Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014

Μερικές τεχνικές βελτίωσης της ορθογραφίας.

Η ορθογραφία είναι μία κατάκτηση που πρέπει να προσεγγίζεται διαφορετικά για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και για τα παιδιά χωρίς μαθησιακά προβλήματα. Αυτό συμβαίνει διότι η διαφέρει ο χρόνος και ο ρυθμός της πρόσληψης των ορθογραφικών κανόνων. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ακολουθούν αντίστοιχη πορεία στην ορθογραφία με αυτή των μικρότερων παιδιών.
Τα προβλήματα στην οπτική μνήμη, στην ακουστική μνήμη, στην οπτική και ακουστική διάκριση και στις κινητικές δεξιότητες έχουν συσχετιστεί με δυσκολίες στην ορθογραφία. Τα παιδιά με προβλήματα ορθογραφίας συνήθως αναγραμματίζουν ή αντικαθιστούν γράμματα, συλλαβές και λέξεις. Επιπλέον, ξεχνούν  βασικούς κανόνες ορθογραφίας και αδυνατούν να τους εφαρμόσουν σε παρόμοια παραδείγματα. Τέλος, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον τονισμό (συχνή είναι η απουσία τόνων) και στην αυτοδιόρθωση.
Ορισμένες στρατηγικές σωστής ορθογραφίας μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
Σύμφωνα με τον Gillingham η εξάσκηση  με την αντιστοιχία φωνημάτων-γραφημάτων και η επανάληψη βοηθά το μαθητή με προβλήματα ορθογραφίας. Επίσης, η πολυαισθητηριακή προσέγγιση Fernald συνδυάζει κίνηση και οπτική αίσθηση καθώς ο μαθητής ισχηλατεί στον αέρα μια λέξη που είναι γραμμένη στο σχολικό πίνακα και στη συνέχεια τη γράφει από μνήμης. Συμπληρωματικά, τεχνικές όπως εικόνες που αισθητοποιούν τις λέξεις που πρόκειται να ορθογραφηθούν  ενισχύουν το μνημονικό του μαθητή αφού ο τελευταίος συνδυάζει τη μορφή με την ορθογραφία. Επίσης, η αυτοδιόρθωση σε συνδυασμό με τη διδασκαλία κανόνων(για παράδειγμα τα ρήματα που τελειώνουν σε -ώνω γράφονται με ώ) συμβάλλουν στη βελτίωση της ορθογραφίας, καθώς ο μαθητής προσπαθεί να εφαρμόσει χωρίς τη βοήθεια του δασκάλου τους κανόνες ορθογραφίας. Παράλληλα, βοήθεια μπορούν να προσφέρουν οι λίστες  άγνωστων λέξεων οι οποίες θα ανανεώνονται με άλλες άγνωστες κάθε φορά που θα κατακτώνται. Τα ηλεκτρονικά μέσα όπως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ή τα tablet μπορεί να συμβάλουν στην εμπέδωση των γνώσεων ορθογραφίας.
Συμπερασματικά, οι παραπάνω τεχνικές μπορούν  να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή. Κάθε κατάκτηση νέας γνώσης ορθογραφίας  είναι καλό να συνδυάζεται με επιβράβευση και ενθάρρυνση για περισσότερες κατακτήσεις.

Πηγή: http://eidikospaidagogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου