότητα και ευθύνη του αξιολογητή.
Προς
βοήθεια των αξιολογητών και εφόσον αυτοί το κρίνουν κατάλληλο και
σκόπιμο, κάτω από τη ρούμπρικα κάθε βαθμίδας στον παρόν επιμορφωτικό
υλικό, που αποτελεί βοητικό υλικό και όχι νομικό κείμενο, παρατίθενται
δείκτες που κατά το δυνατόν κωδικοποιούν τηλεγραφικά το περιεχόμενο και
το πνεύμα της ρούμπρικας του Π.Δ.. Μελετώντας αρχικά το κείμενο της
ρούμπρικας προσεκτικά και στη συνέχεια προαιρετικά και βοηθητικά τους
δείκτες, ο αξιολογητής μπορεί να ακολουθήσει την παρακάτω διαδικασία ή
όποια άλλη αυτός κρίνει πρόσφορη:
(α) Κατατάσσει αρχικά τον
αξιολογούμενο σε συγκεκριμένη βαθμίδα, αν υπερκαλύπτει τα ζητούμενα
(=δείκτες) της προηγούμενης βαθμίδας και έχει ένα τουλάχιστον από τα
ζητούμενα της επόμενης, στην οποία και τον εντάσσει.
(β) Επειδή κάθε βαθμίδα έχει ένα εύρος μονάδων, πρέπει να καθορίσει και τον ακριβή βαθμό στο φάσμα του συγκεκριμένου εύρους.
Συγκεκριμένα,
οι δύο πρώτες βαθμίδες έχουν εύρος 30 βαθμών(ελλιπής:0-30 και
επαρκής:31-60) και οι δύο επόμενες έχουν εύρος 20 βαθμών (πολύ
καλός:61-80 και εξαιρετικός:81-100). Άρα, πρέπει στη συνέχεια ο
αξιολογητής να καθορίσει τον ακριβή βαθμό που λαμβάνει ο αξιολογούμενος
εντός του εύρους της συγκεκριμένης βαθμίδας που κατατάσσεται. Προς τούτο
ο αξιολογητής υπολογίζει πόσα από τα στοιχεία της ρούμπρικας ή από τους
κωδικοποιημένους δείκτες της ρούμπρικας πληροί και σε ποιο βαθμό
έκαστον εξ αυτών και, αναλογικά, αποδίδει και τον βαθμό. Ισχύουν εδώ
όσα αναφέρονται στις αρμοδιότητες του αξιολογητή και στην άσκηση της
ειδημοσύνης του και της διακριτικότητάς του.
Βοηθητικά, ως πλαίσιο συζήτησης παρατίθενται τα παρακάτω παραδείγματα.
Αν
στο κριτήριο “Διδακτικές Ενέργειες και Εκπαιδευτικά Μέσα”, που
παρατίθεται ως παράδειγμα στην παραπάνω ενότητα (ΙΔ), πληροί σε υψηλό
βαθμό έναν από τους τέσσερις δείκτες του “επαρκής: βαθμός 31-60” τότε,
αναλογικά, δικαιούται το ¼ των 30 μονάδων του εύρους της συγκεκριμένης
βαθμίδας, ήτοι δικαιούται 8 μονάδες και ο αξιολογούμενος λαμβάνει βαθμό
38, αν καλύπτει σε υψηλό βαθμό μόνο τον συγκεκριμένο δείκτη ή λιγότερες
από τις 38 μονάδες, αν καλύπτει μερικώς τον ένα και μοναδικό από τους
τέσσερις δείκτες της βαθμίδας ή, τέλος, πάνω από τις 38 μονάδες αν
καλύπτει μερικώς και κάποιον άλλο δείκτη του συγκεκριμένου κριτηρίου.
Αναλογικά, αν πληροί σε υψηλό βαθμό δύο από τους τέσσερις δείκτες της
βαθμίδας “πολύ καλός” που, προσοχή, έχει εύρος 20 βαθμών(61-80),
δικαιούται τα 2/4 των 20 βαθμών, δηλαδή τους 10 βαθμούς από τους 20 και ο
τελικός βαθμός στο συγκεκριμένο κριτήριο πρέπει να είναι 70, όπως
πρέπει να είναι 80 αν πληροί σε υψηλό βαθμό και τους τέσσερις δείκτες.
Επίσης, σε άλλο παράδειγμα, αν πληροί μερικώς δύο από τους τέσσερις
δείκτες της βαθμίδας του “εξαιρετικός” που έχει εύρος 20 βαθμούς
(82-100), ο βαθμός που δικαιούται θα πρέπει να είναι κάτω από το 90,
αλλά αν πληροί πλήρως τρεις από τους τέσσερις ο βαθμός που δικαιούται
πρέπει να είναι 95.
Στα περισσότερα κριτήρια η πλειονότητα των
εκπαιδευτικών πληροί σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό τις απαιτήσεις του
επαρκούς, εκτός και πρόκειται για περιπτώσεις που παρουσιάζουν τις
περιγραφόμενες ελλείψεις στη βαθμίδα “ελλιπής”. Στην τελευταία
περίπτωση, με αναλυτική τεκμηρίωση ο αξιολογητής μετά τον χαρακτηρισμό
“ελλιπής” πρέπει να καθορίζει και τον βαθμό (0-30) που κρίνει ότι του
αναλογεί. Ταυτόχρονα, βέβαια, πρέπει να καθορίζει και την πρόταση
επιμόρφωσης.
Η κατάταξη στην κατηγορία «Πολύ καλός», ή στην
κατηγορία «Εξαιρετικός», προϋποθέτει την ικανοποίηση τουλάχιστον μιας
από τις αναφερόμενες ως επιπλέον προϋποθέσεις (=δείκτες) για την
κατάταξη στη συγκεκριμένη κατηγορία, με χαμηλή βαθμολογία αν πρόκειται
μόνο για μία εκ των προϋποθέσεων Η αριθμητική αποτίμηση σε μια κατηγορία
θα πρέπει να συμβαδίζει με την τεκμηρίωση και να μην αντιστρατεύεται
τον κανόνα της αναλογικότητας, που αναφέραμε παραπάνω. Σε κάθε
περίπτωση, η ακριβής αριθμητική αποτίμηση αποτελεί ευθύνη του αξιολογητή
και είναι προϊόν προσωπικής εκτίμησης και στάθμισης των επιμέρους
παραμέτρων.
Οι εμπλεκόμενοι αξιολογητές καταχωρούν ηλεκτρονικά τις
βαθμολογίες τους στο ψηφιακής μορφής δελτίο αξιολόγησης του
εκπαιδευτικού και στον τομέα αρμοδιότητάς τους. Με την ολοκλήρωση των
αξιολογήσεων και την καταχώρηση των βαθμών εξάγεται από το σύστημα
αυτομάτως, βάσει του αλγόριθμου του άρθρου 16 του Π.Δ. 152/2013, η
Τελική Βαθμολογία (ΤΒ).
Στο ψηφιακό δελτίο αξιολόγησης του
εκπαιδευτικού θα υπάρχει ενότητα όπου θα καταχωρούν οι αξιολογητές την
έκθεσή τους (σχόλια, υποδείξεις, κρίσεις κλπ). Το σύνολο των δύο ή
τριών, κατά περίπτωση, επιμέρους εκθέσεων συγκροτεί τη συνολική έκθεση
για τον αξιολογηθέντα εκπαιδευτικό. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από την
Τελική Βαθμολογία θα υπάρχει και το κείμενο της συνολικής έκθεσης. Το
ατομικό ψηφιακό δελτίο αξιολόγησης, με την Τελική Βαθμολογία (ΤΒ) και το
κείμενο της τελικής έκθεσης, θα κοινοποιείται, σύμφωνα με το άρθρο 19
του Π.Δ. 152/2013, στον αξιολογηθέντα, στους αξιολογητές που έλαβαν
μέρος, στον Διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία ανήκει ο
αξιολογηθείς εκπαιδευτικός και στην αντίστοιχη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στο
άρθρο 20 του Π.Δ. 152/2013 προβλέπονται οι διαδικασίες υποβολής
ενστάσεων και το αρμόδιο όργανο που, κατά περίπτωση, εξετάζει την
ένσταση.
Καλόγηρος Βασίλειος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου