Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Τα Αλβανικά δεύτερη ξένη γλώσσα στα ελληνικά σχολεία συζητά η ελληνική αποστολή στην Αλβανία

Είναι θέμα της Μικτής Επιτροπής, η οποία και θα το συζητήσει. Έγινε αναφορά στο θέμα αυτό και στις προηγούμενες συζητήσεις μας με την κ. υπουργό Παιδείας της Αλβανίας.
Την απάντηση αυτή έδωσε ο υπουργός Παιδείας Α. Λοβέρδος στη κοινή συνέντευξη τύπου , στα Τίρανα, με την Αλβανίδα ομόλογό του Λιντίτα Νικόλλα, στηνεξής ερώτηση τοπικού  δημοσιογράφου του  «Top Channel»:
«θα υπάρξει κάποιο περαιτέρω βήμα, δηλαδή τα παιδιά των Αλβανών στα ελληνικά σχολεία να διδάσκονται ως δεύτερη γλώσσα την αλβανική, όπως συμβαίνει και με τα παιδιά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, ώστε να μην ξεχάσουν την μητρική τους γλώσσα;».
Στη σημείο αυτό πήρε το λόγο η υπουργός Παιδείας της Αλβανίας η οποία είπε:
Δράττομαι της ευκαιρίας απαντώντας στην ερώτηση σας να ευχαριστήσω για άλλη μια φορά την ελληνική κυβέρνηση και όλους τους περιφερειακούς φορείς στην Ελλάδα που έχουν καταστήσει δυνατή τη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας για τα παιδιά των Αλβανών που ζουν στην Ελλάδα, παρέχοντας τους απαραίτητους χώρους και οποιαδήποτε άλλη υποστήριξη αναφορικά με την απαιτούμενη υποδομή.
Οι Ερωταπαντήσεις
Δημοσιογραφος (Top Channel): - Προς τον κ. Λοβέρδο, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έχετε με την Αλβανία πότε θα καταστεί δυνατή η διδασκαλία της αλβανικής ως δεύτερη γλώσσα για τα παιδιά των Αλβανών; Και προς την κ. Νικόλλα, ποιες θα είναι οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας ώστε όλα τα παιδιά των αλβανών μεταναστών να έχουν την δυνατότητα να διδαχθούν την αλβανική γλώσσα και ιστορία, από την στιγμή που έχουν επιστρέψει στην Αλβανία;
Λοβέρδος: - Στο πλαίσιο της συνεργασίας  μας, αναφέρθηκε ήδη και από την κ. Υπουργό και από εμένα, το θέμα της εθνικής ελληνικής μειονότητας σε ότι αφορά την εκπαίδευση. Συζητάμε βέβαια και θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση των δεκάδων χιλιάδων μαθητών, αλβανών μαθητών, που ζουν  με τις οικογένειές τους στην Ελλάδα. Ανήκει βεβαίως και το θέμα αυτό στην αρμοδιότητά μας.
Δημοσιογραφος (Top Channel): - Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει κάποιο περαιτέρω βήμα, δηλαδή τα παιδιά των Αλβανών στα ελληνικά σχολεία να διδάσκονται ως δεύτερη γλώσσα την αλβανική, όπως συμβαίνει και με τα παιδιά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, ώστε να μην ξεχάσουν την μητρική τους γλώσσα;
Λοβέρδος: -  Είναι θέμα της Μικτής Επιτροπής, η οποία και θα το συζητήσει. Έγινε αναφορά στο θέμα αυτό και στις προηγούμενες συζητήσεις μας με την κ. Υπουργό.
Νικόλλα: - Δράττομαι της ευκαιρίας απαντώντας στην ερώτηση σας να ευχαριστήσω για άλλη μια φορά την ελληνική κυβέρνηση και όλους τους περιφερειακούς φορείς στην Ελλάδα που έχουν καταστήσει δυνατή τη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας για τα παιδιά των Αλβανών που ζουν στην Ελλάδα, παρέχοντας τους απαραίτητους χώρους και οποιαδήποτε άλλη υποστήριξη αναφορικά με την απαιτούμενη υποδομή.
Από την άλλη πλευρά, σας εγγυώμαι ότι το υπουργείο Παιδείας και Αθλητισμού, μαζί με την αλβανική Κυβέρνηση, έχουν αναλάβει μια σημαντική μεταρρύθμιση που σχετίζεται με την ποιότητα της διδασκαλίας στα αλβανικά σχολεία. Σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ποιότητα όλων των σχολικών κειμένων. Συνεργαζόμαστε και με τους εκπαιδευτικούς που αναπτύσσουν την δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, σε συντονισμό και με το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, όχι μόνο για την εκπαίδευσή τους αλλά και για τον εφοδιασμό τους από το αλβανικό ΥΠΕΞ με σχολικά βιβλία της αλβανικής γλώσσας. Ασφαλώς, έχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε, για αυτό και βρισκόμαστε σήμερα εδώ σε αυτή την κοινή συνάντηση, για να καθορίσουμε και αναζωογονήσουμε το έργο της Κοινής Επιτροπής. Μιας Επιτροπής που αποτελείται από ειδικούς, οι οποίοι θα γνωμοδοτήσουν μετά από εξέταση των κειμένων της ιστορίας, της γεωγραφίας, του πολιτισμού και της οικονομίας, κατά πόσον τα σχολικά βιβλία των χωρών μας είναι σύμφωνα με το πνεύμα  της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης.
 Δημοσιογράφος (TV Klan): - Ποιο τμήμα των βιβλίων θα αλλάξει; Είναι έτοιμές οι δύο χώρες και κυρίως η πολιτική τους να αποδεχθεί αλλαγές σε βιβλία γεωγραφίας ή ιστορίας στις περιπτώσεις που υπάρχουν ιστορικά γεγονότα, που έρχονται σε αντίθεση με τα εθνικά αισθήματα των δύο χωρών;
Νικόλλα: - Ασφαλώς, είμαστε εδώ, οι δύο υπουργοί Παιδείας, αποφασισμένοι όχι να υπαγορεύσουμε αυτό που η Επιτροπή των ειδικών θα αποφασίσει, ούτε για να δείξουμε πολιτική προκατάληψη για τις αποφάσεις τους. Εκτός από το να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για συνεργασία με απόλυτη επαγγελματική και ακαδημαϊκή ελευθερία, να παρουσιάσουμε όλα τα συμπεράσματα που τα μέλη της Επιτροπής θα έχουν συμφωνήσει από κοινού. Αναμφίβολα, θεωρώ ότι είναι η πιο αγαστή και επιτυχημένη συνεργασία. Φρονώ ότι και τα αποτελέσματά της θα είναι αντίστοιχα με την ποιότητα εκπαίδευσης που επιδιώκουμε για τα παιδιά μας στην Αλβανία ή στην Ελλάδα, αντίστοιχα με αυτήν των συνομηλίκων τους σε όλο των κόσμο. Δεν μπορώ να γνωρίζω πού θα γίνουν οι αλλαγές και πόσα θα αλλάξουν, όσο δεν έχει λάβει κάποια απόφαση η Επιτροπή αλλά θέλω να ξεκαθαρίσω αυτό που επιθυμούμε να καλλιεργήσουμε στα παιδία μας, την αγάπη για την πατρίδα, η οποία διαφέρει ριζικά από τον εθνικισμό. Δεν βρισκόμαστε εδώ για να μάθουμε και να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας στο πνεύμα του εθνικισμού και του μίσους για τους γείτονες. Σκοπός μας είναι να καλλιεργήσουμε πνεύμα αγάπης για την πατρίδα, που σημαίνει αγάπη και πάθος για την χώρα σου, αλλά και αγάπη για την ευημερία και μια άλλης, γειτονικής ή όχι, χώρας. Εμείς θα προχωρήσουμε σε αυτό τον δρόμο για να το αναλύσουμε και να το καταστήσουμε μέρος της εκπαίδευσης που προσφέρεται στα σχολεία μας.
Λοβέρδος: - Όπως και στην προηγούμενη ερώτηση, έτσι και σ’ αυτήν, υπογραμμίζω: Ό,τι θέτει η μία πλευρά, η Επιτροπή είναι εδώ για να το συζητήσει. Αλλά η Επιτροπή αποφασίζει όταν και τα δύο μέρη ταυτίζονται και συμφωνούν. Κανένας δεν θα επιβληθεί στον άλλο. Για να υπάρχει απόφαση απαιτείται συναίνεση. Έτσι και στο θέμα που θέτετε, εμείς δεν είπαμε στα μέλη της επιτροπής πως υπάρχουν απαγορευμένα θέματα. Όταν τίθενται ζητήματα που βασίζονται στην καλή μας συνεργασία, αυτό οδηγεί στο βέβαιο συμπέρασμα ότι οι διχαστικές απόψεις, απόψεις οι οποίες προκαλούν συγκρούσεις, παροξύνουν τις χειρότερες πλευρές του ανθρώπινου χαρακτήρα και θέτουν σε κίνδυνο όλη αυτή την καλή πορεία που έχουμε χαράξει στο πλαίσιο της ΕΕ, όλα αυτά τα λόγια και οι πρακτικές είναι έξω από το πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής. Άρα, η απάντηση στο θέμα που με ρωτάτε, δεν ξέρω αν θα σας φανεί αόριστη, για μένα ως πολιτικό είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη: Οι σχέσεις των δύο χωρών βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο. Το καθεστώς της υποψήφιας προς ένταξη χώρας στην ΕΕ υποχρεώνει την Αλβανία να ακολουθεί μια πολιτική συνεννόησης, συνεργασιών και την Ελλάδα  να είναι δίπλα και να βοηθάει όπου της ζητείται, με απαραίτητη τεχνογνωσία και συμβουλές αν της ζητηθούν, ώστε η Αλβανία να είναι όσο το δυνατόν, κατά τη δικής της κρίση, καλύτερη. Δεύτερον, στα θέματα της παιδείας, που είναι δύσκολα θέματα, αποφασίζουμε να συνεργαστούμε. Αναβιώνουμε μια επιτροπή, που από το 2007, δηλαδή για επτά χρόνια, δεν έχει συνεδριάσει. Έχουμε ήδη εν λειτουργία την επιτροπή για την αναμόρφωση των βιβλίων που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών της εθνικής ελληνικής μειονότητας. Θέλουμε να κινηθούμε γρήγορα και να πάρουμε γρήγορες αποφάσεις. Τρίτον, θέλουμε να επεκτείνουμε τη συνεργασία σε όλους τους τομείς που προβλέπει η συμφωνία, που έχουμε ήδη υπογράψει για θέματα παιδείας. Άρα, όλα αυτά τα οποία αναφέρατε είναι έξω από τη λογική μας.
Η Μεικτή Επιτροπή
 Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Α. Λοβέρδου ορίσθηκε η νέα σύνθεση του ελληνικού τμήματος της Μεικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την εξέταση των σχολικών εγχειριδίων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ελλάδας- Αλβανίας ως εξής :
1. Δερμεντζόπουλος Αλέξανδρος, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, ως Πρόεδρος της Επιτροπής,
2. Μαντά Ελευθερία, Λέκτορας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,
3. Σκαλιάπας Γεώργιος, Σύμβουλος ΥΠΑΙΘ,
4. Μαστραπάς Αντώνιος, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων,
5. Κακαβελάκης Εμμανουήλ, Σύμβουλος Πρεσβείας Α ́, Τμηματάρχη Αλβανίας, της Α3 Δ/νσης Χωρών Ν.Α. Ευρώπης του ΥΠ.ΕΞ.
6. Γκαϊδατζή Βαϊανή, Σύμβουλος Πρεσβείας Β ́, της Ε1 Δ/νσης Μορφωτικών & Πολιτιστικών Υποθέσεων του ΥΠ.ΕΞ.,
7. Ο εκάστοτε Προϊστάμενος της Δ/νσης Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων του ΥΠΑΙΘ.
Η Επιτροπή δύναται να καλεί και άλλους εμπειρογνώμονες, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Έργο της Μεικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων είναι να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο η ιστορία, η γεωγραφία, η φιλολογία, ο πολιτισμός και η οικονομία κάθε χώρας παρουσιάζονται στα σχολικά βιβλία της άλλης χώρας, σύμφωνα με το πνεύμα και τους σκοπούς της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου