Η προωθούμενη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου
Δικαιοσύνης σχετικά με τη έκδοση των συναινετικών διαζυγίων από τους
συμβολαιογράφους συναντά την αντίδραση των δικηγόρων οι οποίων τονίζουν
πως εγείρονται σημαντικά νομικά ζητήματα καθώς και θέματα
Συνταγματικότητας ενώ δεν έχουν επιλυθεί και πλείστα νομικά ζητήματα.
Η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος επισημαίνει σχετικά με το ζήτημα:
"Εν όψει της προωθούμενης από το Υπουργείο Δικαιοσύνης τροποποίησης των διατάξεων για την έκδοση συναινετικού διαζυγίου, ώστε να εκδίδεται από τους συμβολαιογράφους, με επικαλούμενο στόχο την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης, παρά το γεγονός ότι προβλέπεται υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων και επομένως δεν τίθεται θέμα αφαίρεσης δικηγορικής ύλης, επισημαίνουμε, μεταξύ άλλων, ενδεικτικά, τα ακόλουθα κρίσιμα ζητήματα:
1.Αν εκδίδεται το συναινετικό διαζύγιο από συμβολαιογράφο, θα μπορεί να αναγνωρίζεται σε άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε. ενόψει των διατάξεων του Κανονισμού 2201/2003, στα άρθρα 1§ 1, 2 § 1, 3 § 1, 4, 21 § 1 και την αιτιολογική σκέψη 7 του οποίου αναφέρονται οι όροι «δικαστήριο» και «απόφαση»;
2.Η έκδοση συναινετικού διαζυγίου από συμβολαιογράφο θα είναι σύμφωνη με τα άρθρα 26 § 3, 94 § 1,2 και 96 § 1 του Συντάγματος;
3.Υπό το ισχύον δίκαιο, αν υπάρχουν ελαττώματα στη βούληση των συζύγων, γίνεται δεκτό ότι η απόφαση μπορεί να ανατραπεί με την άσκηση έφεσης. Αν εκδίδεται το συναινετικό διαζύγιο από συμβολαιογράφο, πως θα προσβάλλεται μία ελαττωματική πράξη;
4.Σε ποια αρχή και με ποια διαδικασία θα γίνεται παραίτηση από τα ένδικα μέσα και θα εκδίδονται πιστοποιητικό τελεσιδικίας ή αμετακλήτου ή πιστοποιητικό ότι λύθηκε ή ότι δεν λύθηκε ένας γάμος;
5. Η συμβολαιογραφική πράξη θα αποτελεί εκτελεστό τίτλο ως προς το περιεχόμενο των συμφωνιών των συζύγων για την επιμέλεια, επικοινωνία και διατροφή του τέκνου;
Συνεπώς -πέραν των δικαιοπολιτικών θεμάτων που μένουν αναπάντητα- θεωρούμε ότι η προτεινόμενη ρύθμιση εγείρει σοβαρά αμιγώς νομικά ζητήματα, καθώς δεν έχει επαρκές έρεισμα στο Σύνταγμα και τις διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος. Εξάλλου δεν επιτυγχάνει τον επαγγελλόμενο στόχο με δεδομένο ότι δεν έχουν επιλυθεί πλείστα πρακτικά ζητήματα."
"Εν όψει της προωθούμενης από το Υπουργείο Δικαιοσύνης τροποποίησης των διατάξεων για την έκδοση συναινετικού διαζυγίου, ώστε να εκδίδεται από τους συμβολαιογράφους, με επικαλούμενο στόχο την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης, παρά το γεγονός ότι προβλέπεται υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων και επομένως δεν τίθεται θέμα αφαίρεσης δικηγορικής ύλης, επισημαίνουμε, μεταξύ άλλων, ενδεικτικά, τα ακόλουθα κρίσιμα ζητήματα:
1.Αν εκδίδεται το συναινετικό διαζύγιο από συμβολαιογράφο, θα μπορεί να αναγνωρίζεται σε άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε. ενόψει των διατάξεων του Κανονισμού 2201/2003, στα άρθρα 1§ 1, 2 § 1, 3 § 1, 4, 21 § 1 και την αιτιολογική σκέψη 7 του οποίου αναφέρονται οι όροι «δικαστήριο» και «απόφαση»;
2.Η έκδοση συναινετικού διαζυγίου από συμβολαιογράφο θα είναι σύμφωνη με τα άρθρα 26 § 3, 94 § 1,2 και 96 § 1 του Συντάγματος;
3.Υπό το ισχύον δίκαιο, αν υπάρχουν ελαττώματα στη βούληση των συζύγων, γίνεται δεκτό ότι η απόφαση μπορεί να ανατραπεί με την άσκηση έφεσης. Αν εκδίδεται το συναινετικό διαζύγιο από συμβολαιογράφο, πως θα προσβάλλεται μία ελαττωματική πράξη;
4.Σε ποια αρχή και με ποια διαδικασία θα γίνεται παραίτηση από τα ένδικα μέσα και θα εκδίδονται πιστοποιητικό τελεσιδικίας ή αμετακλήτου ή πιστοποιητικό ότι λύθηκε ή ότι δεν λύθηκε ένας γάμος;
5. Η συμβολαιογραφική πράξη θα αποτελεί εκτελεστό τίτλο ως προς το περιεχόμενο των συμφωνιών των συζύγων για την επιμέλεια, επικοινωνία και διατροφή του τέκνου;
Συνεπώς -πέραν των δικαιοπολιτικών θεμάτων που μένουν αναπάντητα- θεωρούμε ότι η προτεινόμενη ρύθμιση εγείρει σοβαρά αμιγώς νομικά ζητήματα, καθώς δεν έχει επαρκές έρεισμα στο Σύνταγμα και τις διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος. Εξάλλου δεν επιτυγχάνει τον επαγγελλόμενο στόχο με δεδομένο ότι δεν έχουν επιλυθεί πλείστα πρακτικά ζητήματα."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου