Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

Τα 50 συμπτώματα της δυσλεξίας

Του Φώτη Παπαναστασίου
Η δυσλεξία παρουσιάζεται τα πρώτα χρόνια φοίτησης στο Δημοτικό ως μια «διαφορετικότητα» στις διαδικασίες επεξεργασίας -Γλώσσας και Μαθηματικών- που συχνά χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κατάκτηση της γραφής κι ανάγνωσης, σε παιδιά με κανονική ή ανώτερη ευφυΐα. Έχει σοβαρές ψυχολογικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνέπειες στη ζωή ενός παιδιού.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται 50 συμπτώματα της Δυσλεξίας:
Γενικά
  • Αδυνατεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει, δυσανάλογα με τη νοητική του κατάσταση.
  • Φαίνεται ανώριμος, τεμπέλης κι ότι δεν προσπαθεί αρκετά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
  • Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς.
  • Αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διαγωνίσματα του σχολείου, αν και έχει προετοιμαστεί κατάλληλα.
  • Χάνει την αίσθηση του χρόνου αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Δεν έχει πολύ καλό προσανατολισμό.
  • Λόγω των συνεχόμενων σχολικών αποτυχιών, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για την ολοκλήρωση μίας εργασίας ή αποσπάται εύκολα.
  • Μαθαίνει πιο εύκολα μέσω οπτικών βοηθημάτων, σχεδιαγραμμάτων, πειραμάτων και της παρατήρησης.
  • Αποφεύγει τη συμμετοχή του σε σχολικές εργασίες.
Όραση, Ανάγνωση κι Ορθογραφία
  • Παραπονιέται ότι βλέπει ανύπαρκτη κίνηση καθώς διαβάζει, γράφει, ή αντιγράφει.
  • Φαίνεται να έχει δυσκολία με την όραση, όμως οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν αποκαλύπτουν κανένα πρόβλημα.
  • Δεν κατανοεί πλήρως αυτά που διαβάζει.
  • Διαβάζει με αργό ρυθμό και συλλαβιστά.
    • Χάνει τη σειρά του κειμένου κατά την ανάγνωση.
    • Διαβάζοντας ή γράφοντας παρουσιάζει επαναλήψεις, προσθήκες, μεταθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις κι αντιστροφές στα γράμματα, αριθμούς ή / και λέξεις.
    • Μπερδεύει γράμματα ή αριθμούς.
    • Δυσκολεύεται να κατανοήσει και να ανακαλέσει τους κανόνες της ορθογραφίας.
Ακοή κι Ομιλία
  • Ακούει πράγματα που δεν ειπώθηκαν.
  • Δείχνει ότι κατά τη διατύπωση των οδηγιών για τη λύση μιας εργασίας φαίνεται ότι δεν ακούει όλες τις λεπτομέρειες.
  • Αποσπάται εύκολα από ήχους.
  • Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του με λόγια.
  • Δεν ολοκληρώνει αυτό που θέλει να πει.
  • Τραυλίζει κάτω από πίεση.
  • Δεν προφέρει σωστά μεγάλες λέξεις ή μεταθέτει τις φράσεις, τις λέξεις και τις συλλαβές κατά την ομιλία.
Γραφή και Κινητικές Δεξιότητες
  • Παρουσιάζει τετραποδική λαβή γραφής ή πιάσιμο του μολυβιού με ασυνήθιστο τρόπο.
  • Γράφει δυσανάγνωστα.
  • Αλλάζει πολύ συχνά γραφικό χαρακτήρα.
    • Γράφει με πολλά ορθογραφικά λάθη, χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις, χωρίς σημεία στίξης, χωρίς τόνους ή χωρίς κεφαλαία γράμματα.
    • Ξεκινάει να γραφεί από το μέσο της σελίδας ή παραλείπει γραμμές.
    • Δεν μπορεί να αντιγράψει πλήρως και χωρίς λάθη ή παραλήψεις ένα κείμενο.
    • Μοιάζει αδέξιος ή με φτωχές κινητικές δεξιότητες.
    • Μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
    • Παρουσιάζει ελλιπή λεπτή κινητικότητα.
Μαθηματικά και Διαχείριση Χρόνου
  • Δυσκολεύεται να μάθει να λέει την ώρα, τις ημέρες, τους μήνες, τις εποχές.
  • Δεν μπορεί να διαχειριστεί το χρόνο του.
  • Δυσκολεύεται να μάθει διαδοχικές πληροφορίες ή καθήκοντα.
  • Μπερδεύει τους αριθμούς, όπως το 4 με το 7.
  • Δυσκολεύεται να μάθει την αξία των χρημάτων και τη σωστή διαχείρισή τους.
  • Χρησιμοποιεί πάντα τα δάχτυλα για να μετρήσει.
  • Δυσκολεύεται να μάθει τις μαθηματικές πράξεις.
  • Δυσκολεύεται να αναπτύξει μαθηματικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
Μνήμη
  • Έχει εξαιρετική μακροπρόθεσμη μνήμη για πρόσωπα, εμπειρίες και τοποθεσίες, αλλά αδυνατεί να απομνημονεύσει ακολουθίες ή γεγονότα που δεν έχει βιώσει.
  • Σκέφτεται κυρίως με εικόνες και συναισθήματα κι όχι με λέξεις ή ήχους.
  • Έχει φτωχό εσωτερικό διάλογο.
  • Συμπεριφορά κι Ανάπτυξη
    • Είναι τρομερά ανοργάνωτος/η ή καταναγκαστικά τακτικός/ή.
    • Μπορεί να είναι στην τάξη ανήσυχος/η ή απόμακρος/η.
    • Ακολουθεί πολύ νωρίς ή με καθυστέρηση τα αναπτυξιακά στάδια (ομιλία, μπουσούλημα, περπάτημα, κτλ).
    • Παρουσιάζει ενούρηση που δε συμβαδίζει με την ηλικία του.
    • Κάνει περισσότερα λάθη όταν βρίσκεται υπό συναισθηματική πίεση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου